بیوگرافی الیزابت تیلور و هشت همسرش

شنبه 3 اردیبهشت 1401 بیوگرافی
بیوگرافی الیزابت تیلور

چکیدهای از بیوگرافی الیزابت تیلور

نام در زمان تولد :الیزابت رزموند تیلور(الیزابت تیلور)

متولد: ۲۷ فوریهٔ ۱۹۳۲هامپستد، لندن، انگلستان

ملیت: آمریکایی-بریتانیایی

حرفه: بازیگر

سال‌های فعالیت ۱۹۴۲–۲۰۰۷

همسران:کنراد هیلتون جونیور (ا. ۱۹۵۰–۱۹۵۱) -مایکل ویلدینگ (ا. ۱۹۵۲–۱۹۵۷) -مایک تاد (ا. ۱۹۵۷–۱۹۵۸) -ادی فیشر (ا. ۱۹۵۹–۱۹۶۴)-ریچارد برتون (ا. ۱۹۶۴–۱۹۷۴)-جان وارنر (ا. ۱۹۷۶–۱۹۸۲) -لری فورتنسکی (ا. ۱۹۹۱–۱۹۹۶)

فرزندان :کریستوفر ویلدینگ – مایکل ویلدینگ – الیزابت برتن – ماریا برتن

 

بیوگرافی الیزابت تیلور

بیوگرافی الیزابت تیلور

الیزابت تیلور کیست؟

الیزابت تیلور، هنرپیشه سینمای آمریکایی که به دلیل زیبایی منحصر به فردش و به زیباترین چشم ها در میان مردم دنیا مشهور است.

الیزابت تیلور یکی از نمادین ترین زنان جهان است. او که به خاطر روحیه مستقل، قدرت پایدار و شفقت تزلزل ناپذیرش مشهور است، قلب میلیون ها نفر را تسخیر کرده است.

الیزابت در کنار استعداد منحصر به فرد خود، یک تاجر باهوش بود. ا اولین سلبریتی بود که یک برند محبوب عطر راه اندازی کرد و اولین زن کارآفرین اجتماعی شد.

 

الیزابت تیلور متولد چه سالی است؟

الیزابت تیلور متولد 27 فوریه 1932، لندن، انگلستان است.

 

بیوگرافی الیزابت تیلور

بیوگرافی الیزابت تیلور

 

خانواده الیزابت تیلور

پدرش فرانسیس لن تیلور دلال آثار هنری و مادرش سارا ساترن هنرپیشۀ بازنشستۀ تئاتر و هر دو آمریکایی و اهل آرکانزاسیتی کانزاس بودند.آنها قبل از شروع جنگ جهانی دوم، خانواده وسایل خود را جمع کردند و به لس آنجلس نقل مکان کردند.وقتی خانواده تیلور به لس آنجلس رسیدند، پدر الیزابر ت یک گالری هنری افتتاح کرد که مورد علاقه پرسنل صنعت فیلم شد.

 

شروع فعالیت الیزابت تیلور

الیزابت تیلور درلس آنجلس کشف شد و اولین نمایش خود را در سال 1942 در «There’s One Born Every Minute» در سن 10 سالگی انجام داد. در سال 1943، تیلور قراردادی را با MGM امضا کرد و چندین فیلم دیگر را طی چند سال آینده ساخت

 

الیزابت تیلور

الیزابت تیلور

همه ازدواج الیزابت تیلور

الیزابت تیلور ۸ بار ازدواج کرده‌است. معروفترین و جنجالی‌ترین ماجرای عشقی او باوجود داشتن همسر ارتباط او با ریچارد برتون بود

همسر اول:تیلور در سن 17 سالگی در یک کلوپ شبانه در لس آنجلس با کنراد “نیکی” هیلتون جونیور – پسر نجیب زاده هتل هیلتون کنراد هیلتون و عموی آینده پاریس هیلتون آشنا شد. آنها کمتر از یک سال بعد ازدواج کردند. هزینه عروسی توسط MGM پرداخت شد، که مشتاق بود از این رویداد به عنوان تبلیغات فیلم آینده خود، “پدر عروس” سرمایه گذاری کند. تیلور چند ماه بعد از هیلتون طلاق گرفت و دلیل آن اعتیاد به الکل، قمار و رفتارهای توهین آمیز او بود.

 

عروسی الیزابت تیلور و کنراد هیلتون

عروسی الیزابت تیلور و کنراد هیلتون

 

همسر دوم:تیلور با بازیگر بریتانیایی مایکل وایلدینگ سر صحنه فیلمبرداری «آیوانهو» آشنا شد و از او خواستگاری کرد. او 20 سال از او بزرگتر بود. آنها پنج سال ازدواج کردند و صاحب دو پسر به نام های مایکل (متولد 1953) و کریستوفر (متولد 1955) شدند که هر دو با سزارین به دنیا آمدند. در نهایت، فاصله سنی و مراحل مختلف شغلی آنها تاثیرات خود را بر ازدواج گذاشت. آنها در سال 1956 به طور دوستانه از هم جدا شدند و در سال 1957 رسماً طلاق گرفتند.

 

 الیزابت تیلو با مایکل ویلدینگ

الیزابت تیلو با مایکل ویلدینگ

 

همسر سوم:در سال 1957، تیلور با مایک تاد، تهیه کننده فیلمی که 23 سال از او بزرگتر بود، در مکزیک ازدواج کرد. آنها یک دختر به نام لیزا داشتند که او نیز با سزارین به دنیا آمد. به طرز غم انگیزی، تاد تنها یک سال پس از ازدواجشان، در حالی که سوار هواپیمای شخصی خود به نام «لیز خوش شانس» بود، در یک سانحه هوایی در سال 1958 جان باخت.

 

 الیزابت تیلو با مایکل تاد

الیزابت تیلو با مایکل تاد

 

همسر چهارم:تیلور پس از اتمام فیلمبرداری «گربه روی سقف حلبی داغ» در سال 1959 (که برایش جایزه اسکار را دریافت کرد)، که با مرگ مایک تاد و کناره گیری تیلور برای چندین ماه قطع شده بود، تیلور با ادی فیشر که بهترین دوست تاد بود ازدواج کرد.ادی فیشر همسرش، دبی رینولدز را که بهترین دوست تیلور بود  رها کرد تا با تیلور باشد. با وجود رسوایی رسانه ای متعاقب آن، تیلور و رینولدز دوستی خود را در سال 1966 احیا کردند.

 

 الیزابت تیلو با ادی فیشر

الیزابت تیلو با ادی فیشر

 

همسر پنجم: برتون و تیلور با وجود ازدواج هر دو در زمان فیلمبرداری فیلم «کلئوپاترا»، عاشق یکدیگر شدند. رابطه آنها باعث رسوایی بزرگی در سراسر جهان شد و در نهایت به طلاق هر دو از همسران قبلی خود برای ازدواج با یکدیگر در سال 1964 ختم شد.تیلور و ریچارد برتون به مدت 10 سال با هم ازدواج کردند، اما ازدواج آنها به اندازه رابطه آنها رسوا کننده و مورد بررسی قرار گرفت.  پس از طلاق در سال 1974، آنها دوباره ازدواج کردند و در طی یک سال دوباره طلاق گرفتند.

 

الیزابت تیلور وهمسرش ریچارد

الیزابت تیلور وهمسرش ریچارد

 

همسر ششم:پس از ملاقات و ازدواج با وزیر سابق نیروی دریایی، جان وارنر در سال 1976، تیلور از بازیگری کناره‌گیری کرد و سخت روی کمپین سنا شوهرش کار کرد. وارنر در سال 1979 به عضویت سنا انتخاب شد و تیلور که از زندگی به عنوان همسر یک سناتور خسته شده بود، تصمیم گرفت به بازیگری بازگردد و در سال 1982 از وارنر طلاق گرفت. پس از طلاق، او به دنبال درمان اعتیاد به مواد مخدر و الکل رفت.

 

تیلور و جان وارنر

تیلور و جان وارنر

 

همسر هفتم:در حالی که در مرکز بازپروری مواد مخدر و الکل بود، تیلور با هفتمین و آخرین شوهرش، لری فورتنسکی، کارگر ساختمانی که او نیز به دنبال درمان در این مرکز بود، آشنا شد. آنها در سال 1991 در مزرعه نورلند متعلق به مایکل جکسون، که تیلور دوستی نزدیکی با او برقرار کرده بود، ازدواج کردند. پس از پنج سال، تیلور و فورتنسکی از هم جدا شدند

 

لری فورتنسکی و الیزابت تیلور

لری فورتنسکی و الیزابت تیلور

 

هفت فیلم برتر الیزابت تیلور

فیلم چه کسی از ویرجینیا ولف می‌ترسد؟ | ۱۹۶۶ | Who’s Afraid of Virginia Woolf?

فیلم غول | ۱۹۵۶| Giant

فیلم گربه روی شیروانی داغ | ۱۹۵۸ | Cat on a Hot Tin Roof

فیلم جین ایر | ۱۹۴۴ | Jane Eyre

فیلم این سرگرمی است! | ۱۹۷۳ | Entertainment

فیلم ولوت ملی | ۱۹۴۴ | National Velvet

فیلم سود کم پدر | ۱۹۵۱ | Father’s Little Dividend

 جوایز کارهای بشردوستی الیزابت تیلور

تیلور در سال 1961 اولین اسکار خود را برای بهترین بازیگر زن برای فیلم باترفیلد 8 دریافت کرد که در آن در کنار همسرش ادی فیشر بازی کرد. هنگام کار بر روی “ناگهان، تابستان گذشته” بود که به او پیشنهاد شد نقش نمادین کلئوپاترا را بازی کند. او به شوخی یک میلیون دلار برای این کار درخواست کرد و فاکس قرن بیستم موافقت کرد و او را به پردرآمدترین بازیگر تاریخ هالیوود در آن زمان تبدیل کرد.

در سال 1985، تیلور بنیاد آمریکایی تحقیقات ایدز را با چندین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها تأسیس کرد و بنیاد پزشکی ایدز را با بنیاد ملی تحقیقات ایدز ادغام کرد. گمان می رود که او پس از مرگ دوست نزدیکش، راک هادسون، که در سال 1985 بر اثر ایدز درگذشت، در تحقیقات ایدز شرکت کرده است. در سال 1987، او نشان لژیون افتخار فرانسه را دریافت کرد و شش سال بعد، جایزه موسسه فیلم آمریکا را دریافت کرد. جایزه یک عمر دستاورد. در سال 2000، او یک زن شد.

بیوگرافی الیزابت تیلور

بیوگرافی الیزابت تیلور

 

درگذشت الیزابت تیلور

تیلور در طول سال ها از تعداد فوق العاده ای از ترس های سلامتی جان سالم به در برد. از جمله آنها می توان به سکته مغزی اشاره کرد که باعث شد تومور مغزی را در سال 1997 با جراحی برداشته، تحت تابش اشعه برای سرطان پوست در سال 2002، و انجام عمل جراحی ستون فقرات در سال 2004 برای درمان هفت شکستگی فشاری در ستون فقراتش. سرانجام، پس از تشخیص نارسایی احتقانی قلبتیلور در ۲۳ مارس ۲۰۱۱ در سن ۷۹ سالگی در بیمارستان سیدار سینای شهر لس‌آنجلس درگذشت. او مدت زیادی بیمار بود و بارها به دلیل ناراحتی قلبی تحت درمان قرار گرفته بود.

هریتیک روشن

ریتیک روشن بازیگر محبوب سینما بالیوود

جورجینا رودریگز

جورجینا رودریگز همسر کریستیانو رونالدو + زندگی شخصی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا