تفاوت دیابت نوع یک و نوع دو

پنج‌شنبه 21 بهمن 1400 سلامت
تفاوت دیابت نوع یک و نوع دو

تفاوت دیابت نوع یک و نوع دو

بیماری شایع دیابت به دلیل اختلال در بخشی از عملکرد بدن ایجاد می شود پس قبل از هرتوضیحی بهتر است ابتدا علت را شرح دهیم. استفاده از گلوکز ، یک نوع، قندی که در خون یافت میشود ، به عنوان سوخت بر روی توانایی بدن تاثیر میگذارد .

دیابت
این امر به این دلیل اتفاق می افتد که بدن انسولین کافی تولید نمیکند ویا سلول ها واکنش مناسبی در برابر انسولین برای استفاده از گلوکز به عنوان انرژی نشان نمیدهند . انسولین یک نوع هورمون است که از طریق پانکراس تولید میشود که تنظیم کننده ی تبدیل قند خون به انرژی است ، نامتوازن بودن یا مقاومت به انسولین باعث به وجود آمدن بیماری دیابت میشود .
تفاوت دیابت نوع یک و نوع دو

تفاوت دیابت نوع یک و نوع دو

 تفاوت های اساسی بین دیابت نوع یک و دو

بیماری دیابت ، ریسک بالای بیماری های قلبی عروقی ، بیماری های کلیوی ، کاهش دید ، اختلالات عصبی ، تخریب رگ های خونی و اندام ها را به همراه خواهد داشت.
تفاوت دیابت نوع یک و نوع دو

تفاوت دیابت نوع یک و نوع دو

 انواع بیماری دیابت

دیابت 3 نوع دارد :
دیابت نوع 1
دیابت نوع 2
تفاوت دیابت نوع یک و نوع دو

تفاوت دیابت نوع یک و نوع دو

 تشخیص دیابت نوع یک

دیابت بارداری که در طول دوران بارداری اتفاق میوفتد و معمولا بعد از به دنیا آمدن کودک بر طرف خواهد شد با این حال داشتن دیابت بارداری باعث افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 ، بعد از حاملگی میشود بنابر این فرد مبتلا در اواخر دوران بارداری غربال میشود.هرکدام  دلایل ، فاکتور های خطر و رفتار های متفاوتی دارند در این بخش از سلامت نمناک شباهت و تفاوتهای بین دیابت نوع 1 و 2 را با هم مقایسه میکنیم.

واقعیت های صریح در مورد دیابت نوع یک و دو

تفاوت دیابت نوع یک و نوع دو

تفاوت دیابت نوع یک و نوع دو

چگونه دیابت نوع یک و دو را از یکدیگر تشخیص دهیم

1. دیابت نوع 1 اغلب ارثی و غیر قابل پیشگیری است .
2. دیابت نوع 2 معمول تر از دیابت نوع 1 است .از هر 20 نفر انسان مبتلا به دیابت ، یک نفر مبتلا به دیابت نوع 1 و مابقی مبتلا به دیابت نوع 2 هستند .
3. دیابت نوع 2 هم میتواند ارثی باشد اما اضافه وزن ، کم تحرکی و داشتن رژیم غذایی غلط باعث افزایش درصد ابتلا به این بیماری میباشند .
4. حد اقل 3 درصد مردم در ایالت متحده آمریکا در سبک زندگی خود ، دیابت نوع 2 را پیشرفت میدهند .
5. هر دو نوع باعث حمله ی قلبی ، سکته ، تخریب عصب، از بین فتن کلیه ، قطع عضوی از بدن مانند دست یا پا میشوند .
6. در دیابت نوع اول ، سیستم ایمنی بدن اشتباها سلول های بتا در پانکراس را که نقش تولید انسولین را دارند مورد حمله قرار میدهند این سلول های تخریب شده باعث کاهش توانایی بدن در تولید انسولین کافی و تنظیم سطح گلوکز خون میشود هنگامی که بدن انسولین تولید نکند . بعد از تشخیص فقدان انسولین ،انسان به انسولین تکمیل کننده نیاز پیدا میکند .
تفاوت دیابت نوع یک و نوع دو

تفاوت دیابت نوع یک و نوع دو

درباره تفاوت عمده انواع  بیماری دیابت چه می دانید

7. اغلب این بیماری باعث اثر گذاشتن بر روی کودکان و افراد بالغ میشود و به صورت ناگهانی به وجود می آید .
8. هنگامی که دیابت نوع دوم آغاز میشود ،سلول ها در برابر تاثیرات انسولین مقاومت نشان میدهند در این شرایط ، بدن تولید انسولین کافی را متوقف میکند و بدن در مدت زمان طولانی قادر به استفاده از گلوکز لازم نمیباشد .این بدین معناست که سلول ها قادر به جذب گلوکزخون نمیباشند و گلوکز در داخل خون افزایش میابد ، این عمل مقاومت انسولین نامیده میشود اگر تعداد گلوکز هادر خون همواره زیاد باشد سلول ها نسبت به انسولین بی تفاوت و انسولین بی اثر میشود .
9.علائم بیماری ممکن است که سالها طول بکشد تا بروز دهند و مردم میتوانند در مراحل اولیه از دارو ها ، رژیم غذایی و ورزش برای جلوگیری ویا ریسک کمتر ابتلا به این بیماری اقدام کنند .
10. افراد در مراحل اولیه دیابت نوع 2 احتیاجی به انسلین تکمیلی ندارد ، اما به محض اینکه بیماری پیشرفت کرد برای کنترل هدایت گلوکز خون و باقی ماندن آنها به انسلوین تکمیلی احتیاج میشود .
11. انسولین نوع 2 اغلب نتیجه ی چاقی زیاد و سبک زندگی و فاکتور های غذایی ، مانند تاثیر نتایج دارو ها و موارد دیگر است .

فاکتور های ریسک پذیری

هر دو دیابت ممکن است بر فاکتور های ژنتیکی باشد در دیابت نوع اول محققان تعدادی ژن را ک با شرایط و پیشرفت شرایط پیوند یافته اند کشف کرده اند ولی نه برای همه .در دیابت نوع دوم تاریخچه ی خانوادگی نقش کلیدی را اجرا میکند .دیابت نوع اول میتواند بعد از یک سرایت ویروسی پدیدار شود مانند گوشک و سرخچهپدیدار شدن دیابت نوع 2 مربوط به سالخوردگی ، سبک زندگی بدون تحرک ، رژیم ، تاثیرات ژنتیکی و فربگی میباشد .
تفاوت دیابت نوع یک و نوع دو

تفاوت دیابت نوع یک و نوع دو

انواع دیابت و تفاوت آن ها با یکدیگر

ابتلا به هر دو نوع دیابت اول و دوم در افرادی ک کمبود ویتامین D که از نور افتاب به دست می آید دارند پدیدار میشود.
ویتامین D از عملکرد ایمنی و حساسیت به انسولین حمایت میکند بنابر این آن دسته از افرادی که در عرض جغرافیایی شمالی زندگی میکنند ممکن است با ریسک بالایی از ابتلا به بیماری رو به رو شوند استفاده از ویتامینD تکمیلی میتواند ریسک پیشرفت دیابت را کاهش دهد .

رژیم غذایی افراد دیابتی چگونه باید باشد

تفاوت دیابت نوع یک و نوع دو

تفاوت دیابت نوع یک و نوع دو

رژیم غذایی افرادی با قند خون بالا

رژیم غذایی با دیابت نوع 2 همراه است اما رژیم های غذایی امروزه هم ممکن تست دیابت نوع دو را برخوردار باشد ، دیابت نوع اول گاهی در اشخاصی که از شیرگاو در مراحل اولیه ی دیابت استفاده کرده اند به طور معمول دیده میشود این امر نشانه ای است از این است که ممکن، استفاده از شیر حیوانات در طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد با این حال تحقیقات بیشتری لازم است.دیابت نوع دو در خانواده هایی که استعداد چاقی بیش از حد دارند و در واقع فربگی یک خصیصه ی خانوادگی است رایج میباشد ، در این مورد ممکن است بیماری مربوط به ژنتیک و یا داشتن رژیم غذایی یکسان در یک خانواده و عادات ورزشی غلط مرسوم در خانواده باشد . رژیم غذایی که شامل قند های ساده و فیبر و مواد مغذی حیاتی کم هستند، هم بیماری دیابت را به همراه خواهند داشت.
فواید نخود

خواص نخود /8 دلیل که امروز باید خوردن نخود را شروع کنید!

5 علائم سکته مغزی که افراد آن را نادیده می گیرند

علائم سکته مغزی را نادیده نگیرید

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا