دستور پخت جوجه ترش تابه ای

یکشنبه 21 خرداد 1402 آشپزی

دستور پخت جوجه ترش تابه ای

جوجه ترش یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه ایرانی است که اصالتاً از مناطق شمالی کشور دارد. این غذا شباهت‌های زیادی با جوجه کباب دارد و به دلیل استفاده از چاشنی‌های خوشمزه در تهیه‌اش، طعم بسیار خوبی دارد.جوجه ترش در کنار غذاهای دیگری مانند کباب ترش و اکبر جوجه، از معروف‌ترین غذاهای مناطق شمالی ایران است. اگر به مناطق شمالی کشور سفر کردید، حتماً تجربه این غذا را در رستوران‌های سنتی این مناطق به دست آورید.

این دستور آشپزی برای تهیه جوجه ترش به مقداری که برای چهار نفر مناسب است. در صورتی که می‌خواهید مقداری کمتر یا بیشتری از این غذا تهیه کنید، می‌توانید مقادیر مواد را با توجه به تعداد افراد تغییر دهید.

دستور پخت جوجه ترش تابه ای

دستور پخت جوجه ترش تابه ای

مواد لازم برای جوجه ترش تابه ای

  • سینه مرغ دو عدد
  • پیاز یک عدد
  • فلفل دلمه ای یک عدد
  • روغن زیتون دو قاشق غذاخوری
  • آب لیمو دو قاشق غذاخوری
  • گردو 200 گرم
  • گشنیز و نعنا 100 گرم
  • سیر دو حبه
  • آب نارنج سه قاشق غذاخوری
  • روغن سرخ کردنی و زعفران به میزان لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
مواد لازم برای جوجه ترش تابه ای

مواد لازم برای جوجه ترش تابه ای

طرز تهیه جوجه ترش تابه ای

  1. ابتدا سینه مرغ را تمیز کرده و به صورت قطعات مربع شکل کوچکتر از قطعات جوجه کباب خرد کنید. سپس پیاز را به صورت خلالی خرد کرده و به کاسه حاوی مرغ اضافه کنید.
  2. در مرحله بعد، ماست را در یک کاسه کوچک با زعفران به خوبی مخلوط کنید و سپس به کاسه حاوی مرغ اضافه کنید. گردوها را آسیاب کرده و به همراه رب انار، روغن مایع (۲ قاشق غذاخوری)، نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه کنید.
  3. مواد را با دست زیر و رو کنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند و تمام تکه‌های گوشت مرغ را پوشش دهند. سپس کاسه را با یک سلفون بپوشانید و آن را به مدت ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت مرغ طعم دار شود.
  4. پس از گذشت ۴ ساعت، کاسه را از یخچال خارج کرده و تکه‌های مرغ را به سیخ بکشید. اگر می‌خواهید کباب را در تابه درست کنید، از سیخ چوبی استفاده کنید و اگر می‌خواهید کباب را با ذغال تهیه کنید، از سیخ فلزی استفاده کنید.
  5. برای تهیه جوجه ترش در تابه، یک تابه بزرگ و جادار روی حرارت قرار داده و مقدار کمی روغن مایع در آن بریزید تا فقط کمی چرب شود. سپس سیخ‌ها را داخل تابه بچینید و اجازه دهید جوجه ترش با حرارت بسیار ملایم سرخ شود.
  6. برای تهیه جوجه ترش با ذغالی، ابتدا منقل را آماده کنید و توجه داشته باشید که ذغال‌ها حتماً به صورت یکدست روشن شده باشند. سپس سیخ‌ها را روی منقل بچینید و جوجه ترش را کباب کنید.
  7. در پایان، جوجه ترش را به همراه برنج و زیتون پرورده سرو کنید.
طرز تهیه جوجه ترش تابه ای

طرز تهیه جوجه ترش تابه ای

فوت و فن های تهیه جوجه ترش تابه ای

بسیاری از افرادی که در خانه جوجه ترش تهیه می کنند، مشکل دارند که جوجه ترش خانگی آنها طعم و مزه شبیه به جوجه ترش های گیلانی نمی باشد. یکی از نکات مهم در تهیه این غذا استفاده از رب انار است.

برای اینکه جوجه ترش شما شبیه به جوجه ترش های معروف رستوران های شمال کشور شود، باید از رب انار مرغوب شمالی با طعم ترش استفاده کنید. استفاده از رب انار نامرغوب یا رب انار شیرین باعث می شود که طعم جوجه ترش شما به خوبی تجربه نشود.

همچنین یکی دیگر از نکاتی که در تهیه جوجه ترش های گیلانی به کار می رود، استفاده از آب انار و آب نارنج تازه برای ترش کردن جوجه هاست. برخی رستوران ها از این روش برای دادن طعم دار به جوجه ترش استفاده می کنند که باعث می شود جوجه ترش آنها بسیار خوشمزه باشد.

دستور پخت جوجه چینی پفکی

دستور پخت جوجه چینی پفکی همراه با سس تارتار

سوفله مرغ و سس سفید

طرز تهیه سوفله مرغ و سس سفید

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا