بیوگرافی آرش فردوسی، موسس ایرانی آمریکایی دراپ باکس

شنبه 31 اردیبهشت 1401 بیوگرافی
آرش فردوسی

بیوگرافی آرش فردوسی

چکیده بیوگرافی آرش فردوسی

نام: آرش

نام خانوادگی: فردوسی

تولد : ۷ اکتبر ۱۹۸۵ ‏(۳۶ سال)

زاده:  اوورلند پارک، کانزاس، ایالات متحده

ملیت: آمریکایی ایرانی تبار

پیشه: یکی از دو بنیانگذار و مدیرعامل تکنولوژی (CTO) دراپ‌باکس

ثروت: ۱٫۱ میلیارد دلار آمریکا

 تحصیل: ام آی تی (ناتمام)

 

آرش فردوسی کیست؟

فردوسی یکی از دانشجو های انصراف داده از ام آی تی است او از کارآفرین های معروف می باشد و جز موسسان سرویس دراپ باکس است.شرکت دراپ باکس را فردوسی با همکاری یکی از دوستانش ، هوستون تاسیس کرد. فردوسی و هوستون در ساال 2009 پیشنهاد خریدی که از سمت استیو جابز ارائه شده بود را رد کردند که به باور خیلی ها بزر گترین اشتباه آنها بوده است! فردوسی جز برترین کارآفرین های سال 2011 شناخته شد.او در حال حاضر شرکت خود را تاسیس کرده و ثروتی حدود 1/1 میلیارد دلار آمریکا دارد.

آرش فردوسی اهل کجاست؟

او متولد اوورلند پارک، کانزاس، ایالات متحده است.

آرش فردوسی متولد چه سالی است؟

وی زاده ۷ اکتبر ۱۹۸۵ ‏(۳۶ سال) می باشد.

 

تحصیل آرش فردوسی پور

آرش در 7 اکتبر 1985 در اورلند پارک ایالت کانزاس متولد شد او دارای خانواده ای ایرانی است و در دسته آمریکایی ایرانی تبار قرار دارد. در سال 2004 از دبیرستان بلو ولی نورث وست فارغ التحصیل شد و به هدف همیشگی خود که تحصیل در در دانشگاه ام آی تی بود رسید!

 

آرش فردوسی

آرش در هنگام تحصیل با کمک پدرش با زبان برنامه نویسی آشناشد.او صرفا به دلیل علاقه به زبان برنامه نویسی مشتاق به تحصیل در ام آی تی شد تا در برنامه نویسی پیشرفت کند.از کلاس های مورد علاقه آرش در دانشگاه ام آی تی می توان به دوره ۶.۰۴۶  اشاره کرد.فردوسی در مصاحبه های خود گفته علاقه شدیدی به الگوریتم‌ها و بهینه‌سازی نرم افزارها و کدهای برنامه‌نویسی داشته است. از نظر او دوره ۶.۰۴۶ دانشگاه ام آی تی، او را به خوبی با توسعه‌ی الگوریتم‌های مقیاس پذیر آشنا کرده است. فردوسی  آموخته های خود در این دوره را به عنوان پایه‌های برنامه نویسی دراپ‌باکس و سرویس قابل مقیاسش عنوان می‌کند.

 

آرش فردوسی

آرش فردوسی

 

فردوسی در دوران تحصیل در این فکر بود که برای تاسیس یک شرکت حتما نیاز به داشتن تحصیلات مدیریتی دارد؛ اما جامعه‌ی دوستانی که او در این دانشگاه داشت، ذهنش را متقاعد کرد که با تفکرات نواندیش نیز می‌توان شرکتی موفق تاسیس کرد. او در همان سال‌های تحصیل به همراه دوستانش سرویسی برای قرض دادن کتاب توسعه داد و نامش را BookX@mit گذاشت. او که علاقه‌ی زیادی به سیستم‌های مقیاس‌پذیر داشت، به فیسبوک و سرویس گسترده‌ی آن نیز علاقه‌مند شده و در دوران تحصیل، برای کارآموزی در این شرکت نیز اقدام کرد.

در آغازین سالهای تحصیل خود با درو هوستون آشنا شد.هوستون یکسال زودتر فارغ التحصیل شد و در سال 2007 ایده ی توسعه‌ی نرم افزاری برای ذخیره سازی فایل‌ها در فضای ابری به ذهن هوستون خطور کرد و آن را با آرش در میان گذاشت.فردوسی در ابتدا مخالف بود اما بعد از گذشت پنج ساعت آن را پذیرفت! فردوسی سال اخر دانشگاه را رها کرد و تمام تمرکز خود را روی این ایده گذاشت. البته فردوسی سیستم قوی دانشگاه‌ MIT را نیز در این تصمیم موثر می‌داند. او در این باره می‌گوید:اگر شما در دوره‌های تحصیلی دانشگاه MIT موفق باشید، می‌توانید زمانی را به منظور کار روی پروژه‌های شخصی اختصاص دهد. اگر پروژه‌ی شما شکست بخورد، باز هم می‌توانید برای ادامه‌ی تحصیل به دانشگاه بازگردید.

سرویس دراپ باکس

فردوسی و هوستون با سرعت برنامه نویسی و ایده خود را شروع کردند آنها در  ابتدا به تنهایی کار میکردن.آن دو یکدیگر را تکمیل میکردندآرش تفکر و سابقه‌ی مدیریت استارتاپ نداشت اما درو علاقه‌ی زیادی به مدیریت شرکت داشت.از سوی دیگر دیدگاه‌های منطقی فردوسی در مدیریت شرکت، برخی اوقات دیدگاه‌های خوش‌بینانه‌ی هوستون را اصلاح می‌کرد.این تکریب باعث موفقیت آنها شد.

آرش فردوسی و هوستون

آرش فردوسی و هوستون

دفتر اصلی دراپ باکس در فرانسیسکو تاسیس شد و این دو توانستند سرمایه گذاری خطرپذیر برای شرکت خود پیدا کنند. سرمایه گذاری اولیه که در شرکت آنها انجام شد، ارزشی در حدود ۷.۲ میلیون دلار داشت. سرمایه‌گذاری اولیه باعث شد که رشد دراپ باکس با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند. یکی از اولین سرمایه‌گذاران دراپ‌باکس، پژمان نوزاد، تاجر ایرانی فرش بوده است. او که دارای تجارتی کاملا متفاوت با اکوسیستم استارتاپی است، در بسیاری از شرکت‌های نوپای آمریکایی سرمایه‌گذاری کرده استاستیو جابز قصد داشت در سال ۲۰۰۹، دراپ‌باکس را با رقمی نجومی تصاحب کند

یکی از اصلی ترین وظایف آرش سنجیدن افرادی بود که برای استخدام می آمدند. او به دنبال کسانی بود که  چشم‌اندازی مشابه به آینده‌ی سرویس داشته و با فرهنگ آموزش محور این شرکت هماهنگ باشند. او جلسات منظمی با توسعه‌دهندگان در آخر هفته‌ها برگزار می‌کند و برنامه‌های آتی توسعه‌ی محصول را به کمک آنها تدوین می‌کند. محیط کاری که فردوسی و دوستش برای کارمندان فراهم کرده‌اند، به معنای کامل شفاف‌سازی را نشان می‌دهد. این شرکت مسابقاتی هفتگی را نیز در طول سال برگزار می‌کند. این مسابقات که با نام هفته‌ی هک شناخته می‌شوند، به کارمندان اجازه می‌دهند روی موضوعات و اهداف جذاب خود کار کرده و ویژگی‌های جدیدی به محصول شرکت اضافه کنند.

سرویس دراپ باکس

سرویس دراپ باکس

آرش فردوسی تا سال ۲۰۱۲ به عنوان مدیر ارشد فناوری در دراپ‌باکس مشغول به کار بود. از آن سال به بعد آدیتیا آگاروال به این سمت منصوب شد و فردوسی به عنوان عضو هیئت مدیره به فعالیت خود در این سرویس ادامه داد. دراپ‌باکس در حال حاضر در ۱۳ شهر دفتر دارد و در بیش از ۲۰۰ کشور خدمات رسانی می کند. این سرویس به ۲۰ زبان زنده‌ی دنیا عرضه می شود. تعداد کاربران دراپ‌باکس چیزی حدود ۵۰۰ میلیون نفر گزارش شده است. طبق گزارش این شرکت تعداد مشتریان تجاری آنها حدود ۲۰۰ هزار نفر است. شرکت های مشهوری همچون آندر آرمور و نشنال جئوگرافیک از مشتریان آنها هستند. در حال حاضر ارزش دراپ باکس، ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود.

یکی از اتفاقات جالب تاریخ دراپ باکس پیشنهاد خرید این شرکت از طرف استیو جابز است. این نابغه‌ی کارافرینی در سال ۲۰۰۹ و در حالی‌که این سرویس هنوز محبوبیت آنچنانی نداشت پیشنهاد خرید وسوسه انگیزی را به موسسان ارائه داد. گزارش ها حاکی از این است که این پیشنهاد، عددی ۹ رقمی بوده است. هوستون  در  مورد این پیشنهاد می گوید: «جابز بسیار علاقه‌مند بود شرکت ما را به طور کامل بخرد؛ این در حالی بود که ما از ساختن و توسعه شرکت لذت می بردیم و دوست داشتیم آن را به شرکت بسیار بزرگتر تبدیل کنیم.» او در ادامه در مورد جلسه‌ای که داشتند اینگونه توضیح می‌دهد که این کارآفرین بزرگ با وجود رد شدن پیشنهاد خرید، نصیحت‌ها و راهنمایی‌های مفیدی به آنها ارائه کرده است. در نهایت دراپ‌باکس مسیر خود را با استقلال پیش برد و اپل نیز سرویس رقیبی با نام‌ آی‌کلاود عرضه کرد که امروزه محبوب‌تر از دراپ‌باکس است.

آرش فردوسی و هوستون

آرش فردوسی و هوستون

جابز در دیداری که با موسسان دراپ‌باکس داشت این نکته را بیان کرد که سرویس آنها محصول نیست و تنها می توان به عنوان یک ویژگی خاص به آن نگاه کرد. کارشناسان معتقدند بزرگترین اشتباه عمر کاری فردوسی و دوستش، رد کردن پیشنهاد اسطوره کارآفرینی بوده است؛ چراکه امروز شرکت های بزرگ دنیای فناوری یعنی اپل، گوگل و مایکروسافت هر کدام سرویس ابری مخصوص خود را ارائه کرده و به رقیبانی سرسخت برای دراپ‌باکس تبدیل شده‌اند. در این میان این شرکت مستقل برای جذب مشتریان عادی و تجاری راه سختی در پیش دارد.

 جوایز و افتخارات آرش فردوسی

مجله‌ی Inc در سال ۲۰۱۱ فردوسی و هوستون را در لیست کارآفرین برتر زیر ۳۰ سال معرفی کرد. در مقاله‌ای که به همین مناسبت در این مجله منتشر شده، این کارآفرینان روزهای ابتدایی تاسیس شرکت را مانند هر استارتاپ دیگری شرح می‌دهند. به گفته‌ی آنها روزهای ابتدایی با کد نویسی شبانه‌روزی و در یک دفتر کوچک تاریک سپری می‌شده است.

آرش فردوسی و درو هوستون

آرش فردوسی و درو هوستون

مجله‌ی فورچون در سال ۲۰۱۱ لیستی از ۴۰ کارآفرین برتر زیر ۴۰ سال منتشر کرد. موسسان دراپ‌باکس در این لیست نیز حضور داشتند. فورچون در مقاله‌ی خود این کارآفرین را به خاطر جذب بیش از ۴۵ میلیون کاربر در کمتر از چهار سال،  موفق می‌دانست. در زمان انتشار آن مقاله روزانه حدود ۱۳ میلیون فایل در دراپ‌باکس ذخیره می‌شود که از تعداد توییت‌های روزانه نیز بیشتر بوده است.

از افتخارات دیگری که آرش به همراه دوست قدیمی‌اش کسب کرده می‌توان به جایزه‌ی کرانچی مجله‌ی تک‌کرانچ اشاره کرد. این مجله در سال ۲۰۱۴ جایزه‌ی مخصوص کارآفرینی خود را به این دو کار آفرین اهدا کرد. یک سال پیش از دریافت این جایزه فردوسی و هوستون توانسته بودند تعداد کارمندان خود را از ۲۰۰ نفر به بیش از ۵۰۰ نفر افزایش دهند. تک‌کرانچ یکی از دلایل اهدای این جایزه را فرهنگ سازمانی عنوان می‌کند که فردوسی و هوستون در دراپ‌باکس ایجاد کرده بودند.

آرش فردوسی و هوستون

آرش فردوسی و هوستون

از دیگر افتخارات فردوسی برنده جایزه‌ی ۱۰۰ هزار دلاری کوروش کبیر از بنیاد شرپا بوده است.این جایزه کوروش کبیر هرسال توسط این بنیاد به ایرانی های مقیم آمریکا که قدمی مفید در تجارت دارند،داده میشود. پیشه‌ور دلیل اهدای اولین جایزه به فردوسی را، بالا بردن استاندارد این جایزه و تشویق دیگر ایرانی‌های مقیم آمریکا به فعالیت‌هایی بزرگ شبیه دراپ‌باکس عنوان می‌کند.

آرش فردوسی جزء آن دسته از کارآفرینان و متخصصانی است که فعالیت زیادی در فضای مجازی ندارد. او مصاحبه های چندانی نکرده است و صفحه های مجازی او اطلاعات خاصی را در دسترس نمیگذارند.به هر حال او را می‌توان استیو وزنیاک دراپ‌باکس نامید که بر خلاف وزنیاک، با مدیرعامل و همکار خود ارتباطی خوب داشته و توانسته است در شرکتی که خودش تاسیس کرده، باقی بماند.

بیوگرافی آرش فردوسی

بیوگرافی آرش فردوسی

 

آرش در مصاحبات خود به دانشجو هایی که هدف تاسیس یا عضو شدن در استارتاپ دارند، می گوید: برای کار در شرکت‌های باسابقه و بزرگ، همیشه فرصت هست. پس بهتر است تا زمانی که نگرانی خاصی ندارید در زندگی ریسک کنید. ریسک در زندگی کاری با کار در استارتاپ میسر می‌شود به نظر من تفاوتی ندارد که یک استارتاپ تاسیس کنید یا به تیمی در یکی از آنها ملحق شوید. نکته‌ی مهم این است که خود را در میان افراد باهوش و بااستعداد قرار دهید. به نظر من، محیط استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناوری‌محور، جایی است که اکثر کارمندان، باهوش هستند. در این میان، نقطه‌ی قوت شما قرار گرفتن در میان بهترین نوابغ است.

 

میثم ابراهیمی

بیوگرافی میثم ابراهیمی وآلبوم های او

پژمان بازغی

بیوگرافی پژمان بازغی | طلاق پژمان بازغی از همسرش مستانه مهاجر

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا