درمان آفت دهان

یکشنبه 12 دی 1400 سلامت
آفت دهان و دلایل بروز آن

آفْت دهان (به انگلیسی: Aphthous stomatitis) یک بیماری شایع در دهان است که ضایعات دردناک نِکروتیک در مخاط دهان، زبان و لثه به بار می‌آورَد. علت آن ناشناخته است ولی ممکن است خودایمنی باشد. این ضایعات یک دوره ده تا چهارده روزه باقی می‌مانند و خود به خود از بین می‌روند. در بیشتر موارد، این علائم عودکننده هستند.

شیوع آفْت در جوامع مختلف از ۶٪ تا ۶۶٪ گزارش شده و متوسط شیوع آن ۲۰٪ است. در زن‌ها برتری نسبی دارد.[۱] آفْت، یک عفونت ویروسی نیست و قابلیت سرایت هم ندارد، اما عامل ژنتیک در بروز آن بسیار مؤثر است.دورهٔ آن حدود یک ماه است و اغلب پس از آن بدون درمان هم بهبود می‌یابد. درمان آن اغلب علامتی است و برای رفع آن بیشتر از دهان‌شویه یا قطره استفاده می‌شود.

درمان آفت دهان
اِتیولوژیِ آفْتِ عودکنندهٔ دهانی دقیقاً مشخص نیست، اما مواردی به‌عنوان علل زمینه‌ساز برای آن معرفی شده‌اند؛ مانند زمینهٔ ارثی، استرس، اختلالات آسیب‌شناختی (ایمونولوژیک)، عوامل هورمونی، کمبودهای تغذیه‌ای و نقایص خونی، سیگار و کمبود ویتامین c وحساسیت‌های غذایی.

درمان آفت دهان

درمان آفت دهان

درمان آفت دهان با جویدن ریحان

خوردن عصاره ریحان با شکر جهت رفع درد سینه‌، تنگی نفس و سرفه موثر است. فرشته فقیهی در ارتباط با خواص خاکشیر اظهار داشت: خوردن یک تا دو قاشق غذاخوری خاکشیر با یک استکان آب جوش و کمی نبات هنگام صبح و زمانی که فرد ناشتا است برطرف کننده یبوست و بهبود دهنده بواسیر است.

حتی کودکان و افراد مسن هم می‌توانند از این ترکیب برای برطرف کردن یبوست استفاده کنند. همچنین مصرف یک لیوان آب سیب طبیعی با یک قاشق غذاخوری خاکشیر 2 تا 3 بار در روز برای بهبود انواع حساسیت‌ها و آلرژی مفید است.

درمان آفت دهان

درمان آفت دهان

متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه مصرف خاکشیر با شیر چاق کننده بدن است گفت: مصرف خاکشیر با آب جوش البته بسیار رطوبت‌بخش بوده و برای برطرف کردن خشکی و خارش پوست مفید است.

متخصص طب سنتی درمورد خواص مصرف ریحان گفت: ریحان بازکننده انسداد عروق مغزی به ویژه در بیمارانی که دچار سکته مغزی شدند است همچنین این سبزی تقویت کننده معده و برطرف کننده نفخ به شمار می‌رود.

 

خوردن عصاره ریحان با شکر جهت رفع درد سینه‌، تنگی نفس و سرفه و بوییدن آن برای سردرد گرم‌ مزاجان و مسافرین مفید است.

متخصص طب سنتی در پایان جویدن ریحان را در بهبود آفت دهان موثر دانست و خاطرنشان کرد: تخم ریحان مناسب برای تمام مزاج‌ها است ولی مصرف کوبیده آن منع شده است.

 

 

فرد افسرده

با دستی پر به مقابله با افسردگی به روید

کمک به کاهش وزن

کاهش وزن باور نکردنی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا