دستور پخت آش ترش مخصوص سیزده بدر

جمعه 10 فروردین 1397 آشپزی
دستور پخت آش ترش مخصوص سیزده بدر
آش ترش که با رب انار پخته می‌شود از آش‌های سنتی در مناطق مختلف ایران است. طرز تهیه آش ترش بسیار آسان بوده و برای سیزده بدر پیشنهاد می‌شود.
آش یکی از غذاهای مورد علاقه ایرانی‌هاست. کمتر کسی را می‌توان یافت که به این غذای سنتی و خوشمزه علاقه‌ای نداشته باشد. بسیاری از شهرهای ایران آش مخصوص به خود را دارند که هر کدام اسامی متفاوتی مثل آش رشته ، آش جو پرک ، آش بلغور ، آش دوغ ، آش سماق و… دارد. یکی از آش‌های بسیار معروف و خوشمزه که مخصوص شهرهایی همچون ملایر ، همدان ، بروجرد ، نهاوند و همچنین استان زنجان است به آش ترش مشهور است که مزه ملس و خوشایندی هم دارد. این آش طعم بسیار خوبی داشته

و در گذشته مرسوم بوده که در این آش از ۴۰ نوع گیاه استفاده می‌کرده‌اند و به نوعی این آش خاصیت درمانی نیز داشته است.

خوردن آش در روز سیزدهم فروردین ماه یا همان سیزده بدر از گذشته تا به حال مرسوم بوده است. برای اینکه امسال هم بتوانید یک آش بی‌نظیر با طعمی فوق‌العاده و جدید داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه آن را که بسیار آسان هم هست یاد گرفته و خانواده و دوستانتان را در این روز به یاد ماندنی به این آش خوش طعم مهمان کنید. توجه داشته باشید که این آش علاوه بر خوشمزه بودن از نظر سلامتی هم بسیار مورد توجه است چراکه در آن از رب انار استفاده می‌شود و پزشکان معتقدند که انار می‌تواند مقدار اسید چرب موجود در خون را کاهش دهد و از این طریق احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دوم کاهش می‌یابد.

مواد لازم برای تهیه آش ترش

 نخود نصف پیمانه
 لوبیا چیتینصف پیمانه
 عدسنصف پیمانه
برنج نیم دانه 1 پیمانه
 پیاز داغ به میزان لارم
سیر داغ به میزان لازم
سبزی آش 500 گرم
رب انار 2 ق غذاخوری
شکربه میزان لازم
آش ترش - عکس آش ترش برای سیزده بدر - طرز تهیه آش ترش گیلانی

طرز تهیه آش ترش:

  1. قبل از هر چیز برای پخت این آش باید از شب قبل حبوبات آن (نخود ، لوبیا چیتی ، عدس) را در ظرف‌های جداگانه درون آب خیس کنیم و تا روز بعد چند بار آب آن‌ها را عوض کرده و بگذاریم خوب پخته شوند. زمانی به خوبی پخته می‌شوند که بتوان آن‌ها را به راحتی با دست له کرد.
  2. در این مرحله سبزی‌ها را شسته و ریز خرد می‌کنیم.
  3. برنج نیم دانه را از قبل خیس می‌کنیم و در قابلمه با آب می‌جوشانیم.
  4. پس از حدود ۱۵ دقیقه که برنج جوش خورد حبوبات را اضافه کرده و سپس سبزی را هم به آن اضافه می‌کنیم.
  5. سیرها را به همراه مقداری نمک درون روغن تفت می‌دهیم تا طلایی شده و تبدیل به سیر داغ شود.
  6. وقتی آش جا افتاد چند قاشق شکر و مقداری رب انار و نصف سیر داغ‌ها را اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم ۱۵ دقیقه دیگر بپزد سپس آش را درون کاسه می‌کشیم و با نصف دیگر سیر داغ آن را تزیین می‌کنیم.

توجه:  میزان شکر و رب انار برای آش ترش بستگی به سلیقه و طبع شما دارد و باید تا اندازه‌ای اضافه شود که آش طعم ترش و شیرینی داشته باشد.

منبع:ستاره
دستور پخت برد بلاو

دستور پخت برد بلاو

دستور پخت ناهار مخصوص سیزده بدر

دستور پخت ناهار مخصوص سیزده بدر

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا