برای درمان گلودرد شدید و رفع علائم آن چه باید کرد؟

یکشنبه 7 اسفند 1401 بازار
گلو درد

گلو درد

گلودرد یک احساس دردناک یا خراش در گلو است. این عارضه می­تواند بر اثر عوامل مختلف محیطی یا از طریق بیماری­های عفونی بروز کند.

درمان گلودرد شدید بستگی به‌علت ایجاد آن دارد در مواقعی ممکن است بتوانید با کمک درمان­های خانگی علائم این عارضه را برطرف کنید اما اگر درد چندین روز ادامه داشته باشد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

علائم گلودرد شدید

علائم گلودرد بسته به‌علت ایجاد آن می­تواند متفاوت باشد. نشانه­هایی که امکان دارد،  احساس کنید عبارت­اند از:

  • احساس خراش در گلو
  • سوزش
  • خشکی
  • تحریک ناحیه گلو

ممکن است هنگام قورت­دادن یا صحبت­کردن بیشتر درد داشته باشد. گلو یا لوزه­های شما نیز ممکن است دچار تورم شوند.گاهی اوقات، لکه­های سفید یا مناطقی از چرک روی لوزه­ها نیز ایجاد می­شود.

علل گلودرد شدید

عوامل زیادی وجود دارد که می­تواند در بروز این عارضه دخیل باشد، به­طور معمول ویروس­ها، عوامل باکتریایی و موارد دیگری هستند که سبب ایجاد چنین مشکلی می­شود.

عفونت­های ویروسی

بیماری­های ویروسی که باعث گلودرد می­شوند عبارت­اند از:

  • سرماخوردگی
  • آنفولانزا
  • مونونوکلئوز
  • سرخک
  • آبله­مرغان
  • کرونا ویروس
  • کروپ که یک بیماری رایج دوران کودکی است و با سرفه­های شدید مشخص می­شود

عفونت­های باکتریایی

بسیاری از عفونت­های باکتریایی می­توانند باعث ایجاد این درد شوند. شایع­ترین آن‌ها استرپتوکوک پیوژنز گروه A است که باعث گلودرد استرپتوکوکی می­شود.

دیگر علت­های گلودرد شدید

از دیگر عواملی که می­تواند در بروز این عارضه دردناک، تاثیرگذار باشد شامل موارد زیر است:

  • آلرژی: حساسیت به حیوانات خانگی، گرده گل ،کپک­ها و گردوغبار می­تواند باعث بروز این عارضه شود. ایجاد حساسیت ممکن است با آبریزش بینی نیز همراه شود که امکان دارد گلو را تحریک و ملتهب کند.
  • خشکی هوا: اگر هوای محیط خشک باشد، باعث می­شود گلوی شما خراشیده شود. تنفس از طریق دهان که اغلب به دلیل گرفتگی مزمن بینی بروز می­کند نیز می­تواند باعث خشکی و گلودرد شود.
  • تحریک­کننده­ها: آلودگی هوای بیرون و محیط داخلی مانند دود سیگار یا مواد شیمیایی امکان دارد باعث گلودرد مزمن شود. نوشیدن الکل و خوردن غذاهای تند نیز باعث تحریک گلو و بروز این عارضه می­شود.
  • فشار عضلانی: ممکن است فریاد زدن، صحبت­کردن با صدای بلند یا حرف­زدن برای مدت طولانی و بدون استراحت، ماهیچه­های گلو را تحت فشار قرار دهد.
  • بیماری ریفلاکس معده: این عارضه یک اختلال سیستم گوارشی است که در آن اسید معده به مری برمی­گردد. این مشکل ممکن است باعث سوزش سر دل، گرفتگی صدا و احساس توده در گلو شود.
  • تومورها: توده­های سرطانی گلو، زبان یا حنجره می­توانند باعث گلودرد شوند. سایر علائم ممکن است شامل گرفتگی صدا، مشکل در بلع، تنفس پر سروصدا، توده در گردن و خون در بزاق یا خلط باشد.

درمان گلودرد شدید

داروهای مختلف و درمان­های خانگی می­توانند به تسکین گلودرد کمک کنند. قرص­های مسکن، اسپری­ها و شربت‌ها تنها برخی از گزینه­های موجود هستند.

غرغره­کردن و استفاده از دمنوش­های گیاهی نیز ممکن است کمک­کننده باشد بنابراین برای درمان گلودرد شدید مقاله کامل را بخوانید.

داروهای تجویزی برای گلودرد شدید

هنگامی که برای درمان این عارضه به پزشک مراجعه می­کنید ممکن است بعد از تشخیص علت عارضه داروهایی را برای شما تجویز کند که معمولا به شرح زیر است.

مسکن­ها

مسکن­ها به اشکال مختلف وجود دارند. اغلب، تسکین درد بدون نسخه به­عنوان یک درمان اولیه برای گلودرد موثر است. 2 نمونه از داروهایی که معمولا بدون نسخه استفاده می­شود شامل استامینوفن و ایبوپروفن است.

پزشکان ممکن است برخی از داروها مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID ) یا برخی از داروهای حاوی استروئید مانند کورتیکواستروئیدها را معرفی کنند.

کورتیکواستروئیدها و NSAIDها می­توانند درد را کاهش دهند و التهاب را برای طیف وسیعی از شرایط از جمله گلودرد کاهش دهند.

داروهای غیر استروئیدی رایج شامل موارد زیر است:

  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن
  • آسپرین
  • دیکلوفناک

در حالی که این داروها می­توانند به کاهش علائم این عارضه کمک کنند، اما ممکن است عوارض جانبی نیز به وجود آورند. بنابراین بهتر است برای درمان گلودرد شدید با نظر پزشک از این داروها استفاده کنید.

اسپری گلو

اسپری­های گلو نوعی مسکن هستند که فرد آن را مستقیما روی گلوی خود اسپری می­کند تا با بی­حسی موضعی درد را کاهش دهد.

این داروها به­طور قابل توجهی بهتر از برخی داروهای دیگر برای درمان گلودرد شدید عمل می­کنند اما این مسئله بستگی به نوع تشخیص پزشک متخصص دارد.

شربت­های ضد سرفه

اگر فردی به دلیل سرفه دچار گلودرد شود، ممکن است با مصرف یک شربت ضد سرفه بتواند این عارضه را از بین ببرد.

این مایع می­تواند گلو را آرام کرده و میل به سرفه را سرکوب کند. شربت­های ضد سرفه ممکن است حاوی مواد فعال دیگری نیز باشند که می­توانند به تسکین گلودرد کمک کنند.

آنتی­بیوتیک­ها

عفونت­ها می­توانند یکی از علل شایع این عارضه باشند و اگر پزشک تشخیص دهد که علت بروز این مشکل یک عفونت باکتریایی است، آنتی­بیوتیک­هایی مانند پنی­سیلین یا آموکسی­سیلین تجویز می­کند.

در بیشتر مواقع، فرد متوجه می‌شود که علائم آن در عرض 1 تا 3 روز پس از شروع دوره آنتی­بیوتیک برطرف می­شود.

گلو درد

درمان­های خانگی برای رفع گلودرد شدید

علاوه بر روش­های دارویی برای تسکین این عارضه، افراد ممکن است از برخی درمان­های خانگی نیز بهره ببرند. که تعدادی از آن‌ها شامل موارد زیر است.

عسل

عسل همراه با چای یا مصرف آن به‌تنهایی یک درمان خانگی رایج برای علائم گلودرد است. بر اساس تحقیقات عسل به اندازه دکسترومتورفان که به­عنوان سرکوب­کننده سرفه مورد استفاده قرار می­گیرد، در درمان این عارضه موثر است.

محققان به این نتیجه رسیدند که عسل نسبت به برخی از داروها مانند آنتی­بیوتیک­ها، آنتی­هیستامین و دیفن­هیدرامین در تسکین علائم این عارضه موثرتر است.

غرغره آب­نمک

غرغره­کردن با آب­نمک گرم می­تواند به تسکین گلودرد و از بین بردن ترشحات کمک کند. همچنین برای کمک به از بین بردن باکتری­های موجود در گلو نیز مفید است.

با افزودن نصف قاشق چای­خوری نمک به یک لیوان آب گرم، این محلول را درست کنید و برای کمک به کاهش تورم و سالم نگه­داشتن گلو روزی چند بار مقداری از آن را غرغره کنید.

چای بابونه

چای بابونه تسکین­دهنده طبیعی است که برای اهداف دارویی از جمله درمان گلودرد استفاده می­شود این دمنوش گیاهی دارای خواص ضد التهابی و آنتی­اکسیدانی است.

برخی تحقیقات نشان داده است که استنشاق بخار بابونه می­تواند به تسکین علائم سرماخوردگی از جمله گلودرد کمک کند.

همچنین ممکن است سیستم ایمنی را تحریک کند تا از این طریق بدن شما با عفونتی که در وهله اول باعث این عارضه شده است، مقابله کند.

شنبلیله

گیاه شنبلیله به اشکال مختلفی مورد استفاده قرار می­گیرد. می­توانید دانه شنبلیله بخورید، روغن آن را به پوست بمالید یا دمنوشی از آن تهیه­ کرده و بنوشید که این دمنوش یک درمان رایج برای گلودرد است.

شنبلیله می­تواند در از بین‌‌بردن باکتری­هایی که باعث تحریک یا التهاب می­شوند، موثر باشد و به­عنوان یک ضد قارچ نیز عمل کند.

ریشه گل ختمی

ریشه گل ختمی، نوعی گیاه دارویی، حاوی موسیلاژ است، ماده‌ای موکوس مانند که گلودرد را تسکین می­دهد. بر اساس یک پژوهش، ریشه گل ختمی می­تواند برای تحریکات دستگاه تنفسی، که ممکن است شامل گلودرد شود، مفید باشد.

گلودرد شدید می­تواند به دلیل عوامل مختلفی همچون سرماخوردگی، کرونا ویروس، عفونت­های باکتریایی یا بسیاری عوامل دیگر بروز کند.

برای درمان گلودرد شدید می­توان از داروهای تجویزی پزشک یا درمان­های خانگی استفاده کرد، برای درمان دارویی از انواع مسکن­ها و آنتی­بیوتیک­ها استفاده می­شود.

داروهای خانگی نیز می­توانند شامل استفاده از عسل، غرغره­کردن آب­نمک و نوشیدن دمنوش­های گیاهی باشد.

ویژگی های برنج شمال

ویژگی های برنج شمال

تشخیص اوتیسم

تشخیص اوتیسم به روش بازی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا