تظاهرات میلیونی مردم عراق و بازتاب رسانه ها

شنبه 5 بهمن 1398 بازار
تظاهرات میلیونی عراقی ها

دیروز جمعه چهارم بهمن نودو هشت تظاهرات میلیونی عراقی ها در خیابان های بغداد را شاهد بودیم

این تظاهرات در منطقه “الجادریه” در مرکز شهر بغداد برگزار شد.

مردم عراق یکصدا خواهان خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از کشورشان هستند

تظاهرات کنندگان شعار “بره بره آمریکا” (آمریکا برو بیرون) سرمی‌ دادند.

‎از نکات قابل توجه در این راهپیمایی این است که تظاهرات کنندگان کفن پوشان به طور گسترده پرچم‌های عراق را در دست دارند.

هواداران گروههای مقاومت و عشایر با در دست داشتن پرچم‌های خاص خود در تظاهرات شرکت کرده‌اند

پیام تظاهرات این است که گروههای مقاومت دارای پایگاه مردمی گسترده‌ای هستند و برای اجرای مصوبه اخراج آمریکایی‌ها فشار خواهند آورد.

 دیروز اولین تظاهرات مردمی در نوع خود به این گستردگی برای محکوم کردن حضور بیگانگان در عراق و لزوم خروج آنها از این کشور است.

تظاهرات میلیونی عراقی هاImage result for تظاهرات عراق"

تظاهرات میلیونی عراقی ها

مردم از شهر بصره و استانهای جنوبی عراق برای شرکت در تظاهرات میلیونی به بغداد آمده‌اند.

عراقی‌ها از مناطق و طوایف مختلف برای مشارکت در تظاهرات میلیونی اخراج نیروهای آمریکایی رهسپار بغداد شده‌اند.

این تظاهرات تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار می‌شود و برخی خیابانهای شهر بغداد همزمان با برگزاری تظاهرات میلیونی برای تامین امنیت تظاهرات کنندگان بسته شده است.‎ شیوخ عشایر، علما، سالخوردگان نیز در تظاهرات میلیونی محکومیت حضور اشغالگران آمریکایی شرکت کرده‌اند.

واکنش رسانه ها به اعتراضات و راهپیمایی دیروز عراق

خبرگزاری فرانسه در توضیح درباره تظاهرات میلیونی عراقی ها نوشته حضور نظامی آمریکا در عراق، از زمانی که واشنگتن در یک حمله پهپادی سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همراهان ایشان از جمله «ابو مهدی المهندس»، جانشین فرمانده الحشد الشعبی را در نزدیکی فرودگاه بغداد ترور کرد مسئله‌ای تنش‌زا و جنجالی توصیف کرده و یادآوری کرده پارلمان عراق دو روز بعد به اخراج تمامی نیروهای خارجی، از جمله 5200 پرسنل آمریکا از این کشور رأی داده است.

روزنامه «عرب‌ویکلی» که مقر آن در لندن است هم این تظاهرات را پوشش داده و در بخشی از گزارشش نوشته هنگام اعلام برگزاری این تظاهرات از سوی مقتدی الصدر این نگرانی وجود داشت که تظاهرات‌کنندگان به منطقه سبز بغداد که محل استقرار سفارت آمریکا در عراق است حمله کنند.

شبکه الجزیره مباشر این تظاهرات را به صورت زنده پخش می‌کند، اما شبکه‌های العربیه و الحدث سعودی و اسکای نیوز عربی امارات علاقه‌ای به انعکاس این رویداد بسیار مهم ندارند.

در تصاویری که شبکه الجزیره مباشر پخش می‌کند، شرکت کنندگان در این تظاهرات میلیونی، پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.

بر اساس گزارش شبکه ماهواره‌ای العهد عراق،‌نعم نعم للسیاده(حاکمیت آری)،‌نعم نعم للعراق(عراق آری) و کلا کلا لمحتل(اشغالگر،‌هرگز) از جمله شعارهای شهروندان عراقی در راهپیمایی میلیونی امروز است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا تلاش کرده حضور میلیونی مردم در این تظاهرات را کوچک‌نمایی کند و نوشته «صدها نفر» در تظاهراتی که خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق است تجمع کرده‌اند. رقم «صدها نفر» که آسوشیتدپرس به آن اشاره کرده به قدری دور از واقع بود که دیگر رسانه‌های آمریکایی از جمله روزنامه واشنگتن‌پست که این خبر را به نقل از آسوشیتدپرس نقل کرده‌اند تیتر خبر را به «هزاران نفر» تغییر داده‌اند.

آسوشیتدپرس، همچنین تلاش کرده حضور در این تظاهرات را به طرفداران مقتدی صدر محدود کند. این رسانه نوشت: «صدها نفر از طرفداران یک روحانی شیعه روز جمعه برای حضور در یک راه‌پیمایی در مرکز بغداد تجمع کردند. حاضران در این راه‌پیمایی در بحبوحه شدت گرفتن تنش‌ها بعد از ترور یک فرمانده بلندپایه ایرانی در پایتخت عراق در یک حمله پهپادی آمریکا خواستار آن هستند که نیروهای آمریکایی عراق را ترک کنند.»

 

فال روزانه

هواپیمای نظامی آمریکایی

طالبان مسئولیت انهدام هواپیمای نظامی آمریکا را به عهده گرفت

علت سقوط هواپیما

متن پیام رهبری در خصوص حادثه‌ی هواپیمای مسافربری اوکراینی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا