شنيدن صداي عليرضا قرباني از گذشته برايم جذاب بوده است، اين علاقهمندي صرفا به دليل كيفيت هنري اين آوازهخوان نيست، قرباني جدا از تبحر در اجراي آواز از اخلاق هنري و اجتماعي والايي برخوردار است و همين امر نيز باعث شده تا نام او به عنوان يكي از هنرمندان محبوب موسيقي مطرح شود. او با آثاري كه اجرا كرده جداي از آنكه علاقهاش به آثار اركسترال را نشان داده، ثابت كرده است كه توانايي اجرا در سازبندي ايراني و غربي را دارد و همين شاخصه باعث
شده تا جداي از اجراي موسيقي رديف دستگاهي، بسياري از مجموعههاي آهنگسازي شده براي موسيقي ايراني در قالب اركسترال را نيز به خوبي اجرا كند. قرباني در طي فعاليت هنرياش با هنرمندان بزرگ بسياري همكاري مثبت داشته كه ماحصل آن توليد نزديك به ٢٠ آلبوم موسيقي و اجراي آواز براي حدود ١٥ موسيقي فيلم است.
در اين ميان برخي آثار همچون اشتياق به آهنگسازي استاد فرهاد فخرالديني كه به عنوان نخستين اثر اركستر ملي ايران مطرح شد، مورد توجه و تحسين بسياري از كارشناسان موسيقي قرار گرفت و باعث معرفي او به جامعه موسيقي شد گرچه برخي ديگر از آثار وي نيز مورد انتقاد اهالي موسيقي قرار گرفت. با اين حال فعاليت هنري اين آوازخوان شهير داراي فرازونشيبهاي چنداني نبوده و در عين حال كه از كارنامه درخشان و مثبتي برخوردار است، در مقايسه با بسياري ديگر گزيدهكارتر عمل كرده است. همكاري نزديك او با سامان صميمي، نوازنده و آهنگساز جوان موسيقي ايراني در اين سالها منجر به توليد چند آلبوم موسيقي و اجراي كنسرتهاي متعدد در داخل و خارج از كشور شده است.
صميمي كه از سالهاي قبل قرباني را در مقام نوازنده آلبومها همراهي كرده و بعدها در قالب گروههاي موسيقي كنسرتهاي متعددي در داخل و خارج از كشور را اجرا كردند، اينبار در شكل تازهاي از تجربه همكارياش با عليرضا قرباني دومين آلبوم مشترك خود به نام «فروغ» را كه بر پايه اشعاري از مولانا، فروغ فرخزاد، عليرضا كليايي و مسعود كلانتري توليد كرده و در دسترس علاقهمندان قراردادهاند. فروغ شامل ١٠ قطعه موسيقي است، كه جز يكي از آنها، باقي قطعات با همراهي خواننده اجرا شدهاند. با اينحال و بر خلاف تصور، سهم فروغ از اين آلبوم تنها ٢ قطعه ابتدايي و انتهايي آن بوده كه توضيح قرباني با دستخط خويش روي كاور آلبوم درباره دليل نامگذاري نام آلبوم ميتواند دليلي قانعكننده براي مخاطب باشد.
آهنگساز سعي كرده تا با انتخاب اشعاري شناخته شده از «فروغ»، بيشترين بهره را از حضور وي در اين آلبوم ببرد كه همين امر باعث شده تا انتقاداتي بر نحوه انتخاب شعر به آهنگساز وجود داشته باشد، اين انتقادات البته به همين مساله ختم نشده و عدم تجانس اشعار استفاده شده در آلبوم، ناهمگوني ميان مفهوم شعر نخست-كه سرشار از تعابير زنانه است- و صداي خواننده مرد، رعايت نكردن نظم در سازبندي قطعات و حتي ترجمه اشتباه واژهها در كاور آلبوم به زبان انگليسي، از موارد قابل نقد است.با اين حال و با وجود ايراداتي كه ممكن است در نظر برخي قابل چشمپوشي نباشد، شيوه آهنگسازي و موسيقي آلبوم فروغ ميتواند مخاطب علاقهمند به اشعار شعراي معاصر از جمله فروغ را به سمت خود جذب كند. اين آلبوم در سال ١٣٩٦ به تهيهكنندگي موسسه فرهنگي هنري «آهنگ اشتياق» توليد و در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
محمدجواد صحافي
ارسال دیدگاه