زندگینامه داریوش اقبالی خواننده محبوب ایرانی ها

یکشنبه 7 آبان 1402 بیوگرافی
بیوگرافی داریوش اقبالی

نام: داریوش

نام خانوادگی: اقبالی

متولدسال: ۱۵ بهمن ۱۳۲۹ (4 فوریه 1951)

متولد: تهران

شغل: خواننده

سبک : موسیقی پاپ ایرانی, ارگ,ارکستر

جنس صدای داریوش: باس است

سال فعالیت: 1349 تا کنون

همسران: گوگوش,فیروزه و ژینوس

فرزندان: بیتا و میلاد

داریوش اقبالی کیست ؟

داریوش اقبالی (زادهٔ ۱۵ بهمن ۱۳۲۹) خواننده، آهنگساز، بازیگر و فعال اجتماعی ایرانی است. او را یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های موسیقی پاپ فارسی می‌دانند. اقبالی در طول دوران فعالیت هنری خود بیش از ۱۲۰ آلبوم موسیقی منتشر کرده و در بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی بازی کرده است.

داریوش اقبالی اهل کجا است ؟

او متولد تهران است.

داریوش اقبالی متولد چه سالی است ؟

داریوش در ۱۵ بهمن ۱۳۲۹ متولد شد.

زندگینامه داریوش اقبالی

داریوش اقبالی (زادهٔ ۱۵ بهمن ۱۳۲۹ تهران) معروف به داریوش، خواننده، بازیگر و فعال اجتماعی ایرانی است، که در زمینه پاپ ایرانی فعالیت می‌کند. داریوش عضو سازمان عفو بین‌الملل است. دوران کودکی او در کرج و میانه گذشت. پدرش محمود اقبالی، از ملاکان شهرستان میانه بود. اولین بار در سن ۹ سالگی، در جشنی در مدرسه‌اش در شهرآرا به روی صحنه رفت.

دوران دبیرستان را در دبیرستان‌هایی هم‌چون فارابی، کرج، رازی و دبیرستان آزادگان تهران‌پارس گذراند و در مراسم و همایش‌ها، به اجرای برنامه‌های هنری می‌پرداخت. وی در سال ۱۳۴۹ با حسن خیاط‌باشی آشنا شد و همین آشنایی موجب ورود رسمی داریوش به موسیقی حرفه‌ای شد. در همین سال، او در سن ۱۹ سالگی با ترانهٔ به من نگو دوست دارم با آهنگسازی درویش مصطفی جاویدان، به شهرت رسید. نخستین ترانه مستقل او بنام نبسته پیمان با شعری از علی گزرسز (رها) و موسیقی خودش است.

داریوش اقبالی و دخترش

داریوش اقبالی و دخترش

داریوش اقبالی ؛ فرزند طلاق

کودکی تاریکی داشتم و فرزند طلاق بودم و دچار سردرگمی. دو برادرم نیز قربانی هیولای اعتیاد شدند و فوت کردند. در تنهایی و انزوا، صدا و آواز برایم شد مرهم زخم هایم بود

داریوش اقبالی در جوانی

ماجرایی زندانی شدن داریوش اقبالی

در دوران پهلوی بخاطر خواندن چند شعر سیاسی مانند جنگل ، بن بست ، بوی گندم ، علی کنکوری و گل بارون زده مدتی در زندان بـه سربرده اسـت. داریوش همکاری با شماری از چهره‌هاي سرشناس موسیقی پاپ ایران مانند منوچهر چشم آذر، بابک افشار، آندرانیک آساطوریان و صادق نوجوکی را نیز در کارنامه خود دارد.

ایرج جنتی عطایی، شهیار قنبری، احمد شاملو و اردلان سرفراز نیز از جمله معروف ترین ترانه‌سرایانی هستند کـه دراین دوره با داریوش همکاری داشته‌اند. همچنین دوران همکاری داریوش، بابک بیات و ایرج جنتی عطایی بـه دوران طلایی موسیقی پاپ ایران مشهور اسـت

داریوش در هنگام اجرا بر روی سن توسط هوادار زنی مورد حمله قرار گرفت و لیوانی اسید بر روی صورت وی پاشیده شد. وی پیش از انقلاب برای معالجه صورت خود بـه لندن سفر کرده بودو پس از این کـه انقلاب شد به ایران بازنگشت.

همسران داریوش اقبالی

همسران داریوش اقبالی

جالب است بدانید داریوش سه بار ازدواج کرده اما به گفته خودش تنها یک بار عاشق شده و آن هم مربوط می شود به زمان جوانی او و پیش از انقلاب که دختر مورد علاقه اش در حادثه رانندگی از بین می رود و ترانه (شقایق) را در غم او می خواند و باز هم به گفته خودش هر بار که این ترانه را اجرا می کند با تمام وجود می خواند اما هیچ گاه نتوانسته مثل بار اول بخواند.

ازدواج اول داریوش

در سالهای ۵۵ تا ۵۶ روابط عاشقانه داریوش و گوگوش که به تازگی از بهروز وثوقی طلاق گرفته بود خبر ساز تمامی تیترهای خبری مجلات و مطبوعات آنروزها بود و این روابط که به یک ازدواج پنهانی ختم شد یکسال و نیم بطول انجامید.

در آن روزها به روایتی بهروز وثوقی بارها خواسته بود که با داریوش کتک کاری کند و برای مدت ها او را تهدید می کرده پس از آنکه داریوش توسط یک زن مورد حمله با اسید قرار گرفت او که هفتاد درصد شنوائی اش را از دست داده بود مدتی بعد از ایران خارج و به انگلیس رفت برای معالجه و خوب ظاهرأ این پایانی بود برای روابط عاشقانه گوگوش و داریوش …

ازدواج دوم داریوش

داریوش اقبالی بعدها با زنی بنام فیروزه ازدواج کرد و از او صاحب دختری بنام بیتا شد و آنها مدت ها در ایالت کالیفرنیا آمریکا زندگی می کردند که در نهایت از هم جدا شدند.سالها به همراه همسر دومش و دخترش در ایالت کالیفرنیا امریکا زندگی کرد.

ازدواج سوم داریوش

سومین ازدواج داریوش با زنی بنام ژینوس می باشد که از سال ۲۰۰۳ با یکدیگر ازدواج کردند و صاحب پسری بنام میلاد می باشند، این دو در حال حاضر با یکدیگر زندگی می کنند.داریوش به همراه همسر سومش در فرانسه و در مدرن ترین منطقه پاریس زندگی میکند. اما تقریبا هر ماه برای دیدن دخترش (نزدمادرش فیروزه است) به لس آنجلس سفر کرده و شدت علاقه داریوش به بیتا بسیار زیاد است.

اعتیاد داریوش اقبالی

داستان اعتیاد داریوش اقبالی

داریوش پس از سالها اعتیاد، درسال ۲۰۰۰ «۷۹–۱۳۷۸» سرانجام تصمیم بـه ترک می گیرد. ترانه‌ي معجزه خاموش اشاره‌اي به همین نقطه‌ي عطف در زندگی اوست. نخستین برنامه رسمی داریوش بنام آینه در رادیو AFN بود و درسال 2003 سایت بهبودی را که نخستین وبگاه ایرانی برای کمک بـه معتادان و خانواده‌ها بود، راه‌اندازی کرد.سپس با همکاری دو دکتر، بنیادی بنام آینه را تأسیس نمود تا بـه یاری معتادان برود.

گفته می شود از زمان تأسیس این بنیاد تا کنون نزدیک بـه 40 هزار نفر ترک اعتیاد کرده‌اند.بعد از رادیو او تصمیم بـه گسترش کار خود میگیرد و برنامه آینه را در تلویزیون‌ هاي ۲۴ ساعته ادامه میدهد، او همچنین در همایش‌ها و کنفرانس‌هاي متعدد ترک اعتیاد، شرکت کرده‌اسـت.

 اسیدپاشی به صورت داریوش اقبالی

ماجرایی اسیدپاشی به صورت داریوش اقبالی

وی در یک از برنامه های زنده خود مورد حمله اسید پاشی زنی به نام مریم قرار گرفت. او در یکی از اجراهای خود توسط یکی از مخاطبین به نام مریم مورد حملهٔ اسیدپاشی قرار گرفت. یکی از کارکنان کاباره خرم که داریوش در آن اجرای برنامه داشت گفت:

“در حدود ساعت ۱۱ بعدازظهر چهارشنبه بود، داریوش تازه بر روی سن آمد و دو ترانه اجرا کرده بود و سرگرم اجرای سومین ترانهٔ خود به نام نفرین‌نامه شد. در این هنگام زنی که پشت یکی از میزهای روبروی سن نشسته بود، از جای خود بلند شد و با حرکت سریعی به روی سن آمد. داریوش به عادت همیشگی خود که در هنگام اجرای ترانه‌هایش چشمان خود را می‌بندد، با چشمان بسته سرگرم اجرای ترانه‌اش بود و به همین خاطر متوجه حمله این زن به طرف خود نشد. در یک لحظه ما متوجه شدیم که این زن لیوان بزرگی را با محتویاتش به طرف داریوش پرتاب کرد.”

او ادعا کرده بود که بخاطر داریوش از همسرش طلاق گرفته ولی داریوش به عشق او بی اعتناعی کرده و زمانی که فهمید داریوش به گوگوش علاقه دارد بعد از بی محلی های اش تصمیم به نابودی وی گرفته است، در این حادثه بخشی از صورت داریوش سوخت که علت ریش گذاشتن وی بخاطر سوختگی بخشی از صورتش می باشد

بعد از حمله اسید پاشی به صورتش برا معالجه به لندن رفت.

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، دیگر به ایران بازنگشت و فعالیت خود را در خارج از کشور ادامه داد، می گوید پس از خروج ۲ سالی در انگلیس زبان خوانده و تحصیل کردم و همانجا بود که با ایرج جنتی عطایی و بابک بیات آلبوم وطن پرنده در خون را تهیه کردیم. سپس به دعوت مرکزی به لس آنجلس آمده و مقیم آمریکا شدم، برای مدتی نیز در فرانسه زندگی کردم.

داریوش اقبالی و مادرش

همکاری با عبدی یمینی

یکی از کارهای بزرگ و شاخصی که او در طی مدت همکاری با عبدی یمینی به انجام رساند بازسازی مجدد برخی از آهنگهای دههٔ ۵۰ بود که با صدای داریوش خوانده شده بود. آهنگهایی که اگر چه ملودی‌های بسیار قوی و همچنین تنظیم‌های خوبی برای سالهای دههٔ پنجاه به شمار می‌آمدند، ولی برای دهه ‌های بعد کمی کهنه و غبارآلود به نظر می‌رسیدند.

اما عبدی با تنظیم مجدد و گسترش ملودی بعضی از این آهنگها، کاری به مراتب شنیدنی تر از اصل آنها را عرضه کرد. ترانه‌هایی مانند: رهگذار عمر، وطن پرندهٔ پر در خون، به من نگو دوست دارم، علی کنکوری، جنگل، بن بست، اجازه، خونه، شقایق، زندونی، پریا و… نمونه‌هایی از این ترانه‌های بازسازی شده هستند که در آلبوم صحنه ۱ و ۲ ارائه شده‌اند. در این زمینه برخی حتی اجراهایی که با تنظیم عبدی ضبط شده‌اند را، به اجرای اُرجینال این آهنگها ترجیح می‌دهند.

لیست آلبوم های داریوش اقبالی

  • بـه مـن نگو دوست دارم «۱۹۷۱/۱۹۷۸»
  • چشم مـن «۱۹۷۳/۱۹۷۴»
  • مسبب «۱۹۷۵»
  • شقایق «۱۹۷۵/۱۹۷۶»
  • سال ۲۰۰۰ «۱۹۷۷»
  • فریاد زیر آب «۱۹۷۷»
  • جنگل «۱۹۷۸»
  • داریوش از میهن می گوید «۱۹۸۰»
  • درود اي خاک خوب مهربانی «۱۹۸۰»
  • ندیم «۱۹۸۲»
  • پرنده مهاجر «۱۹۸۳»
  • امروز «۱۹۸۴»
  • نازنین «۱۹۸۶»
  • خاموش نمی‌رید «۱۹۸۷»
  • خاک خسته «۱۹۸۹»
  • نون و پنیر و سبزی «۱۹۹۰»
  • زندونی «۱۹۹۱»
  • امان از «۱۹۹۲»
  • سفره سین «۱۹۹۴»
  • بچه‌هاي ایران «۱۹۹۵»
  • آشفته بازار «۱۹۹۶»
  • آهای مردم دنیا «۱۹۹۷»
  • گل بیتا «۲۰۰۰»
  • معشوق همین جاست «رومی» «۲۰۰۳»
  • دوباره می‌سازمت میهن «۲۰۰۳»
  • راه مـن «۲۰۰۵»
  • معجزه خاموش «۲۰۰۹»
  • دنیای این روزای مـن «۲۰۱۰»
  • انسان «۲۰۱۱»
  • معشوق همین جاست «حافظ» «۲۰۱۲»
  • صفر «۲۰۱۶»

افتخارات داریوش اقبالی

● جایزه مرکز بین‌ المللی حقوق بشر ۲۰۱۴
● جایزه رون سیمونز رِو رونالد رایت، بابت حمایت از حقوق اقلیت سازمان شِر ۲۰۰۵
● تقدیرنامه شهرداری لس آنجلس ۲۰۰۵
● نشان صلح در فستیوال فیلم، موسیقی و رسانه‌ های تصویری بحرین
● لوح افتخار از سوی وزیر فرهنگ کانادا
● لوح افتخار از سوی وزارت فرهنگ سوئد

بیوگرافی لبرون جیمز بسکتبالیست معروف

بیوگرافی احمد کایا

بیوگرافی احمد کایا (Ahmet Kaya)

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا