دستور پخت آلبالو پلو با مرغ خوشمزه

یکشنبه 14 خرداد 1402 آشپزی

دستور پخت آلبالو پلو با مرغ خوشمزه

آلبالو پلو یکی از انواع غذاهای پلویی ایرانی است که به دلیل استفاده از آلبالو به عنوان یک غذای فصلی شناخته می‌شود. اصالت این غذای خوشمزه متعلق به شهر شیراز است، اما امروزه در سراسر کشور شناخته و محبوب است. می‌توانید در فصل تابستان آلبالو را بگیرید و هسته آن را خارج کنید، سپس در فریزر نگهداری کنید تا در تمام فصل‌ها بتوانید این غذای خوشمزه را تهیه کنید و از خواص خوب آلبالو بهره‌مند شوید. این میوه دارای خواصی همچون ضد التهاب، رفع کم‌خونی، تسکین درد، سلامت پوست و مو است.

دستور پخت آلبالو پلو با مرغ خوشمزه

دستور پخت آلبالو پلو با مرغ خوشمزه

مواد مورد نیاز برای تهیه آلبالو پلو با مرغ

  • برنج 1 کیلوگرم
  • آلبالو 2 کیلوگرم
  • شکر 2 کیلوگرم
  • مرغ 1/5 الی 2 کیلوگرم
  • زعفران ساییده شده یک قاشق مرباخوری
  • روغن به میزان لازم
  • خلال پسته 50 گرم
  • خلال بادام 50 گرم
  • پیاز 1 الی 2 عدد
مواد مورد نیاز برای تهیه آلبالو پلو با مرغ

مواد مورد نیاز برای تهیه آلبالو پلو با مرغ

چند نکته برای تهیه آلبالو پلو با مرغ :

پس از شستن برنج چند مرتبه با آب ولرم، آن را به طور کامل آبکشی نکنید تا آب برنج زلال شود. سپس مقداری آب گرم به طوری که دست را نسوزاند، اما گرمای آن حس شود را روی برنج بریزید تا ۴ انگشت از سطح برنج بالاتر باشد. مقداری نمک نیز به آن اضافه کنید و اجازه دهید برنج به مدت چند ساعت بماند. قبل از استفاده، آب اضافی برنج را دور بریزید.

در صورت تمایل به مزه کمی ترش و شیرین، مقدار شکر را کاهش دهید و به جای مرغ، می‌توانید از گوشت بره استفاده کنید.

برای تهیه آلبالو پلو، ابتدا هسته‌های آلبالو را حذف کنید و به هر ۱ کیلو آلبالو، ۱۰۰ گرم شکر اضافه کنید. مخلوط آلبالو و شکر را روی حرارت شعله اجاق گاز قرار داده و آن را به جوش آورده تا غلیظ شود. پس از خنک شدن، آلبالوها را از شربت جدا کرده و شربت اضافی را برای استفاده به عنوان شربت آلبالو نگه دارید.

مرغ را تمیز کرده و با یک یا دو عدد پیاز و مقداری آب روی حرارت قرار دهید تا کاملاً پخته شود. سپس مرغ را تکه تکه کنید و استخوان‌های ران و سینه را جدا کنید.

در این مرحله، باید برنج را آبکش کنید. آلبالوها را از شربت جدا کنید و سه تا چهار قاشق آلبالوها را برای تزیین غذا کنار بگذارید و باقی آلبالوها را با مرغ و برنج مخلوط کنید.

درون یک قابلمه، مقداری روغن بریزید و نصف برنج را داخل قابلمه بریزید و آلبالوهای جدا شده را روی برنج بریزید. سپس نصف باقیمانده برنج را اضافه کرده و مرغ را روی آن قرار دهید و مابقی برنج را روی مرغ بریزید.

اطراف برنج را به شکل مخروط درست کنید و خلال بادام را که قبلاً شسته‌اید، یک گوشه از قابلمه روی برنج ریخته و مقداری برنج نیز روی آن بریزید. سپس آب مرغ را از یک صحافظه به ظرفیت کافی درون قابلمه ریخته و قابلمه را با درپوش بسته و روی حرارت شعله ملایم قرار دهید تا برنج پخته شود. بعد از گذشت حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت، برنج آماده است.

پیشنهاد می‌کنم قبل از سرو کردن غذا، آن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی حرارت خیلی کم قرار دهید تا کمی تهیه شود و مزه‌های آن به هم برسد. سپس غذا را با آلبالوهای تزیینی سرو کنید.

 

طرز پخت برگر کبه لبنانی

طرز تهیه مربای هویج خانگی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا