دستور پخت هویج پلو زعفرانی مجلسی با مرغ

سه‌شنبه 25 دی 1397 آشپزی
دستور پخت هویج پلو زعفرانی مجلسی با مرغ

 

 

مواد لازم برای هویج پلو زعفرانی مجلسی با مرغ (۵ نفر)

برنج ایرانی: ۵ پیمانه

پیاز بزرگ: ۱ عدد

مرغ: یک عدد سینه مرغ متوسط کامل

هویج متوسط: ۵ عدد

کره: ۵۰ گرم یا بیشتر

خلال پسته و بادام: ۲/۳ پیمانه

خلال نارنج: ۲ قاشق غذاخوری

شکر: ۵ قاشق غذاخوری

آب: ۱ لیوان

زرشک: ½ پیمانه

نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین: به مقدار دلخواه

زعفران دم کرده: ۳ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه هویج پلو زعفرانی مجلسی با مرغ

برای درست کردن هویج پلو زعفرانی مجلسی با مرغ بهتر است از سینه مرغ استفاده کنید. ابتدا مرغ را بشورید و به قطعات مکعبی تقسیم کنید. برای گرفتن بوی زهم مرغ در هویج پلو ابتدا پیازها را خلالی خرد کنید و کمی با کره و روغن تفت دهید تا سبک و سپس کاراملی شوند. ۳ قاشق غذاخوری از پیازداغ را بردارید و کنار بگذارید و سپس تکه‌های مرغ را با باقی‌مانده پیاز‌داغ تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند و کمی طلایی شود. حالا نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین به مرغ اضافه کنید و کمی دیگر تفت دارید تا طعم خامی ادویه‌ها گرفته شود.

یک لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید مرغ خوب بپزد. در اواخر پخت مرغ یک قاشق غذاخوری زعفران اضافه کنید. در فاصله‌ای که مرغ پخته می‌شود  هویج‌های شسته شده را نازک پوست بگیرید و با رنده درشت، رنده کنید. در یک ماهیتابه مناسب مقداری کره گرم کنید و خلال‌های هویج را در کره تفت دهید. بعد از این‌که هویج‌ها کمی سبک شدند، ۵ قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید و هم بزنید. در صورتی که طعم شیرین هویج پلو را دوست ندارید می‌توانید شکر را حذف یا مقدار آن را کمتر کنید. بعد از سبک شدن هویج‌ها، پیازداغی را که از قبل آماده کرده بودید به هویج‌ها اضافه کنید. سپس خلال نارنج را اضافه کنید. یک دقیقه تفت دهید و سپس شعله را خاموش کنید.

برنج را طبق روال معمول بپزید و آبکش کنید. برای این‌که هویج پلو شفته نشود بهتر است برنج را کمی دان بردارید. کف قابلمه را با نان یا ورقه‌های سیب‌زمینی برای ته‌دیگ بپوشانید و سپس به صورت لایه لایه برنج و مخلوط هویج، خلال نارنج و پیازداغ را اضافه کنید. روی لایه آخر مقداری کره بریزید و اجازه دهید هویج پلو به مدت ۴۵ دقیقه روی شعله ملایم گاز دم بکشد.

در این فاصله زرشک‌هایی را که حدود ۱۵ دقیقه در آب خیسانده‌اید با کمی کره و یک قاشق چایخوری شکر تفت دهید. در اواخر تفت زرشک خلال پسته و بدام را هم به زرشک اضافه کنید و برای تزیین هویج پلوی مجلسی کنار بگذارید. وقتی که هویج پلو دم کشید یک  یا دو کفگیر برنج از روی آن جدا کنید و با مخلوط زرشک و خلال‌های بادام و پسته و دو قاشق غذاخوری زعفران دم کرده، مخلوط کنید. هویج پلو را در ظرف مورد نظر خود سرو کنید و روی آن را با برنج زعفرانی و مخلوط زرشک و خلال پسته و بادام تزیین کنید.

تکه‌های مرغ پخته شده را که آب‌شان حسابی کشیده شده را دور تا دور هویج پلو بچینید و همراه با آن سرو کنید. هویج پلو زعفرانی مجلسی با مرغ را معمولا با انواع ترشی و سالاد شیرازی میل می‌کنند.

منبع:مجله کوروش

پخت پیتزا با نان ترتیلا

پخت پیتزا با نان ترتیلا

دستور پخت“گراتن گوشت و بادمجان”

دستور پخت“گراتن گوشت و بادمجان”

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا