خواص سیاه دانه برای لاغری

شنبه 7 اسفند 1400 سلامت
خواص سیاه دانه برای لاغری

خواص سیاه دانه برای لاغری

سیاه دانه به کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید خون کمک کرده و به همین دلیل است که سیاه دانه برای لاغری بسیار موثر است که در ادامه با خواص سیاه دانه برای لاغری بیشتر آشنا خواهید شد .

خواص سیاه دانه برای لاغری

 

سیاه دانه دارای خواص بی نظیری است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. استفاده از خواص سیاه دانه و مصرف آن می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها نظیر بیماری‌های دستگاه کلیه، دستگاه گوارش (مثل نفخ، تورم معده، زخم معده) و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن و سرطان مفید باشد. بر طبق پژوهش‌ها؛ سیاه دانه لاغر کننده، رقیق و خارج کننده اخلاط سینه، تصفیه کننده خون، دافع اخلاط زیان‌آور، زیاد کننده ادرار و شیر، خشک کننده ترشحات زخم‌هاست.همچنین این گیاه را خنثی کننده خون کثیف شده بر اثر سردی مزاج، ضد اسپاسم و قولنج، مسکن سرفه، ضد تنگی نفس افراد مبتلا به بیماری آسم (به همراه عسل) و نافع برای استفراغ خونی و خونریزی سینه، ضد یرقان و عطش و نارسایی کبد و طحال دانسته‌اند.مصرف موضعی و خوراکی سیاه دانه علاوه بر جنبه درمانی در حوزه بهداشت و زیبایی نیز کارکردهای گوناگونی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به درمان جوش‌های چرکی و ناشی از چربی پوست، کاهش وزن و رسیدن به اندام مناسب اشاره کرد. بخور و اسپری سیاه دانه نیز دور کننده حشرات است.

 

خواص سیاه دانه برای لاغری

عوامل زیادی در به وجود آمدن اضافه وزن و چاقی دخالت دارند و نظریات مختلف پزشکی این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌اند. به طوری که مکاتب طبی مداوم روش‌های درمانی گوناگونی را ارائه می‌دهند و طیف گسترده‌ای از داروهای لاغر کننده با استناد به این اسناد پزشکی به بازار عرضه می‌شود.در این بین، طب سنتی و گیاهان دارویی به عنوان گزینه مفید در کاهش وزن و کاهش چربی بدن، از طرف پزشکان و بیماران مورد استقبال قرار گرفته است.البته باید اشاره داشت که مثل تمامی کمک کننده‌های لاغری، آنچه که دارای اهمیت بوده، این است که پیش از استفاده از این گیاهان برای لاغر شدن، باید به ورزش و نوع تغذیه نیز توجه کافی شود. یکی از گیاهان دارویی مؤثر برای لاغری، استفاده از سیاه دانه برای لاغری است.

 

طبع سیاه دانه

سیاه دانه دارای طبعی بسیار گرم و خشک است و سرشار از ترکیباتی مانند مواد معدنی (روی، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سلنیوم) و همچنین انواع ویتامین‌هاست. سیاه دانه خاصیت چربی سوزی داشته و به همین دلیل مصرف این گیاه به لاغری و کاهش وزن کمک زیادی می‌کند. از طرفی دیگر بر اساس نظریات پزشکان طب سنتی، در این علم درمان به ضد است؛ یعنی به طور کلی برای درمان چاقی نیاز است که رطوبت را در تن کاهش دهیم و بر عکس برای درمان لاغری می‌بایست رطوبت را به تن بازگردانیم.از این رو با توجه به طبیعت بسیار گرم و خشک سیاه دانه استفاده از آن برای لاغری مؤثر و مفید است.

 

دیگر ویژگی‌ های سیاه دانه و لاغری

گیاه سیاه دانه علاوه بر دارا بودن مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، دارای اسیدهای چربی نظیر اسید پالمیتیک، لینولئیک و اولئیک است که همگی به دفع چربی از بدن کمک می‌کنند. این اسیدها از طرفی موجب بهبود فرآیند هضم غذا می‌شوند. علاوه بر این، بدن به ما آموزش می‌دهد چطور ضمن تحریک دفع صحیح فضولات از تمام مواد مغذی استفاده کنیم. سایر خواص این دانه‌های سیاه عبارتند از:

  • کاهش وزن و کنترل اشتها

عصاره اتر موجود در گیاه سیاه دانه موجب کنترل اشتها می‌شود. دیگر خواص سیاه دانه کمک به کاهش میزان قندخون است که در نتیجه می‌تواند کاهش وزن و بهبود سلامت عمومی بدن را نیز به همراه داشته باشد.

  • کاهش شدید میل فرد به خوردن غذاهای دارای قند و کربوهیدرات

یکی دیگر از خواص سیاه دانه برای لاغری و کم کردن وزن این است که میل شدید فرد به خوردن غذاهای دارای قند و کربوهیدرات را کاهش می‌دهد. روغن سیاه دانه دارای مقدار زیادی فیتوسترول است. فیتوسترول‌ها همان چربی‌های گیاهی هستند که مقدار کلسترول جذب شده توسط بدن فرد را تعیین می‌کنند.

  • افزایش حساسیت به انسولین

همچنین این گیاه موجب افزایش حساسیت سلول‌ها به انسولین و گلوکز می‌شود و از این جهت تضمین می‌کند که بدن شما به خوبی به آن‌ها پاسخ دهد. به این ترتیب، با مصرف این گیاه و به خصوص روغن آن، دیگر میل چندانی به شیرینی‌جات و کربوهیدرات‌ها نخواهید داشت.

  • افزایش توانایی چربی‌سوزی

سیاه دانه با کم کردن وزن و از بین بردن اضافه وزن به حفظ سلامت بدن و کاهش میزان قند خون کمک می‌کند. از طرفی سیاه دانه سرشار از اسید لینولئیک مزدوج است که سبب افزایش دادن توانایی چربی‌سوزی بدن می‌شود. این موضوع اثبات می‌کند که سیاه دانه و روغن آن، یکی از راهکارهای مفید و کاربردی در کاهش وزن است.

چند روش کاربردی جهت مصرف سیاه دانه برای لاغری

۱. دمنوش سیاه دانه

یکی از روش های رایج بهره بردن از سیاه دانه، دمنوش سیاه‌ دانه است. برای تهیه آن یک قاشق غذاخوری سیاه دانه را به یک لیوان آب جوش اضافه کرده و اجازه دهید ۲۰ دقیقه دم بکشد. می‌توانید برای تاثیرگذاری بیشتر و همچنین خوش طعم شدن دم نوش مقداری عسل به آن اضافه کرده و بنوشید.

۲. افزودن روغن سیاه دانه به سس سالاد

بعضی از افراد مایلند به دلیل طعم تند و تیز و بوی معطر قوی سیاه دانه  از پودر آن در وعده‌های غذایی خود استفاده کنند. اما روغن سیاه دانه غلظت بیشتری در مقایسه با دانه آن دارد و از این رو می‌توانید آن را به سس سالاد نیز اضافه کنید و از خواص سیاه دانه برای لاغری بهره ببرید. این کار تاثیرات چربی موجود در سس سالاد را نیز کاهش می‌دهد.

۳. معجون سیاه دانه و پرتقال

اگر قصد لاغری دارید و می‌خواهید از سیاه دانه تأثیر بیشتری ببینید، کافی است آب یک عدد پرتقال را گرفته و با یک قاشق چای‌خوری روغن سیاه دانه ترکیب کنید. توصیه می‌شود این مخلوط شگفت انگیز را هر روز با شکم خالی بخورید تا بعد از گذشت مدتی متوجه خواص بی‌نظیر آن شوید.

۴. معجون سیاه دانه و عسل

برای تهیه معجون سیاه دانه و عسل و تأثیر آن بر لاغری در گام نخست باید یک قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه را با دو قاشق چای‌خوری عسل به خوبی ترکیب کنید. این معجون را هر روز پیش از صبحانه به صورت ناشتا میل کنید.

۵. مصرف سیاه دانه همراه پنیر در صبحانه

یکی دیگر از راهکارهایی که می‌توانید با استفاده از آن سیاه ‌دانه را به سبد غذایی خود اضافه کنید، مصرف پودر تخم سیاه ‌دانه با پنیر در وعده صبحانه یا میان‌‌وعده عصرانه است. می‌توانید با آسیاب کردن تخم سیاه‌ دانه و پاشیدن آن روی پنیری که قصد دارید بخورید، یک پنیر با چاشنی سیاه‌ دانه در منزل داشته باشید و از آن برای بهره بردن از خواص سیاه‌ دانه استفاده کنید.دقت داشته باشید که سیاه دانه دارای روغن‌های فرار مفیدی برای بدن است که پس از آسیاب شدن با سرعت از بین می‌روند. از این رو باید توجه داشت که هیچ وقت سیاه دانه پودر شده را نخرید و همیشه درست پیش از استفاده، آن را به اندازه مورد نیاز آسیاب کنید. البته برای استفاده به همراه پنیر می توانید از دانه سالم و پودر نشده آن نیز بهره ببرید.

۶. معجون سیاه دانه و لیموترش

یکی دیگر از معجون‌های مخصوص لاغری، معجون سیاه دانه و لیموترش است. برای تهیه این معجون در ابتدا یک لیوان آب ولرم را با آب لیموترش ترکیب کرده و بنوشید. سپس ۳ میلی گرم سیاه دانه بخورید و روی آن یک لیوان آب ولرم نوش جان کنید (دقت داشته باشید که حتماً دانه‌های سیاه دانه را با آب قورت دهید). در پایان، یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی بخورید.

۷. معجون سیاه دانه و دارچین

دارچین نیز خواص بی‌نظیری در لاغری دارد. معجون سیاه دانه و دارچین برای لاغری بسیار مفید است. برای تهیه این معجون کافی است یک لیوان آب را با یک قاشق چای‌خوری عسل و دارچین و یک قاشق چای‌خوری روغن سیاه دانه ترکیب کنید. این ترکیب را هر روز قبل از صبحانه و شب پیش از رفتن به تخت خواب بنوشید. پس از مدتی کوتاه متوجه خواص بی‌نظیر این معجون و تاثیر آن در لاغری خواهید شد.

۸. معجون سیاه دانه و چند گیاه دارویی دیگر برای لاغری

برای تهیه این معجون، سیاه دانه را با گیاهان دیگر مخلوط کنید. می‌توانید با ترکیب سیاه دانه و چند داروی گیاهی که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، یک داروی خانگی لاغری و چربی سوز تهیه کنید.

  • سیاه دانه ۵۰ گرم
  • طباشیر ۲۵ گرم
  • زیره سیاه ۵۰ گرم
  • هلیله سیاه ۲۵ گرم
  • تخم گشنیز ۲۵ گرم
  • زنیان ۵۰ گرم
  • لاک مغسول ۲۵ گرم

در صورتی که کپسول خالی در دسترس دارید این مخلوط را در کپسول‌ها ریخته و روزی دو عدد بخورید (دو کپسول را با فاصله زمانی ۸ ساعت مصرف کنید). از طرفی دیگر می‌توانید نصف قاشق چای خوری از این مخلوط را به صورت روزانه با مقداری عسل و آب ولرم میل کنید.

درمان یبوست با داروی پیدرولاکس

درمان یبوست با داروی پیدرولاکس

۱۰ ماده غذایی مفید برای پیشگیری از سفید شدن مو

پیشگیری از سفید شدن مو

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا