دانستنی های آشپزی با «جیمز مارتین»

یکشنبه 4 مهر 1400 آشپزی

جیمز مارتین (James Martin) سرآشپز و شخصیت تلویزیونی معروف بریتانیایی است.او درباره نکاتی که یک زن خانه دار باید بداند صحبت میکند. با ما با دانستنی های آشپزی با «جیمز مارتین» همراه باشید .

گرام ماسالا

گرام ماسالا (garam masala) ترکیبی از چند اودیه پودر شده رایج در آشپزی هند، پاکستان و جنوب آسیا می باشد.

این ادویه به تنهایی و یا همراه با سایر چاشنی ها مورد استفاده قرار می گیرد. واژه «garam» در طب سنتی هند به معنی «گرم کردن بدن» است و این چاشنی ها به جهت اینکه دمای بدن را بالا می برد garam نام گرفته اند.

چاشنی های این ادویه برشته و پودر شده بوده و شامل دانه های فلفل سیاه و سفید، میخک، دارچین، پوست جوز هندی، هل سیاه و سبز، برگ بو و زیره می باشند.

تفت دادن

تفت دادن به معنای پخت سریع غذا با مقدار روغن کم و روی حرارت نسبتا زیاد است. ریشه این اصطلاح کلمه فرانسوی «Sauter» می باشد که به معنی پریدن است.

تفت دادن برای برشته کردن غذا به ویژه سبزیجات بسیار مناسب است. ظروف نچسب، آلومینیوم روکش دار و استیل برای تفت دادن غذا بسیار خوب هستند.

قبل از اضافه کردن خوراکی ها به تابه چند دقیقه تابه را روی حرارت متوسط گرم کنید تا غذا به طور یکنواخت بپزد.

اگر حرارت کم باشد غذا به جای تفت داده شدن، بخارپز می شود. بهتر است هنگام تفت دادن تابه را بیش از حد پر نکنید و تنها یک لایه از مواد را تفت دهید. هم زدن مرتب مواد را حین تفت دادن فراموش نکنید.

البته این در مورد سبزیجات سفت از جمله سیب زمینی و گوشت صدق نمی کند.

نکاتی درباره پخت پاستا

برای پخت پاستا از ظرف بزرگی استفاده کنید. نمک به آب داخل ظرف بیفزایید (برای 5 الی 6 لیتر آب جوش یک الی دو قاشق سوپ خوری نمک کافی است.) پاستا را زود به آب اضافه نکنید.

در صورتی که پاستا به آبی که به اندازه کافی داغ نشده است اضافه شود، چسبنده می شود. هنگام پخت هم زدن پاستا ضروری است.

شاورما

شاورما آماده سازی گوشت به روش شرقی است، که در آن گوشت گوساله، گوسفند، مرغ، بوقلمون و یا ترکیبی از آنها به یک سیخ بلند و ضخیم کشیده می شود و ممکن است به مدت یک روز گریل شوند.

برای مصرف نیز مقداری از آن برش داده شده و در بشقاب به همراه سبزیجات و … و یا در نان ساندویچی سرو می شود. این غذای عربی معمولا با تبوله، فتوش، نان پیتا، گوجه فرنگی و خیار خورده می شود و

روی آن ارده، حموس و ترشی می ریزند. این غذا شبیه به کباب ترکی می باشد.

استاک سبزیجات

استاک ها در آشپزی مهم هستند. به جرأت می توان گفت که در برخی غذاها یک استاک خوب و خوشمزه پنجاه درصد طعم و کیفیت غذاست.

استاک مایعی طعم دار است که پایه اصلی غذاهای بیشماری چون سوپ ها و سس ها را تشکیل می دهد.

استاک از جوشاندن مواد مختلف در آب و روی حرارت ملایم به دست می آید. برای تهیه استاک سبزیجات کافی است یک عدد پیاز، دو عدد هویج، سه عدد ساقه کرفس، چند برگ آویشن و جعفری تازه، یک عدد

برگ بو، دانه های فلفل سیاه، نمک، چند حبه سیر، مقداری قارچ و … را به همراه مقداری آب در ظرف مناسبی روی حرارت قرار دهید.

پس از به جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید تا سبزیجات به آرامی بپزند. سپس آن را از صافی عبور دهید. این استاک را می توانید حدود یک هفته در یخچال در ظرف در دار و حدود 3 ماه در فریزر نگهداری کنید.

طرز تهیه بورک گوشت و بورک سوسیس

طرز تهیه آبگوشت کرمانشاهی با گوجه سبز

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا