10 عاملی که ممکن است بر خواب شما تأثیر بگذارد

جمعه 21 آبان 1400 سلامت
حس سقوط در خواب

خواب مناسب برای سلامت عمومی شما حیاتی است زیرا باعث می شود صبح ها احساس سرزندگی و انرژی مجدد داشته باشید.

اثرات خواب ضعیف بر متابولیسم

نداشتن خواب کافی بر متابولیسم شما تأثیر می گذارد و معمولاً باعث افزایش وزن می شود. خواب ضعیف بر سیستم هورمونی بدن شما تأثیر می گذارد و باعث گرسنگی مفرط می شود.

کمبود استراحت باعث می شود بدن گرلین، هورمون گرسنگی بیشتری تولید کند و تولید لپتین، هورمون سیری را کاهش دهد.

علاوه بر این، کم خوابی قدرت اراده شما را کاهش می دهد و حساسیت شما را نسبت به دیدن یا بوییدن غذا افزایش می دهد و باعث می شود که بیشتر غذا بخورید. در نتیجه کالری دریافتی خود را افزایش می دهید.

علاوه بر این، به دلیل کمبود استراحت، کارایی بدن در سوزاندن کالری کاهش می‌یابد و در نهایت وزن اضافه می‌کنید.

مطالعات نشان داده اند که تنها 5 ساعت خوابیدن می تواند میزان چربی سوزی شما را تا بیش از نصف کاهش دهد.

 

عوامل موثر بر خواب

عوامل موثر بر خواب

درباره متابولیسم بدن

ابتدا، بیایید با یک توضیح بسیار ساده در مورد اینکه متابولیسم شما واقعاً چیست، پایه را بگذاریم!

وسوسه انگیز است که متابولیسم خود را به عنوان یک “چیز” در نظر بگیرید – مانند سرعت سنج بدن شما که میزان سوختن انرژی بدن را کنترل می کند.

اما متابولیسم شما در واقع یک فرآیند پیچیده است. فهرست طولانی‌ای از چیزهایی وجود دارد که می‌توانند بر متابولیسم شما تأثیر بگذارند، از جمله عواملی که نمی‌توانید کنترل کنید – مانند سن، ژنتیک و جنسیت.

با این حال، شما می توانید سبک زندگی خود را برای کمک به افزایش متابولیسم خود مدیریت کنید، که خواب یکی از بزرگترین عوامل تاثیرگذار است.

 

عوامل موثر بر خواب

عوامل موثر بر خواب

عوامل موثر بر خواب

متأسفانه بسیاری از افراد به دلیل مشغله کاری یا اختلالات سلامتی خود از کمبود خواب رنج می برند. درک اینکه چگونه خواب می تواند بر خلق و خو، سطح انرژی، ظرفیت ذهنی و سلامت کلی شما تأثیر بگذارد ضروری است.

به دقت توجه کنید زیرا وقتی چند آمار در مورد میزان تأثیر خواب بر متابولیسم شما بیاموزید، ذهن خود را متحیر خواهید کرد.

 

1. دمای اتاق

دمای محیط شما به شدت بر نوع خواب شما تأثیر می گذارد زیرا بر تنظیم حرارت در بدن تأثیر می گذارد. همچنین می تواند بر کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد، یعنی خواب موج آهسته و خواب

 

2. تشک ضعیف(تشک ضعیف می تواند خواب شما را مختل کند)

انواع مختلف تشک ها درجات مختلفی را بر بدن شما فشار وارد می کنند و در نتیجه بر خواب شما تأثیر می گذارند.

انتخاب تشک مناسب برای نیازهای شما بسیار مهم است. به طور کلی تشک هایی با سفتی متوسط بهترین نتیجه را دارند.

تشک ضعیف می تواند باعث درد شانه، کمردرد و سفتی ستون فقرات، همراه با کمبود خواب شود.

 

3. سیگار کشیدن

سیگار کشیدن می تواند منجر به کاهش مدت زمان، کیفیت و کارایی خواب شما شود و باعث اختلالات خواب متعدد شود. علاوه بر این، سیگار خطر بی خوابی را افزایش می دهد.

تغذیه فرد سرماخورده

 

4. استفاده از تلفن همراه در رختخواب

مردم معمولاً پس از خاموش شدن چراغ ها از تلفن همراه استفاده می کنند تا زمانی که به خواب بروند.

تشعشعات تلفن همراه باعث کاهش سطح ملاتونین در بدن می شود و در نتیجه خواب را به تاخیر می اندازد. همچنین باعث ایجاد خواب آلودگی در طول روز می شود.

 

5. شستشو با آب سرد

در حالی که دوش آب سرد فواید متعددی دارد، اما مصرف آن قبل از خواب می تواند بدن شما را تحریک کند و در نتیجه می تواند خستگی و خواب را کاهش دهد. ممکن است باعث بیداری شود و خواب شما را به تاخیر بیندازد.

 

عوامل موثر بر خواب

عوامل موثر بر خواب

6. قهوه آخر شب

محتوای کافئین قهوه بدن شما را تحریک می کند و باعث تاخیر خواب می شود. در نتیجه خواب ضعیف و کوتاهی دارید که باعث خواب آلودگی در طول روز می شود.

به دلیل خستگی در طول روز، ممکن است قهوه را برای افزایش انرژی مصرف کنید، بنابراین وارد چرخه قهوه می شوید.

 

7. خمیر دندان با طعم نعناع

نعناع مانند قهوه باعث ایجاد هوشیاری در بدن می شود و شما را بیدار نگه می دارد. بوی نعناع می تواند بر کیفیت و تأخیر خواب تأثیر بگذارد.

بنابراین، مسواک زدن دندان های خود با خمیردندان حاوی نعناع قبل از خواب می تواند خواب شما را به تاخیر بیاندازد

 

8. خوابیدن با حیوانات خانگی

برخی از افراد هنگام خواب با حیوانات خانگی خود خواب ضعیفی دارند. این به طور کلی به دلیل حرکات حیوان خانگی است که احساس آن ممکن است خواب را مختل کند.

با این حال، بسیاری از مردم نیز ادعا می کنند که با حیوانات خانگی خود در اطرافشان بهتر می خوابند.

 

9. مشاغل شیفت شب

کار در شیفت شب چرخه خواب و بیداری عادی شما را مختل می کند. این به نوبه خود بر کیفیت و میزان خواب کلی تأثیر می گذارد و در نهایت بر عملکرد شما تأثیر می گذارد.

همچنین ممکن است خوابیدن در طول روز به طور فزاینده ای دشوار شود و در نتیجه باعث کمبود خواب شود.

 

10. تنهایی می تواند منجر به کیفیت پایین خواب شود

در کنار عوامل فیزیکی، زندگی اجتماعی شما نیز می تواند بر خواب شما تأثیر بگذارد. فعال بودن اجتماعی باعث ایجاد حس امنیت و بهبود کیفیت خواب می شود.

 

عوامل موثر بر خواب

عوامل موثر بر خواب

 

اقداماتی که باید در نزدیکی زمان خواب انجام شود

 

-از خوردن وعده های غذایی سنگین برای شام خودداری کنید.

-چند ساعت قبل از خواب الکل مصرف نکنید.

-یک یا دو ساعت قبل از خواب، چراغ‌های خانه را کم کنید تا به بدنتان پیام دهید که برای خواب آماده شود.

-از هر وسیله ای که نور آبی ساطع می کند از جمله تلفن و تلویزیون خودداری کنید.

-با محدود کردن صدا و کنترل دما، اتاق خواب خود را برای خواب راحت کنید. همچنین می توانید برای کمک به خواب، نویز سفید اضافه کنید.

-اگر حیوان خانگی دارید، ممکن است سعی کنید چند روز بدون او بخوابید تا بررسی کنید که آیا حرکات آنها منشا مشکل هستند یا خیر.

-از آنجایی که داشتن خواب خوب برای سلامت کلی شما حیاتی است، اگر با وجود این اقدامات نمی توانید بخوابید، بهتر است با پزشک مشورت کنید. کمبود خواب شما ممکن است ناشی از یک علت زمینه ای باشد.

عسل و دارچین

فواید دارچین /خواص دارچین برای سلامتی

فواید آووکادو در زیبایی

10 مزیت آووکادو برای زیبایی و نحوه استفاده از آن

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا