غذاهای سرشار از ویتامین C

پنج شنبه، ۲ مرداد ۱۳۹۹ سلامت
خوردنی های سرشار از ویتامین سی

این روزها که بیماری کرونا به اوج رسیده و همه متخصصان پیشنهاد دارند برای حفظ سلامتی از خوردنی های حاوی ویتامین و املاح مغذی برای حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده شود .در این مطلب یک لیست  از غذاهای سر شار از ویتامین سی آورده ایم .

ویتامین C چیست ؟

ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان میباشد و از نیازهای ضروری برای حفظ سلامتی و افزایش کارایی بدن انسان به حساب می آید . این ویتامین برای سلامت و حفظ تاندون‌ها، سلامت استخوان و سلامت پوست و سیستم ایمنی بدن ضروی است . این ویتامین به شما کمک می‌کند که از تأثیرات منفی مواد مضر در بدن‌تان جلوگیری نماید. به همین دلیل حتما باید مواد غذایی سرشار از ویتامین سی را به‌ اندازه‌ی کافی در رژیم غذایی روزانه‌ی خود بگنجانید.

خوردنی های حاوی ویتامین C را بشناسیم :

۱. گوآوا؛ یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین سی

میوه گوآوا یکی از خوراکی‌های مفید و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. یکی از ویتامین‌های فراوان در میوه  گوآوا، آنتی‌اکسیدان یا ویتامین C است، به‌ طوری که هر میوه‌ی گوآوا محتوی ۱۲۵٫۵۷ میلی‌گرم ویتامین C است که بیش از دو برابر مصرف روزانه توصیه‌ شده محسوب می‌شود.

۲. پودر فلفل قرمز

یک قاشق غذا‌خوری از پودر فلفل قرمز ۵٫۱۳ میلی‌گرم از ویتامین C ضروری بدن شما را تأمین می‌کند. این میزان حدود ۹ درصدِ میانگین مصرف روزانه‌ی توصیه‌ شده برای یک فرد بالغ است. این منبع شگفت‌انگیز از آنتی‌اکسیدان‌ها و املاح معدنی می‌تواند به غذاهای مورد علاقه‌تان اضافه شود و شما را از مزایایی که برای سلامتی‌تان دارد، بهره‌مند سازد.

خریدار پودر فلفل قرمز تند - بازار خرید و فروش ادویه | ادویه

۳. فلفل دلمه‌ی زرد منبع خوب ویتامین سی

فلفل‌ دلمه‌ ای از جمله سبزیجات شیرین و رنگارنگ است که باید   در ر‍ژیم غذایی‌تان قرار دهید . این فلفل‌ها طعمی فوق‌العاده دارند و به‌ خاطر میزان بالای ویتامین C خود ارزش غذایی بالایی را به غذاهای محبوب‌تان می‌بخشند. میزان مصرف:‌ یک فلفل‌ دلمه‌ حاوی ۳۴۱٫۳۱ میلی‌گرم ویتامین سی (%۵۶۹ میزان لازم مصرف روزانه) و ۵۰ کالری است.

بذر فلفل دلمه زرد | فروشگاه بذر، نهال و لوازم کشاورزی | گلس گاردن

۴. گل‌ کلم

گل‌ کلم نه فقط به‌ خاطر ویتامین سی، بلکه برای مواد مغذی متعددش و میزان کالری پائین آن، گزینه‌ای عالی برای رژیم غذایی‌تان است. میزان مصرف:‌ یک پیمانه گل‌ کلم حاوی ۴۶٫۴ میلی‌گرم ویتامین سی (%۷۷ میزان لازم مصرف روزانه) و ۲۵ کالری است.

۵. آویشن تازه؛ سرشار از  ویتامین C

آویشن  تازه و خشک‌شده مملو از مواد مغذی و سرشار از طعم‌های شگفت‌انگیز هستند. برای جذب ویتامین سی، مقداری آویشن تازه را به غذای‌تان اضافه کنید که همچنین طعمی دلنشین به غذای محبوب‌تان می‌بخشد. یک قاشق غذاخوری از آن حاوی ۱٫۶ میلی‌گرم یا معادل ۳ درصد از میزان مصرف روزانه ویتامین سی است.

خواص آویشن برای سلامت و درمان انواع بیماری ها + دمنوش

۶.کلم بروکسل

کلم فندقی  یا کلم بروکسل یک گزینه‌ ی عالی برای رژیم غذایی‌ شما که به دنبال غذاهای مغزی هستید می باشد .چون این کلم‌ها منبعی عالی برای ویتامینC ، K، پتاسیم، اسید‌ فولیک و آهن است. میزان مصرف:‌ یک پیمانه کلم فندقی حاوی ۶۶۳٫۵۲ میلی‌گرم ویتامین سی (%۱۳ میزان لازم مصرف روزانه) و ۳۸ کالری است.

۷. کلم کِیل

کلم کالی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین A و C غنی است. فقط با یک پیمانه کلم کالی خُرد شده می‌توانید بیش از میزان مصرف روزانه توصیه‌ شده، ویتامین سی جذب بدن خود کنید. همچنین این کلم منبعی غنی از آهن، مس، کلسیم، سدیم و پتاسیم را دارا است.

۸. فلفل سبز

انواع مختلف و رنگارنگی از فلفل‌های تند وجود دارد، اما اگر ویتامین سی نیاز دارید، بهتر است از فلفل سبز استفاده کنید. یک عدد فلفل سبز تند، ۱۸۲ درصد از مصرف روزانه‌ی توصیه‌ شده ویتامین سی را تأمین می‌کند، همچنین منبعی غنی از دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها و املاح معدنی است.

انواع فلفل سبز - فلفل سبز

۹. جعفری تازه

جعفری تازه مملو از ویتامین سی است و یک قاشق غذاخوری از آن ۹ درصد از میزان مصرف روزانه توصیه‌ شده این ویتامین را تأمین می‌کند و همچنین منبع فوق‌العاده‌ای برای پتاسیم، کلسیم، منیزیم، ویتامین A و ویتامین های گروه B است.

عرق رزماری - پالیزهم

۱۰. رزماری خشک‌؛ از جمله منابع ویتامین سی

آنهایی که از سبزی‌های خشک مانند رزماری در پخت‌و‌پز خود استفاده می‌کنند، حتما از طعم و رایحه‌ی فوق‌العاده‌ای که به غذا می‌بخشد هم آگاهی دارند. ولی شاید تعجب کنید که رزماری علاوه بر این فواید بسیاری برای سلامتی دارد و از این بابت هم بد نیست که آن را به رژیم غذایی خود اضافه نمایید. رزماری خشک‌شده منبع خوبی برای اسیدفولیک، ویتامین A، آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین سی است. میزان مصرف:‌ یک قاشق غذاخوری جعفری تازه حاوی ۱٫۸۴ میلی‌گرم ویتامین سی (%۳ میزان لازم مصرف روزانه) و ۱۰ کالری است.

از دیگر خوردنی  های سرشار از ویتامن  سی

 برگ شلغم – شاهی  یا تره تیزک – کلم بروکلی -کیوی – آناناس -گوجه‌ فرنگی – فلفل موزی (فلفل زرد) – کلم قرمز- پاپایا -توت‌ فرنگی – گوجه‌ فرنگی خشک – پیازچه -ریحان خشک – گرمک – گشنیز خشک -پودر میخک – انبه – زعفران -پرتقال

دلایل گردن درد در افراد چیست ؟

علت گردن درد و راه های درمان آن

بیماری لوپوس (Lupus) چیست؟ و علائم تشخیص آن

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا