6 راهکار برای تربیت کودکان مسئولیت پذیر

چهارشنبه 4 اسفند 1400 موفقیت
تربیت کودکان مسئولیت پذیر

تربیت کودکان 

تربیت فرزندان یک فرایند بسیار مهم  و پیچیده است که نیاز به سواد و رفتار دقیقی دارد ، مشاور خوب به شما آموزش صحیح نحوه تربیت فرزندان را میدهد و در این راه به شما کمک میکند

برای داشتن فرزندی مسئولیت پذیر چه کارهایی باید انجام دهیم ؟

شاید در جامعه و محیط کار و اطراف خود  افرادی را مشاهده کرده باشید که توانایی به عهده گرفتن عواقب کارشان را نداشته باشند و نتوانند مسئولیتی را که به عهده دارند به نحو احسن انجام دهند و در بدست آوردن نتایج مناسب ناتوان باشند و یا از انجام دادن کاری به دلیل کسب نکردن نتیجه مطلوب  بترسند  که این ناتوانی ریشه در تربیت نادرست والدین در دوران کودکی فرد دارد .

در صورتی که می خواهید فرزندی مسئولیت پذیر تربیت کنید باید از دوران طفولیت به فکر باشید و کارهایی انجام دهید که در آینده شاهد نتایج آن باشید.

تربیت کودکان مسئولیت پذیر

تربیت کودکان مسئولیت پذیر

برای اینکه حس مسئولیت پذیری در کودکان بالا برود چه کنیم ؟یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای مسئولیت پذیر شدن کودکتان انجام دهید خریدن یک گلدان کوچک برای اوست و آموزش برای نگهداری و آب دهی به گلدانش است

چگونه فرزندان مسئولیت پذیری داشته باشیم

1- الگوی مناسبی برای فرزندانمان باشیم

والدین اولین و مهمترین الگوی فرزندان  هستند . والدین بخشی اعظم از زندگی فرزندان را تشکیل می‌دهند و همواره به‌ عنوان الگویی برای آنان محسوب می‌شوند.

تقلید کودکان از والدین امری انتخابی نیست، زیرا ماهیت انسان طوری است که به‌طور غریزی به این‌سو گام برمی‌دارد. پدر و مادر می‌توانند هم اثر مثبت و هم اثر منفی در رفتار فرزندان  داشته باشند در خانواده ای که پدر و مادر مسئولیت پذیر هستند و عواقب و پی آمد کارهایی که انجام می دهند را به عهده می گیرند در نتیجه فرزندانی مسئولیت پذیری تربیت می کنند و برعکس .

2- در کارها از کودکانمان همکاری بخواهیم

یکی از گام های مهم تربیت  کودکان مسئولیت پذیر، دادن مسئولیت های کوچک در منزل به فرزندانمان است .مثلا” از او بخواهید مسئولیت جمع کردن سفره بعد از خوردن غذا را بعهده بگیرد و پس از اتمام کار در صورت انجام درست کار، پاداشی برای او در نظر بگیرید و در صورتی که کار را به درستی انجام نداده باشد  نکات آموزشی را به او یاد دهید و وعده پاداش بعد از انجام درست کار را به او بدهید.

3- برای انجام کارها نظر شخصی کودکان را جویا شویم

بگذارید کودکان در بحث های خانوادگی در خصوص تصمیم گیری های کوچک شرکت کنند و  نظر شخصی آنها را جویا شوید.

تا علاوه بر حس اعتماد به نفس حس مسئولیت پذیری در کودکان شکوفا شود .مثلا” برای تعویض رنگ اتاق کودکتان نظر او را جویا شوید یا در تهیه لباس و لوازم مورد نیازش سعی کنید نظر شخصی کودک را اعمال کنید.

تربیت کودکان مسئولیت پذیر

تربیت کودکان مسئولیت پذیر

4-صبور بودن را به کودکان بیاموزید

روش سالم مدیریت احساسات را به فرزندان خود انتقال دهید. یکی از فاکتورهای اصلی مدیریت احساسات، آموزش صبر و تحمل است. فرزند خود را از کودکی صبور بار بیاورید. او باید بتواند در شرایط سخت زندگی خود، کنترل رویکردهایش را در دست داشته باشد و از مزایای شکیبایی استفاده کند.

یکی از راه های افزایش صبوری در فرزندان این است که برآوردن نیازهای غیر فوری اش را منوط به گذشت زمان کنید: مثلاً برای یک کودک 4 ساله که اسباب بازی اش را می خواهد می توان گفت که اول از یک تا 10 بشمار و برای یک نوجوان یک دوره زمانی یک یا چند روزه تعریف کرد.

5- مهارت روبرو شدن با شرایط اورژانسی را به فرزندان بیاموزیم

یکی دیگر از کارهایی که به مسئولیت پذیری در فرزندان کمک می کند ، آموزش مقابله با شرایط اورژانسی است. برای مثال آنها باید بدانند که  چه موقع نیاز است  با پلیس 110 تماس بگیرند و کمک بخواهند یا در صورت دیدن یک بیمار که نیاز به مراقبت فوری دارد با اورژانس تماس بگیرد و کمک بطلبند . هرچند احتمال وقوع چنین حوادثی آن هم زمانی که هیچ کس برای کمک حاضر نیست بسیار پایین است، اما والدین وظیفه دارند که آنها را به فرزندان خود آموزش دهند. و شماره های ضروری را به آنان آموزش دهند .

6-به کودکان بیاموزیم از حق خود دفاع کند

اولین قدم در آموزش دفاع از حقوق به فرزندتان این است که حق او را در خانه به رسمیت بشناسید و گاهی اوقات، به استناد حقوق او، این شما باشید که کوتاه می آیید.

در سخن نیز او را با حقوق خود در جامعه آشنا کنید، مثل این که حق اوست که در کلاس سوال بپرسد تا آنچه متوجه نشده را کاملاً یاد بگیرد ، حق اوست که جمعه ها بیشتر بخوابد، حق اوست که از بدن اش را در برابر دست دزاری دیگران حفط کند، یا  اگر کسی ظلمی کرد، به والدینش ، معلم، مدیر مدرسه یا پلیس شکایت کند، حق اوست که اگر راننده تاکسی کرایه بیشتری گرفت، اعتراض کند و … .

 راه‌های افزایش اعتماد به نفس راهی به سوی موفقیت

 راه‌های افزایش اعتماد به نفس

کلمات مخرب در تربیت کودکان

کلمات مخرب در تربیت کودکان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا