بیوگرافی هاینریش تئودور بل

یکشنبه 14 اسفند 1401 بیوگرافی

چکیده ای از بیوگرافی هاینریش تئودور بل

نام اصلی : هاینریش تئودور بل

متولد : ۲۱ دسامبر ۱۹۱۷

زادگاه : کلن، استان راین، پادشاهی پروس، امپراتوری آلمان

درگذشت : ۱۶ ژوئیهٔ ۱۹۸۵ (۶۷ سال)

پیشه : رمان‌نویس، شاعر

ملیت : آلمان آلمانی

هاینریش تئودور بل کیست ؟

هاینریش بل نویسنده‌ی آلمانی برنده‌ی جایزه‌ی نوبل است. او به عنوان یکی از پرکارترین و مشهورترین نویسندگان آلمانی شناخته می‌شود. از آثار برجسته‌ی هاینریش بل می‌توان به کتاب «عقاید یک دلقک» اشاره کرد.

هاینریش تئودور بل اهل کجا است ؟

بل متولد کلن، استان راین، پادشاهی پروس، امپراتوری آلمان است.

هاینریش تئودور بل متولد چه سالی است ؟

او زاده ی ۲۱ دسامبر ۱۹۱۷ است.

بیوگرافی هاینریش تئودور بل

هاینریش بل در 21 دسامبر 1917 در شهر کلن به دنیا آمد. والدین او، کاتولیک لیبرال بودند و همین موضوع باعث شد که بل در همان اوایل دوران کودکی با آرمان های انسان دوستانه آشنا شود. هاینریش در دوران مدرسه، برخلاف بسیاری از همکلاسی ها و هم سن و سالان خود، تحت تأثیر تبلیغات حکومتی قرار نگرفت و به «سازمان جوانان هیتلری» نپیوست. با این حال،

بل در سال 1939 به منظور سپری کردن دوران سربازی به پیاده نظام ارتش آلمان فرستاده شد، در سراسر جنگ جهانی دوم خدمت کرد و زخم های متعددی نیز در جنگ نصیبش شد. او پس از پایان جنگ به کلن بازگشت و اولین داستان کوتاه خود را در سال 1947 منتشر کرد. انتشار این اثر خیلی زود با بازخوردهای بسیار مثبتی از طرف مخاطبین و منتقدین همراه شد و همین موضوع، بل را مصمم کرد تا زندگی اش را صرف خلق آثار ادبی کند.

بیوگرافی هاینریش تئودور بل

بیوگرافی هاینریش تئودور بل

کتاب های معروف هاینریش تئودور بل

کتاب عقاید یک دلقک را شاید بتوان شناخته‌شده‌ترین اثر هاینریش بل دانست. این کتاب زندگی دلقکی به نام «شنیر» را روایت می‌کند که از افسردگی رنج می‌برد. شنیر که حالا همسرش نیز او را ترک کرده‌، با تفکراتی سرگردان، تنها رها می‌شود و به روایت سرگذشت و خاطرات خود می‌پردازد.

کتاب بیلیارد در ساعت نه و نیم داستان سه نسل از خانواده‌ی «فهمل» را روایت می‌کند. پدربزرگ خانواده که معماری سرشناس است، صومعه‌ی باشکوه سنت آنتونی را به عنوان شاهکاری هنری از خود به جای گذاشته است. پسر او در زمان جنگ جهانی دوم، مجبور به تخریب این صومعه می‌شود، و نوه‌ی او، به عنوان نماینده‌ای از نسل سوم، بعدها برای بازسازی این صومعه تلاش می‌کند.

کتاب نان سال‌های جوانی عنوان کتاب پرفروش و شناخته‌شده‌ی دیگری از هاینریش بل است. شخصیت اصلی این کتاب مرد جوانی‌ است که در روستا زندگی فقیرانه‌ای داشته است و حالا با ورود به شهر و کار به عنوان تعمیرکار ماشین‌های لباسشویی، توانسته‌ با درآمدی متوسط امرار معاش کند.

کتاب های معروف هاینریش تئودور بل

کتاب های معروف هاینریش تئودور بل

سبک و محتوای هاینریش تئودور بل

سبک و محتوای نوشتار او در کتابهای مختلف متفاوت است ولی الگویی که تقریبا در تمام آنها یافت می‌شود مانوس بودن آنها با مفاهیم ضد جنگ، تروریسم، کشمکش‌های سیاسی و تحولات عمیق اقتصادی و اجتماعی می‌باشد. به دلیل اینکه او جنبه‌ی سیاه کپیتالیسم را در کتابهایش به تصویر کشیده است؛ در اروپای شرقی از شهرت بسیار زیادی برخوردار شد. بل به صورت ناخواسته نقش مهمی در بیداری ملی ایفا کرده است.

او در آثارش جامعه مادی‌گرای پس از جنگ را مورد حمله قرار داده است و چهره آلمان پس از جنگ‌جهانی دوم را با بصیرتی عمیق به تصویر کشیده است. بل در خانواده‌ای کاتولیک به دنیا آمده بود ولی همواره منتقد قوانین آن بود و این موضوع در داستانهایش نیز کاملا مشهود است، تا اینکه سرانجام در سال ۱۹۷۶ خروج خود و همسرش را از کلیسای کاتولیک اعلام کرد.

سبک و محتوای هاینریش تئودور بل

سبک و محتوای هاینریش تئودور بل

درگذشت هاینریش تئودور بل

محل زندگی بل در ایرلند، جزیره‌ی آشیل، در نهایت پس از مرگ بل فروخته شد و اکنون محل اقامت هنرمندان و نویسندگان ایرلندی و بین‌المللی است که توسط انجمن محلی هاینریش بل اداره می‌شود. بسیاری از نویسندگان ایرلندی در آن‌جا اقامت داشته‌اند و برخی نیز در مورد آن نوشته‌اند. سالانه یک آخر هفته نیز که توسط انجمن سازماندهی می‌شود، به عنوان میراث مداوم زمان سپری‌شده توسط بل در ایرلند، که در مجموع چندین سال به طول انجامید، سپری می‌شود.

همانطور که خود بل کمی پیش از مرگش نوشته بود، ایرلند همیشه به قلب او نزدیک بود. هاینریش بل علاوه بر جایزه‌ی نوبل، در سال ۱۹۶۷ جایزه‌ی گئورگ بوشنر را که زمانی مهم‌ترین جایزه‌ی ادبی آلمان بود، دریافت کرد.

درگذشت هاینریش تئودور بل

درگذشت هاینریش تئودور بل

محبوبیت هاینریش تئودور بل

در مورد دلیل محبوبیت هاینریش بل بسیار گفته شده و از منتقدان ادبی تا مترجمان آثار او دیدگاه های مختلفی در این باره مطرح کرده اند. برخی از همخوانی شرایط ایران با دوران بحرانی پس از جنگ جهانی دوم در آلمان گفته اند. هرچند اقبال گسترده آثاری همچون «عقاید یک دلقک» و «سیمای زنی در میان جمع» به اواخر دهه های ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ باز می گردد. دورانی که مدت ها از گذر سایه سنگین جنگ از ایران می گذشت. به همین جهت، نمی توان نوشته های هاینرش بل را متعلق به دوره و زمانه خاصی دانست.

آثار هاینریش تئودور بل

  • قطار به موقع رسید
  • و حتی یک کلمه هم نگفت
  • نان سال های جوانی
  • بیلیارد در ساعت نه و نیم
  • عقاید یک دلقک
  • سیمای زنی در میان جمع
  • آبروی از دست رفته کاترینا بلوم

 

 

فیلیپ کیندرد دیک

فیلیپ کیندرد دیک کیست؟

بیوگرافی مارک تواین

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا