جایگزین‌های قهوه‌ی صبحگاهی

شنبه 25 دی 1400 سلامت
جایگزین‌های قهوه‌ی صبحگاهی

جایگزین‌های قهوه‌ی صبحگاهی

بسیاری از ما عادت داریم با کمک یک فنجان قهوه، هشیاری صبحمان را به دست آوریم. ولی چرا از جایگزین‌های قهوه‌ی صبحگاهی برای کسب انرژی و شادابی استفاده نکنیم؟

اغلب مردم شب‌ها دیر به رختخواب می‌روند و صبح را با خواب‌آلودگی روتین یکسانی تکرار می‌کنند: با نارضایتی آماده می‌شوند و نیمه هشیار به سر کار می‌روند. بعد مستقیماً به آشپزخانه‌ی شرکت می‌روند تا به اکسیر نجات‌بخش کافئین پناه ببرند و اولین فنجان قهوه‌ی خود را بنوشند.اما قهوه همیشه بهترین راه برای هشیاری و انرژی گرفتن نیست. در حقیقت قهوه می‌تواند یک روز بد را بدتر کند. کافئین اعتیادآور است و اگر سر ساعت به قهوه دسترسی نداشته باشید، با سردرد وحشتناکی مواجه می‌شوید. به‌علاوه، قهوه جرم دندان‌ها را افزایش می‌دهد و تنفس شما را خراب می‌کند. اگر هم عادت داشته باشید که قهوه را با خامه و شکر بخورید، مقدار زیادی کالری وارد بدنتان می‌کنید و تحریک‌پذیر می‌شوید.

پیاده‌روی

فرقی نمی‌کند به کافئین عادت داشته باشید یا نه، درهرحال پیاده‌روی بهترین کاری است که ذهن شما را بیدار می‌کند. عضلات شما کار می‌کنند، جریان خونتان تنظیم می‌شود و مناظر اطراف هم بهترین محرک‌های بصری هستند. اگر بتوانید کمی پیاده‌روی را در برنامه‌ی صبحگاهتان بگنجانید، پیش از اینکه به سمت کار حرکت کنید پرانرژی و شاداب می‌شوید. حتی می‌توانید قهوه‌ی میان‌روزتان را با یک پیاده‌روی کوتاه جایگزین کنید. کافی است فقط چند دقیقه در خیابان دفتر کارتان راه بروید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

جایگزین‌های قهوه‌ی صبحگاهی

جایگزین‌های قهوه‌ی صبحگاهی

پروتئین صبحگاهی

احتمالاً با خودتان می‌گویید صبح‌ها به‌قدری مشغولید که وقتی برای صرف صبحانه ندارید. یا شاید فکر می‌کنید قهوه و دونات یک صبحانه‌ی کامل است. مصرف شکر در اولین وعده‌ی غذایی، شما را در تمام طول روز تحریک‌پذیر و عصبی نگه می‌دارد. خوردن کربوهیدرات‌ها نیز باعث می‌شود خیلی زود احساس خستگی کنید. بهتر است از آغاز روز کمی سوخت واقعی به بدنتان برسانید. برای صبحانه، پروتئین‌ها بهترین گروه مواد غذایی به شمار می‌روند و مانع از گرسنگی زودهنگام می‌شوند.

آب

زمانی که بیدار می‌شوید، پیش از هر کاری یک لیوان آب بنوشید تا متابولیسم بدنتان را فعال کنید. وقتی به دفتر کارتان رسیدید، بازهم یک لیوان آب بخورید. حتی بهتر است یک فنجان قهوه‌ی گرم صبحتان را با یک لیوان آب گرم و چند قطره آب‌لیمو جایگزین کنید. هر زمان که احساس خستگی یا خواب‌آلودگی کردید، یک لیوان آب سرد شما را دوباره شاداب می‌کند. اگر روزی دو فنجان قهوه می‌نوشید، یک فنجان آن را با آب جایگزین کنید. به‌علاوه، قهوه باعث می‌شود بدنتان آب از دست بدهد؛ درحالی‌که آب، سطح مایعات بدنتان از تنظیم می‌کند.

جایگزین‌های قهوه‌ی صبحگاهی

جایگزین‌های قهوه‌ی صبحگاهی

دم‌نوش‌های گیاهی

دم‌نوش‌های گیاهی، نوشیدنی‌های مطبوعی هستند که می‌توانید به‌جای قهوه، آن‌ها را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید. دم‌نوش‌ها طعمی دلپذیر و خواصی آرام‌بخش دارند، بدون اینکه کافئین بیشتری وارد بدنتان کنند. به‌علاوه سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین هستند.

موسیقی

واقعاً هیچ‌چیز مثل یک آهنگ عالی، روز خوبی برای شما رقم نمی‌زند. هدفون را روی میز کارتان بگذارید و هر زمان که می‌خواستید چنددقیقه‌ای استراحت کنید، آن را روی گوشتان بگذارید و کمی موسیقی گوش کنید. فقط مواظب باشید که همکارانتان شما را در حالی غافلگیر نکنند که مشغول همخوانی با آهنگ هستید! شاید آن‌ها هم به انرژی زیاد و فوق‌العاده‌ی شما حسادت کنند!

جایگزین‌های قهوه‌ی صبحگاهی

جایگزین‌های قهوه‌ی صبحگاهی

نور خورشید

مطالعات نشان می‌دهند که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای محیط کار شاد، دسترسی به نور خورشید است. به علاوه آفتاب ریتم خواب شما را منظم نگه می‌دارد و یک منبع غنی ویتامین دی است. سعی کنید محیط کارتان را طوری تنظیم کنید که به نور مستقیم آفتاب دسترسی داشته باشید. اگر چنین کاری امکان‌پذیر نیست، حتماً چند دقیقه زیر آفتاب پیاده‌روی کنید تا هم از مزایای قدم زدن لذت ببرید و هم ویتامین دی بدنتان را تأمین کنید.

 

خواص بادام تلخ

خواص بادام تلخ

انواع میگرن و درمان آن

پیشگیری از میگرن

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا