دستور پخت ۶ غذای خوشمزه برای افطار

شنبه 21 اردیبهشت 1398 آشپزی
دستور پخت ۶ غذای خوشمزه برای افطار

 

 

۱-سوپ جو پرک برای افطار

یکی از انواع افطاری سریع و راحت، سوپ جو پرک اسـت کـه با عصاره مرغ، عصاره گوشت یا شیر و سبزیجات پخته درست میشود و میتواند تامین کننده آب از دست رفته بدن باشد. از طرفی تهیه این سوپ نیاز بـه صرف زمان زیادی ندارد و بـه اسانی طبخ میشود.

 

مواد لازم

پیاز بزرگ 1 شماره

سیب زمینی متوسط 1 شماره

هویج متوسط 1 شماره

آرد 2 قاشق غذاخوری

شیر 2 لیوان

آب مرغ 2 لیوان

جو پرک 1.5 لیوان

سیر 2 حبه

جعفری ساطوری شده 2 قاشق غذاخوری

خامه بـه میزان لازم

نمک و فلفل سیاه بـه میزان لازم

 

دستور تهیه

پیاز، سیب زمینی و هویج را پوست گرفته و بـه صورت نگینی خرد کنید. پیاز، سیب زمینی و هویج خرد شده رابا یکی دو قاشق روغن کمی تفت دهید. دو حبه سیر را له کرده، همراه با دو قاشق غذاخوری آرد بـه سبزیجات فوق اضافه کنید و یکی دو دقیقه دیگر بـه تفت دادن مواد ادامه دهید. حدود ۳ لیوان آب بـه سبزیجات اضافه کنید. پس از جوش آمدن آب، جو پرک را بیفزایید و حرارت را ملایم کنید.

پیشنهادهایی خوشمزه برای افطاری | از کوکو مرف تا شامی نخودچی

درب قابلمه را بسته و اجازه دهید جو پرک باز شده و لعاب پس دهد. دراین فاصله چند بار سوپ را هم بزنید تا ته نگیرد. آب مرغ رابه سوپ اضافه کرده و سوپ را هم بزنید. شیر را اضافه کرده و چند دقیقه دیگر صبر کنید تا سوپ غلیظ شود. سپس نمک و فلفل آن را میزان کرده و حرارت را خاموش کنید. سوپ را در ظرف سرو بکشید و روی آن رابا خامه تزیین کنید.

 


 

۲-سوپ عدس و سیب زمینی برای افطار کردن

سوپ عدس و سیب زمینی می تواند یک نوع افطاری سریع و راحت برای مواقعی کـه زمان کافی برای آشپزی ندارید باشد. این سوپ بسیار ساده و کم هزینه بوده و خیلی سریع آماده می شود.

 

مواد لازم

پیاز متوسط 1 شماره

روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه بـه میزان لازم

هویج بزرگ 1 شماره

عدس 1/3 لیوان

سیب زمینی متوسط 3 شماره

آب 4 لیوان

گشنیز و جعفری خرد شده برای تزیین بـه میزان لازم

 

دستور تهیه

پیاز رابه صورت خلالی ریز خرد کرده و با روغن زیتون روی حرارت ملایم تفت دهید تا سبک شود. زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و رب گوجه فرنگی رابه پیاز افزوده و یکی دو دقیقه دیگر بـه تفت دادن ادامه دهید تا بوی خامی رب گرفته شود. حدود ۴ لیوان آب بـه قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا بـه جوش آید.

پیشنهادهایی خوشمزه برای افطاری | از کوکو مرف تا شامی نخودچی

هویج و سیب زمینی را پوست گرفته و بـه صورت نگینی خرد کنید، سپس همراه با عدس بـه قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید تا مواد پخته و سوپ غلیظ شود. در انتها نمک و فلفل سوپ را میزان کرده و حرارت را خاموش کنید. سوپ را در ظرف سرو بکشید و با گشنیز و جعفری ساطوری تزیین کنید.

 


 

۳-کوکو مرغ و لپه برای افطاری

کوکو از جمله غذا‌هاي بسیار راحت برای افطار اسـت و برای این کـه هرچه سریع‌تر آماده شود میتوانید لپه را از قبل پخته، چرخ کنید ودر فریزر نگه دارید.

 

مواد لازم

لپه پخته شده 1 پیمانه

سینه مرغ بدون استخوان 500 گرم

تخم مرغ 2-3 شماره

پیاز رنده شده 1 شماره

ترخون ساطوری شده 1 پیمانه

عصاره مرغ 1 شماره

دارچین 1/2 قاشق چایخوری

نمک، زردچوبه و فلفل بـه میزان لازم

روغن مخصوص سرخ کردن بـه میزان لازم

 

دستور تهیه

لپه پخته را همراه با سینه مرغ بدون استخوان و پیاز چرخ کنید تا کاملا له شده و بـه شکل خمیر درآیند. عصاره مرغ، ترخون، نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین رابه خمیر فوق اضافه کرده و مواد را ورز دهید تا کاملا یکدست شوند. در حین ورز دادن مواد، تخم مرغ‌ها را یکی یکی اضافه کنید تا مایه‌ چسبنده‌اي حاصل شود.

پیشنهادهایی خوشمزه برای افطاری | از کوکو مرف تا شامی نخودچی

روغن را در تابه بر روی حرارت ملایم داغ کرده و مایه‌ي کوکو رابه شکل دلخواه در روغن سرخ کنید. کوکو‌ها را پس از سرخ شدن روی دستمال کاغذی مخصوص آشپزی قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود. این کوکو را بعنوان یک افطاری سریع و راحت همراه با نان سبوسدار و سبزی خوردن میل کنید.

 


 

۴-کوکو ماکارونی برای افطار

کوکو ماکارونی غذایی ساده و مغذی برای افطاری اسـت. تنوع مواد غذایی موجود دراین نوع کوکو زیاد بوده و بهمین دلیل ارزش غذایی بالایی دارد. کوکو ماکارونی یک نوع افطاری سریع و راحت بوده کـه در بین افراد علاقه‌مند بـه پیتزا بسیار محبوب اسـت.

 

مواد لازم

ماکارونی طرح دار 1/2 بسته

تخم مرغ 5 شماره

پنیر پیتزای رنده شده 200 گرم

گوشت چرخ کرده 200 گرم

پیاز داغ 3 قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری

قارچ خرد شده 100 گرم

فلفل دلمه اي نگینی خرد شده 1 شماره

نمک، فلفل و ادویه بـه میزان لازم

 

دستور تهیه

گوشت چرخ کرده رابا یک قاشق روغن بر روی حرارت ملایم تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. سپس پیاز داغ، فلفل دلمه‌اي و قارچ رابه آن اضافه کنید. بـه تفت دادن مواد ادامه دهید تا آب قارچ کشیده شده و فلفل دلمه‌اي کمی نرم شود. نمک، فلفل و رب گوجه فرنگی رابه گوشت اضافه کرده و چند دقیقه دیگر تفت دهید تا خوشرنگ شود. حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید سس گوشت خنک شود.

 

یک قابلمه را تا نیمه آب کرده و روی حرارت قرار دهید تا بـه جوش آید. سپس ماکارونی را همراه با مقداری نمک و روغن بـه آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید ماکارونی در آب بجوشد تا کاملا نرم شود، سپس آن را آب کش کرده و با آب سرد بشویید تا نشاسته اضافی آن گرفته شود. پس از این کـه ماکارونی کاملا سرد شد، تخم مرغ‌ها رابه آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند.

پیشنهادهایی خوشمزه برای افطاری | از کوکو مرف تا شامی نخودچی

در تابه‌ي نچسبی «بهتر اسـت تابه رژیمی باشد» کمی روغن ریخته، سپس نیمی از مخلوط ماکارونی و تخم مرغ را در تابه بریزید. روی ماکارونی، یک لایه پنیر پیتزا ریخته و روی پنیر پیتزا رابا سس گوشت بپوشانید. روی سس گوشت را مجددا با یک لایه پنیر پیتزا بپوشانید و بقیه‌ي مخلوط ماکارونی و تخم مرغ را روی آن بریزید.

 

با پشت قاشق، سطح مواد را کمی فشار دهید تا کاملا صاف شوند. تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و درب آن را ببندید. پس از سرخ شدن یک طرف کوکو، ان را برگردانید تا طرف دیگر نیز سرخ شود. کوکو را در ظرف سرو بکشید و روی آن رابا سس گوجه فرنگی تزیین کنید.

 


 

۵-شامی نخودچی برای افطاری

شامی از دیگر غذا‌هاي مناسب افطار بـه شمار می آید کـه بعلت وجود تخم مرغ و آرد نخودچی دارای ارزش غذایی بالایی اسـت.

 

مواد لازم

گوشت چرخ کرده 300 گرم

پیاز بزرگ 1 شماره

آرد نخودچی 300 گرم

تخم مرغ 3 شماره

زعفران ساییده 1/2 قاشق چایخوری

آب بـه میزان لازم

نمک، زردچوبه و فلفل بـه میزان لازم

روغن برای سرخ کردن بـه میزان لازم

 

دستور تهیه

پیاز را رنده کرده و بـه گوشت چرخ کرده اضافه کنید. آرد نخودچی، زعفران، نمک، زردچوبه، فلفل و تخم مرغ‌ها رابه مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا یکدست شوند. مقداری آب رابه تدریج بـه مایه‌ي شامی اضافه کنید تا کمی رقیق شده و غلظت آن مانند ماست سفت شود.

پیشنهادهایی خوشمزه برای افطاری | از کوکو مرف تا شامی نخودچی

روغن را در تابه بر روی حرارت ملایم داغ کرده و مایه‌ي شامی را در آن سرخ کنید. شامی‌ها را پس از سرخ شدن در ظرف سرو بچینید و همراه با نان سبوسدار، کاهو و گوجه فرنگی سر سفره افطار قرار دهید.

 


 

۶-کباب کوبیده تابه‌ ای برای افطار کردن

کباب کوبیده تابه‌اي یک غذای سریع و راحت برای افطاری اسـت کـه با گوشت چرخ کرده مرغ، گوسفند و یا مخلوط گوسفند و گوساله درست میشود. دراین حالت گوشت چرخ کرده در تابه حرارت میبیند، در روغن خود سرخ می شود و نیازی بـه گریل کردن در فر و یا پختن روی زغال ندارد.

 

مواد لازم

گوشت چرخ کرده 300 گرم

پیاز بزرگ 1 شماره

پودر زعفران 1/2 قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1/2 قاشق چایخوری

نمک بـه میزان لازم

روغن برای سرخ کردن 1-2 قاشق غذاخوری

 

دستور تهیه

پیاز را رنده کرده و بـه گوشت چرخ کرده اضافه کنید.  زعفران را در چند قاشق آب جوش حل کرده و همراه با نمک و فلفل بـه مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید. مواد را خوب ورز دهید تا بـه شکل خمیری یکدست درآیند. مایه‌ي گوشت را کف تابه‌ي تفلون بـه صورت نازک پهن کنید و تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید. درب تابه را بسته و اجازه دهید گوشت آب بیندازد، سپس درب تابه را برداشته و گوشت رابه صورت دلخواه برش بزنید.

پیشنهادهایی خوشمزه برای افطاری | از کوکو مرف تا شامی نخودچی

دوبار درب تابه را بسته و حرارت را ملایم کنید. حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید تا گوشت روی حرارت ملایم بپزد، سپس مقداری روغن بـه تابه اضافه کنید. پس از این کـه یک طرف کباب‌ها سرخ شد، آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر نیز سرخ شود. کباب‌ها را در ظرف سرو قرار دهید و همراه با گوجه فرنگی سرخ شده یا خام و مقداری نان سبوس دار میل کنید.

 

پخت گوشفیل خانگی

نحوه پخت گوشفیل خانگی شیرینی معروف ماه رمضان

دستور پخت ۷ سوپ برای افطار

دستور پخت ۷ سوپ برای افطار

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا