با ترک نوشیدن نوشابه چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟

سه‌شنبه 29 شهریور 1401 سلامت
ترک نوشیدن نوشابه

با ترک نوشیدن نوشابه چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟

ترک نوشیدن نوشابه: نوشابه اعم از الکلی، غیر الکلی، طعم دار یا بدون طعم، معمولاً یک نوشیدنی گازدار شیرین است. مردم به مرور زمان علاقه خود به نوشابه را افزایش داده اند و ترجیح می دهند به جای آب آن را بخورند تا خود را تازه کنند. حتی برخی آن را در تلاشی عجیب برای رفع تشنگی می نوشند.

چیزی که ممکن است ندانید این است که در ابتدا این نوشیدنی برای مقاصد دارویی ساخته می شد، اما طعم شیرین و گاز آن به مردم رسید و از آن زمان به بعد، به نوشیدنی مورد علاقه همه تبدیل شد. اکنون با فروش سالانه میلیاردها دلاری، یک حس جهانی است.

با گزینه های بسیار زیاد در راهروی نوشابه، همه چیزی برای نوشیدن دارند و بازار نوشیدنی های گازدار قطعاً بسیار شلوغ است. با این حال، خبر بد این است که همه از اثرات مضر این نوشیدنی ها بر بدن آگاه نیستند.

محققان مطالعاتی ارائه کرده اند که خطرات مختلف نوشیدن نوشابه های گازدار را نشان می دهد. از ترویج چاقی گرفته تا ایجاد عدم تعادل هورمونی و شیمیایی در بدن، نوشابه ها نوشیدنی خوبی برای مصرف نیستند.

 

ترک نوشیدن نوشابه

ترک نوشیدن نوشابه

1. کم آبی بدن را کاهش می دهد

نوشیدن یک نوشابه خنک با طعم مورد علاقه خود بعد از یک تمرین خوب یا پیاده روی تابستانی یا درست زمانی که احساس تشنگی می کنید یک کار عادی به نظر می رسد. اما حقیقت این است که نوشابه‌ها معمولاً حاوی موادی هستند که واقعاً هیدراته نمی‌کنند، مانند شیرین‌کننده‌های مصنوعی، قند زیاد و گاهی اوقات حتی کافئین.

جایگزینی آب با نوشابه برای رفع تشنگی ایده خوبی نیست. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن نوشیدنی های شیرین تنها نشانگرهای کم آبی را در خون افزایش می دهد.رسانی مجدد با نوشابه های شیرین یا گازدار فقط کم آبی بدن را بدتر می کند و آسیب کلیوی را تشدید می کند.

ترک نوشابه ها و نوشابه های گازدار سلامت کلیه ها را تقویت می کند و سطح هیدراتاسیون شما را بالا نگه می دارد. همچنین خطر ابتلا به بیماری های مرتبط مانند سنگ کلیه و بیماری مزمن کلیه را کاهش می دهد.

 

2. باعث سلامت دندان ها می شود

ترک مصرف نوشابه می تواند به بهبود سلامت دهان و دندان کمک کند

محتوای قند بالای نوشابه ها باعث سلامت دهان و دندان می شود. شکر باعث رشد باکتری ها و افزایش اسیدیته در حفره دهان می شود. این اثرات پس از آن می تواند منجر به افزایش پوسیدگی و تشکیل حفره همراه با پوسیدگی دندان شود.

دهان محل زندگی بسیاری از گونه های مختلف باکتریایی است که از قند تغذیه می کنند. نوشیدنی های شیرین رشد آنها را تشویق می کنند و به سرعت تکثیر می شوند و پلاک تشکیل می دهند. وقتی پلاک به دندان می‌چسبد، اسید تولید شده توسط کلنی باکتری، مینای دندان را از بین می‌برد و باعث ایجاد حفره می‌شود.

این امر پس از مصرف نوشیدنی‌های شیرین، از جمله نوشیدنی‌های دست‌ساز (به‌ویژه چای حباب‌دار و چای شیر مروارید) و نوشیدنی‌های گازدار، بر اساس یک مطالعه پیگیری 1 ساله در میان دانش‌آموزان 8 تا 9 ساله تایوانی رخ می‌دهد.

 

3. نخوردن نوشابه کمک به کاهش وزن می کند

تعداد زیادی از افرادی که در کشورهای توسعه یافته زندگی می کنند دارای اضافه وزن و چاقی هستند.

نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین و نوشابه‌های گازدار سریع‌ترین راه برای مصرف تن‌ها کالری بدون اینکه متوجه شوید است. عادت روزانه شما به نوشیدن یک قوطی نوشابه باعث می شود تا مقداری وزن اضافه کنید.

مطالعات مختلفی برای ایجاد ارتباط بین نوشیدنی های پر از قند و چاقی در نوجوانان و بزرگسالان انجام شده است.  انتخاب نوشیدنی های بدون کالری به جای نوشیدنی های کالری به عنوان یک استراتژی کاهش وزن منجر به کاهش وزن متوسط ​​2٪ -2.5٪ شد.

بنابراین، اگر می‌خواهید چند کیلو اضافی را کم کنید، نوشابه را کاهش دهید.

 

ترک نوشیدن نوشابه

ترک نوشیدن نوشابه

4. خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد

دیابت یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در جهان است. تقریباً هر فرد دیگری از دیابت رنج می برد یا حداقل می توان گفت پیش دیابت است. مطالعات این بیماری کشنده غیرواگیر را با مصرف نوشابه مرتبط دانسته اند.

بیمارانی که قبلاً دیابت نوع 2 دارند، پس از مصرف نوشیدنی های شیرین تأثیر منفی بر کنترل قند خون خود دارند.  در افراد سالم، نوشابه های قندی خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

خبر خوب این است که این اثر ممکن است دائمی نباشد. جایگزینی نوشابه روزانه با آب یا سایر جایگزین های سالم می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

5. خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد

قطع مصرف نوشابه می تواند به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند

دانشمندان و محققان به مردم می گویند که مصرف زیاد قند چقدر برای قلب مضر است. کسانی که کالری مورد نیاز روزانه خود را از طریق وعده های غذایی و نوشیدنی های شیرین تامین می کنند، بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی هستند.

ارتباط مغز و روده/ علائم، رژیم غذایی و نکات

مطالعاتی برای ایجاد رابطه بین مصرف نوشابه و مشکلات قلبی انجام شده است. نتایج نشان داد افرادی که نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کنند بیشتر در معرض عدم تعادل کلسترول و تری گلیسیرید در بدن خود هستند که باعث اختلال چربی خون می‌شود و راه را برای بیماری‌های قلبی هموار می‌کند.

اگر نوشیدن نوشابه های شیرین یا شیرین شده مصنوعی را ترک کنید، به احتمال زیاد قلب سالم تری خواهید داشت و می توانید از بیماری های کشنده مختلفی مانند سکته جلوگیری کنید.

6. از سلامت استخوان ها حمایت می کند

بر کسی پوشیده نیست که مصرف منظم نوشابه های شیرین می تواند منجر به استخوان های بسیار ضعیف و شکننده شود. محققان و مطالعات متعدد نشان داده اند که خطر شکستگی و شکستگی استخوان در افرادی که به طور مکرر نوشابه مصرف می کنند بیشتر است.

نوشیدنی هایی از این دست دارای لیست مواد تشکیل دهنده مشکل زا هستند که نه تنها حاوی سطوح بالای قند بلکه کافئین و فسفر نیز هستند. هر دوی این مواد تاثیرات منفی روی استخوان ها دارند.

فسفر جذب کلسیم را در بدن کاهش می دهد که برای استخوان های شما خوب نیست. به طور مشابه، کافئین می تواند استخوان ها را با تداخل در جذب کلسیم ضعیف کند.  این همچنین منجر به افزایش دفع کلسیم از طریق کلیه ها می شود که بعداً می تواند باعث تشکیل سنگ کلیه شود.

کاهش مصرف نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند منجر به بهبود سلامت جسمانی و تناسب اندام با تقویت رشد استخوان شود.

 

ترک نوشیدن نوشابه

ترک نوشیدن نوشابه

7. سلامت مغز را بهبود می بخشد

ننوشیدن نوشابه می تواند به بهبود سلامت کلی مغز شما کمک کند

اگر احساس می کنید اخیراً تمرکز و تمرکز شما کاهش یافته است، ممکن است مجبور شوید در مورد مصرف نوشابه ها در رژیم غذایی خود تجدید نظر کنید. یک مطالعه نشان داده است که افرادی که سطوح بالایی از نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کنند حافظه ضعیفی دارند، زیرا در تست‌های حافظه نسبت به افرادی که نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های شیرین مصرف نمی‌کنند عملکرد بدتری داشتند.

نوشیدنی های شیرین نیز علائمی شبیه اضطراب ایجاد می کنند و با پریشانی روانی و بیش فعالی مرتبط هستند.

علاوه بر این، نوشیدن نوشابه های گازدار به طور مداوم برای سال ها باعث پیشرفت زوال عقل می شود. بنابراین، حتی اگر فوراً تأثیر منفی مصرف نوشابه را تجربه نکنید، در دراز مدت، فقط یک خبر بسیار بد برای بدن و سلامت کلی شما است زیرا خطر بزرگی برای سکته مغزی و زوال عقل است.

8. حفظ سلامت پوست

نوشیدن نوشابه می تواند آسیب های زیادی به پوست شما وارد کند. می تواند باعث ایجاد و تشدید شرایط ناراحت کننده مانند آکنه و اگزما شود. باعث خشکی پوست می شود و باعث خارش و قرمزی پوست می شود. به دلیل اثر التهابی که دارد به ایجاد آکنه نیز کمک می کند.

ترک نوشابه می تواند برای پوست شما معجزه کند.

9. خواب خوب را ترویج می کند

افرادی که به طور مکرر نوشابه می نوشند، کمتر می خوابند. کیفیت خواب آنها نیز می تواند بسیار ضعیف باشد. مصرف نوشابه همچنین می تواند توانایی آنها برای به خواب رفتن سریع را مختل کند.

چندین مطالعه که عادات خواب افرادی که نوشابه می نوشند بررسی کردند، به این نتیجه رسیدند که نوشیدنی های شیرین باعث کاهش مدت زمان خواب می شوند. چنین افرادی نیز تمایل دارند که سرحال از خواب بیدار شوند و در طول روز احساس بی حالی و خواب آلودگی کنند.

ترک نوشیدن نوشابه

ترک نوشیدن نوشابه

آیا مصرف نوشابه باعث تسریع علائم پیری می شود؟

مصرف نوشابه با خطوط ریز و چین و چروک مرتبط است. کافئین، شکر اضافی و سایر مواد موجود در نوشابه ها باعث پیری زودرس می شوند.

این به این دلیل است که سلول‌های شما در تلاش برای بازسازی، زمان سختی را به سلول‌های شما وارد می‌کنند و باعث می‌شوند سریع‌تر پیر شوند. بازسازی سلولی منظم برای پوست سالم مهم است زیرا سلول های پوست خیلی سریع ریخته و بازسازی می شوند.

مصرف نوشابه همچنین می تواند منجر به تجزیه الاستین و کلاژن شود که در پوست شما وجود دارد و مسئول جوان نگه داشتن پوست شما هستند. همانطور که سطح آنها بدتر می شود، سلامت پوست شما نیز کاهش می یابد و روند پیری را تسریع می کند. این باعث از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست می شود.

کلمه پایانی

مهم نیست که یک لیوان نوشابه یخی چقدر خوشمزه و اشتها آور است، از آن فاصله بگیرید. نوشابه ها برای سلامتی فوق العاده مضر هستند. آنها تأثیر منفی نه یک بلکه بر چندین سیستم و عملکرد بدن دارند. آنها همچنین می توانند مشکلات شدیدی ایجاد کنند که می تواند در مراحل بعدی تهدید کننده زندگی باشد مانند اختلالات قلبی و متابولیک.

مصرف نوشابه خود را با آب و جایگزین های سالم دیگر مانند نوشیدنی های گازدار بدون قند و بدون مواد شیمیایی که شامل آب گازدار است، جایگزین کنید. حتی چای و قهوه نیز در مقایسه با نوشابه‌های مضر، گزینه‌های خوبی برای نوشیدنی‌ها هستند.

فرزندان خود را نیز از آنها دور نگه دارید زیرا از سنین پایین می توانند کاملاً معتاد شوند و بر رشد مغز آنها تأثیر بگذارند.

بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان/7 جایگزین طبیعی برای خمیر دندان

فواید روغن ماهی

11 فواید روغن ماهی برای سلامتی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا