6 خواص بلغور جو دوسر/پخت دمی بلغور جو خوشمزه و رژیمی

جمعه 8 دی 1402 آشپزی ، سلامت
بلغور جو دوسر

 

خواص بلغور جو دوسر؛

 بلغور جو دوسر یک غلات کامل است که منبع خوبی از فیبر، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است. بلغور جو دوسر یکی از انواع جو دوسر است که از جو دوسر کامل آسیاب شده تهیه می شود. بلغور جو دوسر دارای فواید سلامتی زیادی از جمله موارد زیر است:

 

1-بلغور جو دوسر برای کاهش کلسترول

به کاهش کلسترول کمک می کند. فیبر محلول موجود در بلغور جو دوسر می تواند به کاهش کلسترول LDL (بد) کمک کند. یک مطالعه نشان داد که خوردن 3 گرم فیبر محلول از بلغور جو دوسر در روز به مدت 5 هفته، کلسترول LDL را تا 5٪ کاهش می دهد.

 

2-بلغور جو دوسر برای کاهش خطر بیماری قلبی

به کاهش خطر بیماری قلبی کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که خوردن بلغور جو دوسر ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. یک مطالعه نشان داد که خوردن 3 گرم فیبر محلول از بلغور جو دوسر در روز به مدت 5 هفته، خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 30٪ کاهش می دهد.

 

3-بلغور جو دوسر برای کاهش قند خون

به کاهش قند خون کمک می کند. فیبر محلول موجود در بلغور جو دوسر می تواند به کاهش قند خون کمک کند. یک مطالعه نشان داد که خوردن 3 گرم فیبر محلول از بلغور جو دوسر در روز به مدت 12 هفته، قند خون ناشتا را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تا 10٪ کاهش می دهد.

 

 بلغور جو

بلغور جو

4-بلغور جو دوسر برای کاهش وزن

به کاهش وزن کمک می کند. بلغور جو دوسر یک غذای پر فیبر است که می تواند به شما احساس سیری دهد و به شما کمک کند تا کالری کمتری مصرف کنید. یک مطالعه نشان داد که خوردن 3 گرم فیبر محلول از بلغور جو دوسر در روز به مدت 12 هفته، منجر به کاهش وزن در افراد چاق شد.

 

5-بلغور جو دوسر برای سلامت گوارش

به سلامت گوارش کمک می کند. فیبر موجود در بلغور جو دوسر می تواند به بهبود سلامت گوارش کمک کند. این می تواند به نرم شدن مدفوع و کاهش خطر یبوست کمک کند.

 

6-بلغور جو دوسر برای سلامت پوست

به سلامت پوست کمک می کند. آنتی اکسیدان های موجود در بلغور جو دوسر می توانند به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک کنند. این می تواند به کاهش چین و چروک و علائم پیری کمک کند.

بلغور جو دوسر یک غذای همه کاره است که می توان آن را به روش های مختلف مصرف کرد. می توان آن را به تنهایی به عنوان صبحانه یا میان وعده مصرف کرد، یا در سوپ ها، سالادها، اسموتی ها و سایر غذاها استفاده کرد.

 

پخت دمی بلغور جو

دمی بلغور جو یکی از غذاهای محلی استان تهران است که در منطقه لواسان طبخ می شود. این غذا از ترکیب بلغور جو، حبوبات، سبزی و ادویه جات تهیه می شود و غذایی مقوی و خوشمزه است.

. این غذا  از نوعی سبزی محلی به نام تبله نیز استفاده می‌شود.در بخش آشپزی دایان برای آموزش دمی بلغور جو با ما همراه باشید

مواد لازم برای تهیه دمی بلغور جو

بلغور جو: ۲۰۰ گرم
لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و نخود: جمعاً ۱۵۰ گرم
آب: ۱ لیتر
پیاز داغ: ۲ قاشق سوپ‌خوری
نعنا: ۱ قاشق سوپ‌خوری
برنج: ۱۰۰ گرم
ماست چکیده: برای تزئین به میزان لازم
عدس: ۷۰ گرم
سبزی (تره، جعفری، گشنیز، اسفناج): ۳۰۰ گرم
نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین: به میزان لازم

طرز تهیه دمی بلغور جو

■  بلغور و حبوبات را به جز عدس( چون هنگام پخت له می شود فقط 1 تا  2 ساعت خیس کنید)، از شب قبل در آب بخیسانید. آن گاه در آبکش بریزید تا آب اضافی‌اش گرفته شود. حالا یک لیتر آب به آن بیفزایید و روی اجاق قرار دهید.

■  آب که جوش آمد، شعله را ملایم کنید و پس از یک ساعت عدس را همراه با سبزی شسته و خرد کرده اضافه نمایید و صبر کنید تا حبوبات بپزد.

■  سپس ادویه، پیاز داغ و نعنا داغ را بیفزایید هنگامی که آب غذا کشیده شد، برنج شسته و خیس خورده را اضافه کنید و آهسته هم بزنید تا تمام آب آن جذب شود.

■ حالا صبر کنید تا برنج کاملادم کشیده و  مغز پخت شود  45 دقیقه زمان دهید تا به خوبی دم بکشد  آنگاه دمی را در ظرف بکشید و با ماست چکیده تزئین نمایید.

نکات

برای خوشمزه تر شدن دمی بلغور جو، می توانید از رب گوجه فرنگی یا زعفران نیز استفاده کنید.
اگر می خواهید دمی بلغور جو شما رژیمی باشد، می توانید از حبوبات بدون نمک استفاده کنید.

میرزا قاسمی رشتی

دستور پخت میرزا قاسمی رشتی شمالی

شنیسل با گوشت چرخکرده

طرز تهیه شنیسل با گوشت چرخکرده

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا