بیوگرافی مسیح علی‌نژاد فعال حقوق زنان

شنبه 21 آبان 1401 بیوگرافی
مسیح علی‌نژاد

بیوگرافی مسیح علی‌نژاد

مسیح علی‌نژاد بنیان‌گذار و طراح جنبش‌های آزادی یواشکی و چهارشنبه‌های سفید با هدف آزادی حجاب و رفع حجاب اجباری در ایران است. علینژاد هم‌اکنون از مجریان صدای آمریکا است

نام: در زمان تولد معصومه علی‌نژاد قمی‌کلایی

متولد:۲۰ شهریور ۱۳۵۵ ‏(۴۶ سال)قمی‌کلا، بابل، ایران

محل تحصیل:دانشگاه آکسفورد بروکس[۲]

پیشه: خبرنگارروزنامه‌نگارنویسندهمجری تلویزیونی

همسر: همسر یکم (جداشده)/کامبیز فروهر (ا. ۲۰۱۴)

فرزندان:پسر پویان

مسیح علی‌نژاد

مسیح علی‌نژاد

مسیح علی‌نژاد کیست

مسیح علی‌نژادخبرنگار، روزنامه‌نگار، نویسنده، مجری تلویزیونی و فعال حقوق زنان ایرانی-آمریکایی است.

 

مسیح علی‌نژاد متولد چه سالی است

مسیح علینژاد متولد 20 شهریور 1355 در بابل، به دنیا امد

 

خانواده مسیح علی‌نژاد

پدرش کشاور و مادرش خیاط است و دو تا برادر و دو خواهر بزرگتر از خود نیز دارد.

 

تحصیلات و شغل مسیح علی‌نژاد

علینژاد که در سال 2011 از دانشگاه آکسفورد بروکز فارغ التحصیل شد، در حال حاضر یک بخش تلویزیونی هفتگی را در صدای آمریکا به نام تبلت گزارش و ارائه می کند که در آن اخبار سخت و طنز را با هم ترکیب می کند.

 

مهاجرت مسیح علی‌نژاد

 

علینژاد در سال 1386 وقتی 31 ساله بود از ایران راهی انگلستان شد تا اینکه سال 1388 موفق شدن با ویزای کار خبرنگاری وارد خاک آمریکا شود

 

همسر مسیح علی‌نژاد

همسر مسیح علی‌نژاد

همسران مسیح علی‌نژاد

ازدواج اول

مسیح علی نژاد در 20 سالگی ازدواج کرد و صاحب یک فرزند پسر بنام پویان لطفی شد، مسیح علی نژاد در دوران فعالیت مطبوعاتی خود همواره جنجال آفرین بود به طوری که همسرش به شدت با کارهای او مخالفت میکرد و زمانی که اختلاف آنها شدت گرفت از وی جدا شد. علی نژاد بعد از وقایع سال ۸۸ به همراه پسرش از ایران خارج شد.

ازدواج دوم

او برای بار دوم در سال 92 با کامبیز فروهر خبرنگار خبرگزاری بلومبرگ زندگی مشترکی را شروع کرد و در حال حاضر هر دو در آمریکا زندگی می کنند

 

مسیح علی‌نژاد

مسیح علی‌نژاد

فعالیت های مسیح علی‌نژاد

مسیح علی‌نژاد روزنامه‌نگار ایرانی-آمریکایی، مجری تلویزیون، فعال حقوق زنان و نویسنده کتاب خاطرات پرفروش باد در موهای من است. مسیح  روزنامه‌نگار پارلمانی در تهران بود، جایی که اغلب به خاطر مقالاتش در مورد فساد و تخلف در میان قانون‌گذاران دچار مشکل می‌شد. او در سال 2009 پس از سرکوب اعتراضات به انتخابات جنجالی ریاست جمهوری مجبور به ترک ایران شد.

مسیح در سال 2014 کمپین آزادی یواشکی من/چهارشنبه سفید را علیه حجاب اجباری تأسیس کرد که بزرگترین کمپین نافرمانی مدنی در تاریخ جمهوری اسلامی است. او بیش از هشت میلیون دنبال کننده در حساب های شبکه های اجتماعی خود دارد. نیویورک تایمز مسیح علی نژاد را «زنی که موهایش ایران را می ترساند» توصیف کرده است. در ژوئیه 2021، پس از تحقیقات دو ساله FBI، وزارت دادگستری 4 مامور اطلاعاتی ایران را به توطئه برای ربودن مسیح به ونزوئلا متهم کرد.

امروز مسیح به عنوان مجری برنامه تبلت، یک برنامه طنز هفتگی در صدای آمریکا و مبارزات علیه آپارتاید جنسیتی در جمهوری اسلامی، به افشای نقض حقوق بشر در ایران ادامه می دهد.

 

مسیح در سال 2014، My Stealthy Freedom (همچنین به عنوان آزادی های یواشکی زنان ایرانی شناخته می شود) را راه اندازی کرد، صفحه ای در فیس بوک که از زنان ایرانی دعوت می کند تا عکس های بدون حجاب خود را منتشر کنند. این صفحه به سرعت توجه بین المللی را به خود جلب کرد و صدها هزار لایک به دست آورد.

در سال 2015، اجلاس ژنو برای حقوق بشر و دموکراسی، که توسط دیده بان سازمان ملل اداره می شود، جایزه حقوق زنان خود را به دلیل «صدا دادن به بی صداها و برانگیختن وجدان بشریت برای حمایت از مبارزه زنان ایرانی برای حقوق اولیه بشری» به او اعطا کرد. آزادی و برابری».

او گفته است که با حجاب مخالف نیست، اما معتقد است که این باید یک انتخاب شخصی باشد. در ایران، زنانی که بدون حجاب در انظار عمومی ظاهر می شوند، با خطر دستگیری مواجه می شوند.

مسیح در روزنامه ها و مجلات مختلفی از جمله هافینگتون پست، مجله تایم و واشنگتن پست منتشر شده است. خاطرات او، باد در موهای من، در سال 2018 منتشر شد. این کتاب به سفر او از یک روستای کوچک در شمال ایران برای تبدیل شدن به یک روزنامه نگار و ایجاد یک جنبش آنلاین می پردازد که جرقه اعتراضات سراسری علیه حجاب اجباری را برانگیخت. او در بروکلین، نیویورک زندگی می کند.

 

مسیح علی‌نژاد

مسیح علی‌نژاد

جوایر مسیح علینژاد

مسیح به دلیل انتقاد از مقامات ایرانی مشهور است. او برنده جوایز متعددی از جمله جایزه حقوق بشر از اجلاس ژنو برای حقوق بشر 2015 دیده بان سازمان ملل، جایزه روزنامه نگاری امید از بنیاد مهدی سمسار و جایزه تعالی رسانه ای AIB “تحسین برانگیز” شده است.

نگاهی به زندگی ایزاک نیوتن

بیوگرافی سعید عزت‌ اللهی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا