ترمه و معرفی 7 محصول متنوع ترمه در دکوراسیون ایرانی – فروشگاه یزد ممنتو

یکشنبه 3 مرداد 1400 بازار ، دسته‌بندی نشده

ترمه یکی از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین صنایع دستی ایرانی می‌باشد. نقش و نگارهای این پارچه دارای تنوع بسیار زیادی است که هریک از آنها بیانگر نوع جهان‌بینی طراحان و بافندگان آن می‌باشد. این پارچه ظریف و زیبا که قدمتی چند صد ساله دارد، به دو روش دستبافت و ماشینی بافته می‌شود. کارگاه‌های کوچک و بزرگ فراوانی در شهرهای مختلف ایران به تولید پارچه ترمه مشغولند؛ اما از معروفترین آنها می‌توان به ترمه یزد اشاره کرد.

کمتر خانۀ ایرانی را می‎‌توان دید که از این پارچه زیبا به نحوی در آن استفاده نشده باشد. مدیران کافه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و بسیاری از اماکن پذیرایی وغیره نیز از انواع محصولات ترمه در دکوراسیون خود استفاده کرده‌اند. بسیاری از گردشگران خارجی نیز انواع ترمه را بعنوان سوغاتی خریداری می‌کنند.

در این مقاله ایده‌هایی در رابطه با استفاده از انواع محصولات ترمه در منزل و همچنین نحوه صحیح شستشو و نگهداری ترمه، مطرح می‌کنیم.

 

آیا هرکسی می‌تواند پارچه اصل و باکیفیت  ترمه را از نمونه بی‌کیفیت آن تشخیص دهد؟

بله. با کمی دقت می‌توان از اصالت و کیفیت پارچه رومیزی ترمه خود، مطمئن شد.

برخی از این روش‌ها عبارتند از:

توجه به نام تولیدکننده: تولیدکنندگان معتبر معمولا نام برند و لوگوی خود را روی پارچه رومیزی ترمه حک می‌کنند. همچنین اگر از نمایندگی‌های تولیدکننده سرشناس خرید کنید، خیالتان کاملا راحت خواهد شد، برند تولیدی نقش مهمی در قیمت دارد.

تراکم پارچه را بسنجید: تراکم بالا، یکی از نشانه‌های کیفیت خوب و قیمت بالاتر پارچه رومیزی ترمه است. قسمتی از آن را کمی از دو طرف بکشید. اگر پارچه دارای حالت کشی بود، یعنی تراکم پایینی دارد؛ در نتیجه کیفیت مناسبی ندارد .

وزن پارچه: سنگینیِ پارچه، نشاندهنده تراکم بالا و تاروپود ظریف آن می‌باشد. بنابراین پارچه هر چه سبکتر، بی‌کیفیت‌تر.

عبور نور: اگر نور از تاروپود رد شود، به معنای آن است که پارچه رومیزی ترمه دارای تراکم پایین، تاروپود ضعیف و کیفیت اندکی می‌باشد.

ضخامت: اگر پارچه رومیزی، ضخیم باشد به این معناست که دارای الیاف مرغوبتر و قیمت بالاتری می‌باشد.

قیمت رومیزی

پرکاربردترین مکان‌ها در خانه برای استفاده از ترمه کجاست؟

برای دکوراسیون منزل‌تان علاقمندید از لوازم خانگی مدرن استفاده کنید یا سنتی؟ طرفدار خطوط ساده، رنگ‌ها و طراحی‌های مد روز هستید؟ یا دکوراسیون ایرانی را بیشتر می‌پسندید؟ شاید هم ترکیبی از مدرن و سنتی را دوست داشته باشید.
دکوراسیون خانه شما مطابق هر سبکی که باشد، می‌توانید با استفاده از محصولات ترمه، جذابیت بیشتری را در محیط منزلتان ایجاد کنید. تنوع محصولات ترمه به حدی زیاد است که در انتخاب نوع وسیله، محدودیتی نخواهید داشت. در ادامه به معرفی پرکاربردترین وسایل ترمه در منزل می‌پردازیم. و سپس به بررسی راه‌های نگهداری و مراقبت از ترمه خواهیم پرداخت.

سالن پذیرایی و نشیمن

مهمان‌خانه یا پذیرایی، اصلی‌ترین قسمت هر خانه می‌باشد. معمولا بیشترین قیمت دکوراسیون خانه برای خرید وسایل این بخش درنظر گرفته می‌شود؛ زیرا محل اصلی استقبال از میهمانان، همینجاست. احتمالا بیشترین کاربرد ترمه نیز در اتاق پذیرایی و نشیمن خانه می‌باشد.
پارچه ترمه در تولید انواع وسایل پذیرایی منزل، مورد استفاده قرار گرفته است. به برخی از این محصولات اشاره می‌کنیم:

مبلمان ترمه :

انواع مبلمان‌های کلاسیک و مدرن با رویۀ ترمه به بازار عرضه شده‌اند.

ست پشتی سنتی شاه‌نشین :

یکی از پرطرفدارترین محصولات ترمه، ست پشتی خان سالار می‌باشد. این ست‌ها را می‌توانید روی زمین یا تخت‌های سنتی بچینید و از راحتی و زیبای‌اشان لذت ببرید.

 پرده ترمه :

این پارچه بصورت رول، در عرض و طول زیاد نیز با قیمت مناسب  به فروش می‌رسند. تصور کرده‌اید که با نصب یک پرده ترمه تا چه حد دکوراسیون نشیمن شما خاص می‌شود؟

رومیزی ترمه :

انواع ست رومیزی یا تکیِ ترمه در ابعاد و اندازه‌های مختلف موجود هستند؛ استفاده از این محصول زیبا، جذابیت میز و در نهایت دکوراسیون پذیرایی‌تان را دوچندان می‌کند.

قیمت رومیزی

روفرشی ترمه:

اگر از در منزل‌تان کودک دارید یا میهمان‌های زیادی به خانه شما رفت و آمد می‌کنند، قیمت و خرید این روفرشی برایتان مزایای مختلفی به همراه دارد:
مراقبت از فرش‌ها و جلوگیری از کهنه شدن زودهنگام آن‌ها
جلوگیری از لک و کثیف شدن فرش
نیاز کمتر به جارو کشیدن
زیبایی چشمگیر این محصول زیبا

اگر از این روفرشی زیبا استفاده میکنید، بهتر است تا روش صحیح نگهداری و مراقبت ترمه را نیز بدانید. بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آینه و کنسول مدل ترمه:

تعجب نکنید؛ مدل‌های متنوع آینه و کنسول که ترکیبی از چوب و فلز با ترمه هستند، با استقبال زیادی روبرو شده‌اند.
ست جا دستمال کاغذی و سطل ترمه: این ست، قابل حذف شدن از پذیرایی خانه نیست. ست‌های ترمۀ جای دستمال کاغذی، انتخابی عالی خواهند بود.

اتاق خواب

اگر تخت‌خواب دارید، خرید سرویس روتختی ترمه یک انتخاب عالی برای شما می‌باشد. علاوه بر زیبایی فوق العاده و خاص بودن این محصول، بدلیل لطافت پارچه، کیفیت خواب بهتری نیز خواهید داشت. روتختی ترمه را می‌توانید هم بصورت ست خریداری کنید، هم بصورت جداگانه. بطور مثال فقط از لحاف یا روبالشتی یا روتشکی آن استفاده نمایید.
نحوه نگهداری و مراقبت از ترمه
ترمه، پارچه‌ای با بافت ظریف و بسیار حساس می‌باشد. اگر به روش غلط نگهداری یا شسته شوند، خیلی زود کیفیت و جلای خود را از دست می‌دهند. در ادامه به نکات مهم شستشو و خشک کردن ترمه اشاره می‌کنیم.

 

نحوه مراقبت از ترمه با شستشوی اصولی آن

طول عمر پارچه و حفظ کیفیت آن، رابطه مستقیمی با نحوه شستشوی پارچه دارد. بخصوص رومیزی‌ها که بیشترین شستشو را به خود اختصاص میدهند. برای مراقبت از ترمه نیز باید روش های نگهداری و شستشوی صحیح آن را نیز بدانید. اگر شما هم جزو آن‌هایی هستید که قیمت رومیزی بالایی برای ترمه دلبندتان هزینه کردید حتما با ادامه این پست همراه شوید:

1. بطور مرتب، پارچه را گردگیری کنید؛ با زدودن گرد و غبار یا لکه‌های کوچک از آن، دیگر نیازی به شستشوی مداوم آن نیست.
2. به هیچ عنوان از ماشین لباسشویی استفاده نکنید و پارچه را با دست، بشویید.
3. پارچه را چنگ نزنید و نچلانید. آب پارچه را با اندکی فشار، خارج کنید.
4. از شستن پارچه با آب داغ و سفیدکننده ها خودداری کنید. شوینده‌های ملایم مخصوص کودکان، بهترین گزینه برای شستشوی ترمه است.
5. شستن ترمه‌های بزرگ مثل پرده، رومیزی ناهارخوری و روفرشی و همچنین آنهایی را که رنگ پس می‌دهند به خشکشویی بسپارید.
6. اگر قبل از مرحله آبکشیِ نهایی، چند دقیقه پارچه را در محلول آب و سرکه قرار دهید، براق‌تر خواهد شد.

نکته مهم در شستشوی ترمه

در حالت کلی، بهترست از شستشوی ترمه با آب خودداری کنید و آن را با روش خشکشویی، تمیز نمایید. زیرا آب به مرور زمان باعث پوسیدگی پارچه می شود. از آنجایی که ترمه با نخ های مرغوب و حساس بافته میشود، این پوسیدگی و کهنگی زودتر اتفاق می افتد. همچنین توصیه میشود که ترمه های بزرگ مثل پرده، رومیزی ناهارخوری، روفرشی و آنهایی را که رنگ پس میدهند، به خشکشویی بسپارید.

قیمت رومیزی

نحوه مراقبت از ترمه و خشک کردن آن

بهتر است تا حد ممکن، رطوبت پارچه را با یک حوله بگیرید. زیرا رطوبت به ترمه آسیب می‌زند.
آن را بطور مستقیم در معرض نور آفتاب قرار ندهید و در سایه، خشک کنید.
پارچه را بر روی یک سطح صاف پهن کنید؛ آویزان کردن از طناب و بند، باعث آسیب آن می‌شود.

چطور برای مراقبت از ترمه آن را اتو بکشیم؟

درجه اتو را بر روی متوسط رو به کم قرار دهید.

از قرار دادن اتو بطور مستقیم بر روی پارچه خودداری کنید. روی آن یک پارچه نخی قرار دهید و سپس اتو بکشید.

ترمه را از هر دو طرف اتو کنید؛ با این روش، پارچه حالت لختی خود را از دست نمی‌دهد.

پشتی سنتی شاه‌نشین چست؟

سرویس پشتی شاه‌نشین به مجموعه­ای کامل از تشکچه یک­تکه نشیمن، پشتی، متکای کوچک سنتی و پشتیِ تکیه گاه دست، گفته می­شود. در گذشته انواع پشتی های شاه‌نشین را می­شد در منازل اعیان و اشراف و بزرگان دید؛ همچنین طبقه متوسط جامعه نیز اتاق های مهمان را مزین به شاه‌نشین می­کردند.

پشتی‌های شاه‌نشین اغلب در قهوه خانه‌ها، رستوران‌های سنتی، منازلی با دکوراسیون سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرندجنس نخ این پشتی‌ها می‌تواند از لمه، ابریشم و پلی استر باشداین پشتی‌ها معمولا دارای یک ست متشکل از ۵ الی ۹ تکه هستند و دارای قیمت‌های متفاوتی بوده. در ادامه چند طرح سنتی شاه‌نشین را به شما معرفی می‌کنیم.

قیمت پشتی

پشتی شاه‌نشین چند تکه است ؟

ست پشتی شاه‌نشین در سه مجموعۀ ۵، ۷ و ۹ تکه به بازار عرضه می­شود.

هر ست شاه‌نشین شامل موارد زیر می‌باشد که بسته به تعداد ست، تعداد هرکدام از موارد زیر، متغیر است:

تشکچه بعنوان نشیمن

پشتی (به شکل مربع یا مستطیل)

بالشِ گردِ سنتی (که بعنوان پشتی هم مورد استفاده قرار می­گیرد)

پشتیِ مثلثی بعنوان تکیه گاه دست

جنس پارچه پشتی شاه‌نشین چیست؟

برای بافت پارچه شاه‌نشین، الیاف مختلفی مورد استفاده قرار می­گیرند. این الیاف با توجه به کیفیت، جنس آنها و درجه مرغوبیتشان، علاوه بر اینکه در کیفیت نهایی پارچه موثرند، به همین علت قیمت پشتی تنوع بسیاری دارد.

علاوه بر نوع نخ، تراکم بافت پارچه نیز در کیفیت نهایی محصول اثر مستقیم دارد. پارچه های پشتی شاه‌نشین دارای تراکم­های ۱۳۰،۱۵۰، ۱۸۰ و ۲۱۰ هستند.

الیاف بکار رفته در بافت و دوخت این محصول عبارتند از:

  • پلی استر
  • لمه
  • ابریشم
  • آب طلا
  • مخمل
  • ترمه
  • ترکیبی از دو یا سه نوع نخ

قیمت پشتی شاه‌نشین

برای خرید پشتی شاه‌نشین، لازم است تا به نکات مهمی توجه داشته باشید؛ چرا که مجموعه این نکات در قیمت نهایی، موثر هستند. این ویژگی‌ها را بطور خلاصه ذکر می­کنیم:

ست شاه‌نشینِ مورد نظر شما چند تکه است؟ ۵ یا ۷ یا ۹ تکه؟ این گزینه به تنهایی، عامل مهمی در تعیین قیمت شاه‌نشین می‌باشد.

جنس پارچه: پارچه هایی که از ابریشم، مخمل و با روکش آب طلا بافته می­شوند، مسلما قیمت بالاتری نسبت به پلی استر و نخ­های معمولی دارند.

تراکم بافت: هرچه میزان تراکم بافت پارچه بالاتر باشد، به معنای کیفیت و طول عمر بیشتر پارچه است.

جنس الیاف داخل پشتی ها: الیاف مرغوب دارای قیمت بالاتری هستند.

برند تولیدکننده پشتی شاه‌نشین: مسلما یک برند معروف دارای محصول گرانتری نسبت به یک تولیدکنندۀ گمنام و ناشناس می‌باشد.

تعداد رنگ‌های پارچه: پارچه­ها دارای طیف رنگی از یک تا ۱۶ رنگ هستند. این طیف رنگی منحصر به کیفیتِ بخصوصی نیست. بدین معنی که هم پارچه­های باکیفیت و هم معمولی، می­توانند دارای رنگ­های کمتر یا بیشتری باشند. معمولا پارچه­هایی با رنگ‌های بیشتر، قیمت­های گرانتری نیز خواهند داشت.

طرح پارچه: برخی از طرح­های پرطرفدار همچون پشتی شاه‌نشین ترمه، نسبت به سایر طرح­ها دارای قیمت بالاتری هستند.

شاه‌نشین‌های یزد‌ممنتو علاوه بر قیمت مناسب ، کیفیت پارچه، تشک و دوخت را طوری در نظر گرفته که ۴۸ ماه ضمانت کیفیت را به شما کاربر گرامی می‌دهد که بدون نیاز به پرداخت هزینه بصورت رایگان در محل ، کالا مورد نظرتان را تحویل می‌دهد. که در ادامه چندی از نمونه طرح های پشتی سنتی شاه‌نشین را خواهیم دید .

انتخاب لباس مجلسی دخترانه و فانتزی برای جشن های تابستانی

بررسی کامل کولر گازی ۲۴۰۰۰ گری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا