بیوگرافی عقاب ایران تیمسار نادر جهانبانی معرف به«ژنرالِ چشم‌آبی»

چهارشنبه 24 شهریور 1400 بیوگرافی

 

لیست مطالب

1- سپهبد نادر جهانبانی کیست؟

2-خانواده سپهبد نادر جهانبانی

3-سپهبد نادر جهانبانی متولد چه سالی است

4-همسر و فرزندان سپهبد نادر جهانبانی

5-تحصیلات سپهبد نادر جهانبانی

6-خاندان نادر جهانبانی

7-اعدام سپهبد نادر  جهانبانی

8-فرزند سپهد نادر جهانبانی

چکیده ای از بیوگرافی سپهبد نادر جهانبانی

 

نام:نادر جهانبانی

تاریخ تولد:۲۷ فروردین ۱۳۰۷

محل تولد:تهران

تاریخ در گذشت:۲۲ اسفند ۱۳۵۷

سال خدمت:۱۳۲۵تا۱۳۵۷

همسران:همسر اول آذر ائتسام ***همسر دوم فرخ لقا زنگنه

فرزندان:انوشیروان و گلناز

 سپهبد نادر جهانبانی

سپهبد نادر جهانبانی

سپهبد نادر جهانبانی کیست؟

بیوگرافی:سپهبد خلبان نیروی هوایی شاهنشاهی ایران و معاون فرماندهی آن نیرو، معروف به «ژنرالِ چشم‌آبی» بود.

ژنرال جهانبانی بنیان‌گذار تیم آکروجت تاج طلایی پیش از انقلاب بود.از وی به‌عنوان یکی از «محبوب‌ترین چهره‌ها بین پرسنل نیروی هوایی ایران» یاد می‌شود.

 

خانواده سپهبد نادر جهانبانی

نادر جهانبانی او پسر امان‌الله جهانبانی، از فرماندهان ارتش شاهنشاهی با درجهٔ سپهبدی، وزیر و سناتور مجلس سنای ایران بود. مادر وی هلن کاسمینسکی از مهاجران روس بود.

 

سپهبد نادر جهانبانی متولد چه سالی است

نادر جهانبانی متولد ۲۷ فروردین ۱۳۰۷ در تهران  به دنیا آمد.

 

همسر و فرزندان سپهبد نادر جهانبانی

همسر نادر جهانبانی فرخ زنگنه و دو فرزند او انوشیروان و گلنار نام دارند.

 

تحصیلات سپهبد نادر جهانبانی:

هجده سالگی وارد دانشگاه خلبانی نیروی هوایی روسیه شد. پس از اتمام تحصیلات وارد نیروی هوایی ارتش ایران شد و بعد از دوره کوتاهی خدمت در ارتش برای آموزش دوره جت به آلمان رفت و بعد از بازگشت به ایران اقدام به تاسیس تیم آکروجت «تاج طلایی» کرد. از تاسیس این تیم به عنوان مهم‌ترین اقدام جهانبانی در نیروی هوایی ایران نام می‌برند.

یک سال پس از تشکیل تیم آکروجت تاج طلایی، در مسابقه‌ای با حضور ایران، نیروی هوایی آمریکا و نیروی هوایی بریتانیا، تیم ایران مقام نخست را به دست آورد. تیم آکروجت تاج طلایی ایران تا زمان انحلال آن یعنی در بهمن‌ماه ۱۳۵۷، جزو قدرتمندترین تیم‌های آکروباسی هوایی با هواپیمای جت در دنیا بود که در چندین رقابت بین‌المللی، مقام‌هایی را نیز کسب کرد

 

نادر جهانبانی، دانش‌آموختهٔ دانشگاه خلبانی نیروی هوایی روسیه و آموزش‌دیدهٔ دوره‌های خلبانی جنگنده‌های جت از آلمان بود.

نادر جهانبانی، پس از بازگشت به ایران، نخستین تیم آکروجت ایران را در سال ۱۹۵۸ تشکیل می‌دهد. اولین تیم آکروجت «تاج طلایی» بود .

 

خاندان جهانبانی

خاندان جهانبانی

خاندان نادر جهانبانی

 

خاندان جهانبانی نوادگان سیف‌الله میرزا پسر فتح‌علی شاه از همسر گرجی او گلبدن خانم خازن‌الدوله اند که در دوره رضا شاه، نام خانوادگی جهانبانی برگزیدند. اما در سال ۱۳۱۷ که این خاندان مغضوب رضا شاه و اعضایش از ارتش اخراج شدند، عده‌ای از آنان نام خانوادگی خود را به کی‌کاووسی، فتحعلی پور، جهانبینی و شه‌بنده تغییر دادند.

خاندان جهانبانی یکی از متنفذترین خانواده‌های سیاسی در ایران عصر قاجار و پهلوی است. پدر نادر جهانبانی یعنی امان‌الله جهانبانی به عنوان مشهورترین چهره این خاندان از نوادگان فتحعلی‌شاه قاجار است. او نوه سیف‌الله میرزا فرزند چهل و دوم فتحعلی شاه قاجار بود.

امان‌الله جهانبانی دو بار ازدواج کرد، حاصل این ازدواج‌ها ۹ فرزند بود. از جمله: نادر جهانبانی، مهرمنیر جهانبانی و خسرو جهانبانی که با شهناز پهلوی ازدواج کرد. یکی از دختران امان‌الله جهانبانی با محمود امان‌پور ازدواج کرد. امان‌پور پدربزرگ کریستین امان‌پور خبرنگار ای بی سی است.

پدر نادر جهانبانی او چندبار ازدواج کرد که یکی از این ازدواج‌ها با هلن کاسمینسکی مهاجر روس بود که نادر جهانبانی هم حاصل این ازدواج است.

اعدام سپهبد نادر  جهانبانی

نادر جهانبانی در پی انقلاب ۱۳۵۷ ایران در روز ۲۲ بهمن در پُست نیروی هوایی در دوشان‌تپه توسط انقلابیون دستگیر شد و در ۲۲ اسفند ۱۳۵۷ به حکم صادق خلخالی، حاکم شرع وقت، در زندان قصر تیرباران شد.

وقتی جهانبانی را برای محاکمه آوردند، کاغذی بر گردنش انداختند تا جرمش را بنویسند؛ اما به نظر می‌رسید او جرمی نداشت، کسی هم پیدا نشد شهادت دهد او جرمی انجام داده‌است. پس روی کاغذ سفید نوشتند: سپهبد نادر جهانبانی، عامل فساد.

 

پسر جهانبانی درباره اعدام پدرش اینگونه میگوید:

انوشیروان جهانبانی درباره اعدام پدرش می‌گوید: «پدرم روز آخر در پست نیروی هوایی در دوشان‌تپه بودند. بعدازظهر روز انقلاب بود. من هر یک ساعت یکبار با ایشان صحبت می‌کردم. آخرین باری که با پدرم صحبت کردم ساعت ۷ شب بود.

از ساعت ۸ شب به بعد هر چه قدر زنگ ‌زدم می‌گفتند نیستند تا اینکه آخرهای شب بالاخره یک افسری گفت پدرتان را بردند به آن مدرسه (رفاه). دیگر نتوانستم با پدرم تماس داشته باشم، اجازه هم نمی‌دادند بروم ایشان را ببینم.

بعد از گذشت یک ماه، یک روز که در حال رفتن سر کار بودم از رادیو این خبر وحشتناک (تیرباران سپهبد نادر جهانبانی) را شنیدم.»

 

تیمسار نادر جهانبانی

تیمسار نادر جهانبانی

فرزند سپهد نادر جهانبانی

انوشیروان جهانبانی فرزند سپهبد نادر جهانبانی در زمان وقوع انقلاب اسلامی ۳۰ ساله بوده است.

او که برای تحصیل به آمریکا رفته بود، پس از کسب بالاترین مدرک خلبانی در آمریکا به ایران بازگشت و تا زمان وقوع انقلاب، مدیرعامل شرکت هواپیمایی “ایرتاکسی” بود.

او نیز یک هفته پس از تیرباران سپهبد نادر جهانبانی، دستگیر شد و ۵ ماه را در زندان گذراند.

 

انوشیروان جهانبانی دربارهٔ اینکه چرا پدرش مانند بعد از انقلاب از ایران نرفت این گونه گفته:

اتفاقاً آن موقع من به پدرم خیلی اصرار می‌کردم که از ایران خارج شود، چون هواپیما هم در دستمان بود. هم از راه ایران‌ایر و هم با هواپیمای خودمان می‌توانستیم از ایران بیرون برویم. پدرم ولی همیشه می‌گفت من سرباز این وطن هستم و وظیفه‌ام است که در اینجا بمانم. می‌گفت امکان ندارد مملکتم را رها کنم.

حتی وقتی هم که شاه رفت، گفتیم حالا رئیستان هم که رفت؛ گفت نه وظیفهٔ من است در این مملکت بمانم. وی با رد این پیشنهاد گفت من کاری نکرده‌ام که بخاطر آن بترسم و بخواهم بگریزم، و به هیچ عنوان قانع نشد که از ایران برود. فکر می‌کنم اگر از ایران رفته بود، هر روز زجر می‌کشید. جای پدرم همان مملکت خودشان بود.

انوشیروان جهانبانی دربارهٔ پدرش گفته‌است: «یک نوشته‌ای با دست‌خط خودشان (پدرم) وجود دارد که از ما خداحافظی کردند. یک چیز دیگری هم که داریم، ساعتی است که پدرم دستشان بود و الآن دست من است، و این باارزش‌ترین چیزی است که من در زندگی‌ام دارم».

بیوگرافی تام هنکس پولسازترین بازیگران هالیوود

محمد علی کلی

بیوگرافی محمد علی کلی برترین مشت‌زن تاریخ بوکس

آخرین دیدگاه‌ها

  • اردشیر گفت:

    هر چند قرن یک نفر مثل جنرال جخانوادی پا به این دنیا میگذارد در صورت وجود ایشان وامثال ایشان که که هم نبودند سرنوشت جنگ با عراق حتما عوض میشد جوانساز بیگاهی را بی جهت از دست نمیدادیم متاسفانه هنوز هم حاضر به اعتراف این کشتارها نیستن که اشتباه محض بود سربازان واقعی مملکت که فرصت رفتن داشتن ولی….؟
    و

  • کاوس گفت:

    روحش شاد و یادش گرامی باد و لعنت بر **** و عذاب جهنم نصیب او گردد
    این نوشته تا ابد میماند

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا