خواص سنگدان مرغ

یکشنبه 10 بهمن 1400 سلامت
خواص سنگدان مرغ

 اگراز خواص سنگدان مرغ با خبر باشید، هرگز موقع خرید مرغ، این بخش از پروتئین مفید را کنار نمی‌گذارید! متاسفانه تصور غالب مردم بر آن است که سنگدان مرغ بخشی دور ریختنی از مرغ محسوب شده و خوردن آن را مضر قلمداد می‌کنند. اما با شناخت مزایا و خواص سنگدان مرغ، نگاه تغذیه‌ای خود به آن را تغییر خواهید داد. البته باید از مضرات آن نیز آگاه بود

 

خواص سنگدان مرغ

 

۱. کاهش و درمان ریزش مو

سنگدان مرغ یکی از منابع غنی ویتامین B3 (نیاسین) محسوب شده و این ویتامین نیز به صورت مستقیم در کاهش و درمان ریزش مو تاثیر دارد. کدامیک از ما در طول زندگی خود با چالش ریزش مو مواجه نشده‌ایم؟ حتی اگر تا به حال چنین مشکلی را تجربه نکرده باشید، با در نظر گرفتن عوارض رنگ مو؛ در صورتی که موهایتان را رنگ کنید، به احتمال زیاد در آینده به یکی از دغدغه‌هایتان تبدیل خواهد شد. با مصرف سنگدان و قرار دادن آن در سبد تغذیه خود، می‌توانید به طرز چشمگیری از ریزش مو جلوگیری به عمل آورید.

۲. تقویت سیستم ایمنی بدن

نیاسین موجود در سنگدان مرغ نیز باعث بهبود گردش خون شده و سطح هورمون‌های جنسی در غده فوق کلیوی را تنظیم می‌کند. تمام این موارد وضعیت ایمنی بدن را تقویت کرده و مقاومت را بالا می‌برد.توجه داشته باشید که زنان باردار یا شیرده به میزان نیاسین یا همان ویتامین B3، بیشتری نسبت به افراد معمولی نیاز دارند. سایر مواد مغذی حاوی ویتامین B3؛ از جمله خرما، جوانه غلات، تخم مرغ، سویا، مغزها، شیر و دیگر لبنیات کم‌چرب، نخود، ماهی و … هستند. به خاطر داشته باشید که پختن سنگدان در آب، باعث از بین رفتن بیشتر نیاسین خواهد شد. پس ترجیحا آن را بخارپز کنید.

 

۳. تأمین آهن مورد نیاز بدن

بیشتر بانوان از کمبود آهن رنج می‌برند و این موضوع در برخی از آقایان نیز دیده می‌شود. همین طور برخی از کودکان نیز دارای فقر آهن هستند و این موضوع در رشد جسمی و مغزی آن‌ها، تاثیرات منفی بر جای می‌گذارد. یکی از خواص سنگدان مرغ را باید مقادیر بالای آهن در آن بدانیم. با مصرف متناوب و پیوسته سنگدان مرغ، می‌توانید فقر آهن خود را به اندازه قابل توجهی برطرف ساخته و ضمن برخورداری از دیگر مزایای آن؛ به تأمین آهن مورد نیاز بدن خود کمک کنید.

۴. کاهش وزن

جالب است بدانید که سنگدان مرغ علاوه بر داشتن پروتئین لازم، نسبت به دیگر قسمت‌های بدن مرغ و سایر گوشت‌ها؛ بسیار کم کالری است. به همین دلیل با مصرف سنگدان مرغ، می‌توانید ضمن دریافت پروتئین؛ به کاهش وزن خود نیز کمک کنید.

 

معایب مصرف سنگدان مرغ چیست؟

۱. چربی و کلسترول بالا

به خاطر داشته باشید که سنگدان مرغ و همین طور دل و جگر آن، حاوی مقادیر زیادی چربی و کلسترول بوده و برای افراد در معرض چربی یا کلسترول بالا؛ توصیه نمی‌شود. همچنین افرادی که دارای مشکلات قلبی و عروقی هستند، بهتر است از مصرف آن خودداری کنند.

۲. التهابات بافتی

امگا ۳ زیاد و نیز چربی‌های اشباع موجود در سنگدان، ریسک ابتلا به التهابات بافتی و میان بافتی را افزایش می‌دهد. برای پیشگیری از چنین مشکلی، می‌توانید فواصل مصرف سنگدان را افزایش دهید.

۳. عناصر سنگین و آنتی بیوتیک‌ها

مهم‌ترین عیب مصرف سنگدان، وجود فلزات سنگین در آن است. به ویژه در صورتی که سنگدان مربوط به مرغ‌هایی باشد که تغذیه درستی نداشته و آنتی بیوتیک زیادی دریافت کرده باشند! باید نسبت به وجود فلزات سنگین و خطرناک چون کادمیوم و سرب در آن آگاه باشید. کادمیوم همان چیزی‌ست که در ظروف تفلون خش افتاده، نسبت به آن هراس داریم و به هیچ وجه مایل نیستیم که به صورت مستقیم از این عنصر سنگین میل کنیم.

راه حل: اما با وجود تمام نگرانی‌های فوق، راه حلی وجود دارد. برای مصرف سنگدان سالم و عاری از فلزات سنگین و آنتی بیوتیک‌ها، باید این ماده غذایی را از مرغ‌های سبز که به صورت ارگانیک تغذیه شده و کمترین دریافت آنتی بیوتیک دارند، تهیه کنید. در حال حاضر فروشگاه‌های زیادی در سطح شهرها، مرغ‌های سبز و بدون آنتی بیوتیک عرضه کرده و می‌توانید سنگدان‌های مورد نظر خود را نیز از همین گروه محصولات، خریداری نمایید.

 

 

سنگدان مرغ چیست؟

سنگدان یکی از بخش‌های گوارشی مرغ به حساب می‌آید. این عضو وظیفه هضم بهتر غذا را برعهده داشته و با انقباضات خاص خود، غذای مرغ را هضم کرده و آن را خرد می‌نماید. در حقیقت سنگدان به عنوان یک رابط قوی و کاربردی میان چینه‌دان و پیش معده و روده‌ها، عمل می‌کند.

 

 

 

خارش پا در بارداری

خارش پا در بارداری

خواص گل نسترن

خواص گل نسترن

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا