بیوگرافی الیف شافاک

پنج‌شنبه 29 دی 1401 بیوگرافی

چکیده ای از بیوگرافی الیف شافاک

زاده : ۲۵ اکتبر ۱۹۷۱ ‏(۵۱ سال)
زادگاه : استراسبورگ، فرانسه
پیشه : رمان‌نویس، جستارنویس، دانشگاهی، سخنران، فعال حقوق زنان
کارهای برجسته : سه دختر حوا، محرم، برزخ، حرام‌زاده استانبول، ملت عشق، شرافت، مرید معمار

 

الیف شافاک کیست ؟

الیف شافاک نویسنده‌ی فمینیست ترکیه‌ای و فعال حقوق زنان در سال 1971 در استراسبورگ فرانسه به دنیا آمد. او پس از پایان تحصیلات در دانشگاه آنکارا، سال‌هاست به تدریس در دانشگاه‌های مختلف مشغول بوده و اکنون در دانشگاه آکسفورد تدریس می‌کند.

الیف شافاک اهل کجا است ؟

او اصالتا اهل ترکیه می باشد اما در استراسبورگ، فرانسه متولد شده است.

الیف شافاک متولد چه سالی است ؟

الیف متولد ۲۵ اکتبر ۱۹۷۱ است.

 

بیوگرافی الیف شافاک

الیف شافاک نویسنده‌ی تحسین‌شده‌ی ترک‌تبار در 25 اکتبر سال 1971 در شهر استراسبورگ فرانسه به دنیا آمد. نام اصلی‌اش «الیف بیلگین» است و با نام «الیف شفق» نیز در زبان فارسی شناخته شده است. والدینش در کودکی‌اش از یکدیگر جدا شدند و پس از آن «شافاک» همراه مادرش که یک دیپلمات بود زندگی کرد. او در شهرهای مختلف بوستون، میشیگان، آریزونا، استانبول و لندن زندگی کرده است و با فرهنگ‌های مختلف آشنا است. او طی این سفرها به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی و عربی تسلط پیدا می‌کند.

سبک نگارش الیف شافاک

سبک نگارش الیف شافاک

سبک نگارش الیف شافاک

الیف شافاک به‌دلیل ترکیب عناصرغربی وشرقی در داستان‌ها و روزنامه‌نگاری‌اش شهرت دارد. او منتقدی بسیار جسور در سیاست‌های کشورش است. بسیاری از منتقدان و خوانندگان، او را نویسنده‌ای مهیج، مبتکر و دارای دغدغه‌های سیاسی می‌دانند. او جوایز ادبی زیادی را در ترکیه و خارج از کشور برنده شده است. شافاک می‌گوید: «خوانندگان من درباره‌ی زندگی شخصی‌ شان برای من می‌نویسند؛ مرا به عروسی‌هایشان دعوت می‌کنند تا شادی‌ها و غم‌هایشان را با من تقسیم کنند».

آغاز نویسندگی الیف شافاک

شافاک برای اولین بار در اوایل ۲۰ سالگی به تصوف علاقه‌مند شد. در واقع عشق و تصوف از مضامین اصلی آثارش به شمار می‌روند. شافاک در مصاحبه‌اش با گاردین، راجع به این موضوع می‌گوید: «هرچه بیشتر در باب تصوف بخوانید باید بیشتر بشنوید. زمانی من وابستگی احساسی شدیدی پیدا کردم. وقتی جوان‌تر بودم علاقه‌ای به درک جهان نداشتم فقط می‌خواستم تغییرش دهم؛ با فمینیسم، نیهیلیسم یا حفظ محیط‌زیست. اما هرچه بیشتر درباره‌ی تصوف خواندم کمتر فهمیدم. زیرا این همان کاری است که تصوف با شما می‌کند. شما را به فراموش کردن آنچه می‌دانید وا می‌دارد. آنچه که به آن اطمینان زیادی دارید و شروع می‌کنید به تفکر مجدد، این بار نه با عقلتان که با قلبتان.»

کتاب جنجالی الیف شافاک

کتاب جنجالی الیف شافاک

کتاب جنجالی الیف شافاک

حرام‌زاده استانبول این دومین کتاب الیف شافاک پس از قدیس‌ جنون‌های ابتدایی بوده که نویسنده ترک‌زبان آن را به زبان انگلیسی تألیف کرده است. در این داستان که به زندگی دختری ۱۹ساله می‌پردازد، سعی کرده است هویت ملی ترک‌تباران را با امضای خود برای مخاطبان بازگو کند.

داستان از یک بعدازظهر شروع می‌شود که قرار است شخصیت اصلی اقدام به سقط جنین کند؛ اما همه چیز به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

معروف ترین کتاب الیف شافاک

شافاک سه سال بعد از انتشار کتاب «شیر سیاه» کتابی را منتشر می‌کند که آوازه‌اش را بیش از پیش به گوش دنیا می‌رساند. این کتاب در زبان انگلیسی با عنوان «چهل قانون عشق» و در زبان ترکی با نام «عشق» به شهرت رسید. این اثر به عنوان پرفروش‌ترین کتاب تمامی دوران ترکیه شناخته می‌شود. اثر مذکور، در ایران توسط ارسلان فصیحی با عنوان «ملت عشق» توسط انتشارات ققنوس چاپ و منتشر شده است.

معروف ترین کتاب الیف شافاک

معروف ترین کتاب الیف شافاک

عنوان بعضی از کتاب‌های نوشته شده توسط الیف شافاک از این قرار است:

  • آناتولی‌ای برای چشم‌های بد
  • پنهان
  • برزخ
  • صوفی
  • آینه‌های شهر
  • محرم
  • شپش بالاس
  • تقدس نخستین دیوانگی‌ها
  • ملت عشق
  • شرافت
  • من و استادم
  • شمسپاره
  • بعد از عشق
  • سه دختر حوا

 

 

بیوگرافی مایلی سایرس خواننده آمریکایی

دانیل استیل

بیوگرافی دانیل استیل/چهارمین نویسنده پرفروش تمام دوران

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا