جاذبه های گردشگری ترکمنستان

چهارشنبه 18 مرداد 1402 جاذبه های گردشگری

جاذبه های گردشگری ترکمنستان

کشور ترکمنستان، کشوری واقع در آسیای مرکزی است که با دریای زیبای خزر هم‌مرز بوده و یکی از مشهورترین مناطق توریستی آسیا به شمار می‌رود.با سفر به قلب قاره آسیا دیدنی های کشور زیبای ترکمنستان را از دست ندهید. کشور ترکمنستان در آسیای میانه و در همسایگی ایران، افغانستان، ازبکستان و قزاقستان قرار گرفته است و از طریق دریای خزر نیز با کشورهای روسیه و جمهوری آذربایجان مرز آبی دارد.

ترکمنستان یک مقصد توریستی بسیار محبوب است. این کشور در سراسر جهان برای معماری و مکانهای باستان شناسی آن مشهور است. کشور ترکمنستان در قاره آسیا ( میانه ) واقع شده است ، پایتخت آن شهر عشق آباد است و زبان مردم ترکمنی است با مجله خانواده دایان همراه ما باشید تا شمارا با ناب ترین مکان های گردشگری کشور ترکمنستان آشنا کنیم

جاذبه گردشگری در ترکمنستان

جاذبه های گردشگری ترکمنستان

آشنایی با جالب ترین مکانهایی بازید در ترکمنستان

عشق آباد پایتخت بنای یادبود پر از معماری مرمر و طلایی

عشق آباد پایتخت ترکمنستان است و یکی از جالب ترین مکانهایی است که می توانید از آن بازدید کنید! آیا می دانید عشق آباد دارای رکورد بیشترین تراکم در ساختمانهای مرمر سفید در جهان است. این شهر همچنین دارای رکورد بیشترین تعداد استخرهای چشمه در یک فضای عمومی و بسیاری از کنجکاوی های دیگر است. برای سفر یک روزه از عشق آباد گزینه های مختلفی وجود دارد مانند بازدید از خرابه های باستانی قدیمی نسا یا بازدید از مزرعه پرورش اسب با نژاد معروف اسب های آخال تکه.

عشق آباد (Ashgabat) شهری تاریخی با فرهنگ و پایتخت کشور ترکمنستان است. شهری اسلامی که در سال های اخیر خود را به عنوان یکی از بهترین و پیشرفته ترین شهرهای آسیای مرکزی معرفی کرده است. این شهر از مشهد تنها ۲۵۰ کیلومتر فاصله دارد.ه دارد.

جالب ترین مکانهایی گردشگری در ترکمنستان

جاذبه های گردشگری ترکمنستان

 دیافراگم گاز نیز به عنوان “دروازه جهنم” شناخته می شود

یکی از غیر معمول ترین موارد برجسته گردشگری در سراسر جهان این دهانه گاز سوزان است که به آن “دروازه جهنم” نیز گفته می شود. دروازا از زبان ترکمنی به معنی دروازه است و شعله های آتش از دهانه عظیم در وسط بیابان تخیل مسافران و مردم محلی را برمی انگیزد. تاریخچه پشت این دهانه اسرارآمیز بسیار ساده است ، زیرا در سال 1971 زمین شناسان شوروی مشغول حفاری گاز در محل یک غار بودند.

غار فروریخت و باعث آزاد شدن گاز شد. هیچ کس آسیب ندید. با این حال ، از ترس مسموم شدن ، عمداً گاز به آتش کشیده شد. هیچ ثبت دقیقی از این رویداد وجود ندارد ، اما واقعیت این است که از آن زمان تاکنون این غار گاز در حال سوختن است. قطر دهانه 69 متر و عمق 30 است.

شما می توانید آن را دور بزنید ، و از سال 2018 ، حتی حصار برای ایمنی مسافران نصب شده است. شما می توانید از این سایت شگفت انگیز در صحرای کاراکوم دیدن کنید و شب ماندن و دیدن آن بسیار چشمگیر است. در سال 2013 ، رکورد دیگری در گینس ثبت شد که توسط اولین مردی که به پایین دهانه گاز رسیده بود ، ثبت شد.

جالب ترین مکانهایی گردشگری در ترکمنستان

جالب ترین مکانهایی گردشگری در ترکمنستان

صخره های سوررئال و چشم انداز دره ها

دره های چشمگیر یانگیکالا 5.5 میلیون سال پیش تشکیل شده اند و این مناظر شگفت انگیز آهکی توسط رودخانه ها و بادهای کویر کاراکوم شکل گرفته اند. حدود 15 میلیون سال پیش ، این منطقه منطقه ای ساحلی از اقیانوس / دریا Paratethys باستان بود. این یکی از نقاط برجسته کشور است ، اما گردشگران زیادی به آنجا نمی روند ، بنابراین اگر تصمیم به گشت و گذار در این مناطق کشور دارید ، به احتمال زیاد همه چیز را برای خود خواهید داشت. شما می توانید از طریق بالکان آباد یا ترکمنباشی به آنجا برسید ، زیرا از هر دو شهر فاصله حدود 160 کیلومتر است.

جالب ترین مکانهایی گردشگری در ترکمنستان

جالب ترین مکانهایی گردشگری در ترکمنستان

خرابه های مرو یک شهر باستانی که فقط یکی از بزرگترین شهرهای جهان بوده است

مرو از سال 1999 یکی از میراث جهانی یونسکو است و تاریخ ویرانه های آن 4000 سال است. تا قرن یازدهم ، این یکی از مراکز مهم یادگیری در جهان اسلام بود. در قرون یازدهم و دوازدهم میلادی این شهر پایتخت امپراتوری بزرگ سلجوقیان بوده است. در قرن سیزدهم بیش از 500000 نفر جمعیت داشت و در آن زمان یکی از بزرگترین شهرهای جهان محسوب می شد.

در سال 1221 توسط امپراطوری مغول تخریب شد و از آن زمان تاکنون چندین بار بازسازی شد ، اما هرگز به شکوه سابق خود نرسید. امروزه می توانید در ویرانه های قلعه های باستانی ، خیابان های قرون وسطایی قدم بزنید و حتی از آرامگاه سلطان سنجر حاکم سلجوقی دیدن کنید. قلمرو این سایت 353 هکتار مساحت با 883 هکتار منطقه بافر را پوشش می دهد. با قدم زدن در این خرابه های بزرگ آجری گلی ، دشوار است تصور کنید که زمانی شهری مهم در جاده ابریشم بوده است.

جالب ترین مکانهایی گردشگری در ترکمنستان

جالب ترین مکانهایی گردشگری در ترکمنستان

گونور تپه – یکی از قدیمی ترین شهرهای ساکن شده

این مکان باستانی جالب توجه دیگری است که در 60 کیلومتری مرو باستان واقع شده است. این مکان محل استقرار اولیه عصر مفرغ است که مربوط به سالهای 2400-1600 قبل از میلاد است. در دهه 1970 حفاری شد و به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای مجموعه باستان شناسی Bactria – Margiana (BMAC) یا تمدن Oxus شناخته شد.گونور دپه یکی از اولین شهرها در ترکمنستان  بود.

جالب ترین مکانهایی گردشگری در ترکمنستان

جالب ترین مکانهایی گردشگری در ترکمنستان

مسجد آزادی (مسجد ارطغرل قاضی)

مسجد آزادی، که همچنین با نام مسجد ارطغرل قاضی نیز شناخته می‌شود، یکی از بزرگترین و زیباترین مساجد تهران است. این ساختمان با طراحی منحصر به فرد و معماری زیبا، یکی از جاذبه‌های گردشگری و مذهبی این شهر به شمار می‌رود. مسجد آزادی در سال ۱۳۵۰ به ساخت برسید و پس از طرح‌ریزی و بازسازی در سال‌های بعد، به شکل فعلی خود درآمد. این مسجد با برجستگی‌های خاص خود و کاشی‌های آبی و سفید، زیبایی و آرامش خاصی به محیط اطراف خود بخشیده است. مسجد آزادی به عنوان یک مرکز مذهبی و معنوی، محلی است که هر ساله میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و سایر مناسبت‌های دینی برگزار می‌شود و جمعیت بسیاری از مردم شهر تهران و سایر شهرهای ایران در این مسجد به جماعت نماز اقامه می‌کنند.

منطقه تاریخی اورگنج

منطقه تاریخی اورگنج، یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری استان کرمان است. اورگنج یک شهر باستانی است که در زمان هخامنشیان و آخرین دوره ساسانیان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این منطقه در دوره‌های مختلف تاریخی به عنوان مرکز قدرت و فرهنگی معروف بوده است. منطقه تاریخی اورگنج شامل مجموعه‌ای از قصرها، آتشکده‌ها، معابد و سنگرهای باستانی است که هنوز هم در حال بازسازی و بازساخت هستند. در مجموعه اورگنج، معبدی به نام آتشکده معروف است که یکی از بزرگترین آتشکده‌های میانه ایران است و به عنوان یک مرکز مذهبی و فرهنگی در گذشته استفاده می‌شده است. بازدید از منطقه تاریخی اورگنج برای گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ ایرانی تجربه‌ای منحصربه‌فرد به همراه دارد.


مجسمه لنین

مجسمه لنین یکی از جاذبه های گردشگری محبوب در شهر عشق آباد است. این مجسمه، که به یاد رهبر بزرگ شوروی، ولادیمیر لنین، ساخته شده است، به طور چشمگیری در مرکز شهر واقع شده است. این مجسمه بزرگ و تمام فلزی، با جزئیات دقیق و زیبایی طراحی شده است و جذابیت بسیاری برای مسافران و گردشگران ایجاد می کند. این جاذبه تاریخی و فرهنگی، به عنوان یک نماد از دوران شوروی و تاثیر آن بر جامعه روسیه، مورد توجه بسیاری قرار می گیرد و مسافران می توانند در کنار مجسمه لنین، عکسبرداری کرده و لحظاتی خاطره انگیز را در شهر عشق آباد تجربه کنند.

موزه فرش ترکمنی

موزه فرش ترکمنی یکی از موزه‌های مهم و جذاب در کشور ترکمنستان است. این موزه با دارا بودن یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین مجموعه‌های فرش ترکمنی، علاقه‌مندان به هنر و صنعت فرش را به خود جلب می‌کند. فرش‌های ترکمنی که در این موزه نمایش داده می‌شوند، به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی و هنری ترکمنستان شناخته می‌شوند. طرح‌ها و رنگ‌های استفاده شده در این فرش‌ها، زیبایی و تنوع خاصی دارند و نماینده‌ی هنر و ذوق مردم ترکمنستان هستند. بازدید از این موزه، فرصتی مناسب برای آشنایی با تاریخچه و فرهنگ ترکمنستان، هنر فرش‌بافی و همچنین لذت بردن از زیبایی‌های هنری این سرزمین است

موزه هنرهای زیبای ترکمن

موزه هنرهای زیبای ترکمن در سال ۱۹۲۷ تأسیس شد و در سال ۱۹۳۹ به نام امروزی خود شناخته شد. این موزه دارای ۶ هزار اثر هنری از جمله نقاشی، مجسمه و آثار گرافیکی است که توسط هنرمندان ترکمنی و روسی خلق شده‌اند. آثار این موزه شامل آثاری از هنرمندان برجسته مانند حسین حسینوف و دوردی بایراموف است. علاوه بر این، مجموعه نقاشی‌هایی از هنرمندان بین‌المللی نظیر انگلیسی، آلمانی، هلندی و ایتالیایی نیز در این موزه قابل مشاهده است.

کاخ آغوزخان

کاخ آغوزخان در میدان استقلال عشق آباد واقع شده است و محل رسمی اقامت و کار رئیس جمهور ترکمنستان است. این بنا در سال ۱۹۹۷ ساخته شده است و برای صفرمراد نیازف، اولین رئیس جمهور ترکمنستان بعد از استقلال کشور، ساخته شد. کاخ آغوزخان شامل چند سالن است که عبارتند از سالن طلایی، سالن گورکوت آتا، سالن سلجوق خان، سالن بایرام خان و سالن ماگتیمگولی.

 

جاذبه‌های گردشگری چین

جاذبه‌های گردشگری چین

جاذبه های گردشگری ترکیه

جاذبه های گردشگری ترکیه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا