بیماری COPD یا انسداد مزمن ریوی

یکشنبه 8 اسفند 1400 سلامت
بیماری COPD یا انسداد مزمن ریوی

بیماری COPD یا انسداد مزمن ریوی

بیماری COPD انسداد مزمن ریوی نام گروهی از بیماریهای پیشرونده ریه است.از بیماری های  شایع  که با COPD همراه است ،  می توان به برونشیت مزمن و آمفیزم اشاره کرد که . بعضی اوقات ، ممکن است یک نفر به هر دو بیماری مبتلا شود.


آمفیزم بیماری است که به تدریج کیسه هوا را در سیستم ریوی از بین می برد و در جریان هوا به بیرون از ریه ها مشکل ایجاد می کند.
برونشیت نوعی بیماری است که باعث باریک شدن و التهاب لوله های برونش می شود و این امکان را فراهم می آورد که مخاط در مجاری هوایی ایجاد شود.
بیماری COPD یا انسداد مزمن ریوی

بیماری COPD یا انسداد مزمن ریوی

علائم بیماری انسداد مزمن ریوی چیست ؟

2- تنگی نفس
3- تنفس سخت
4- خس خس سینه

از مهمترین علت های بروز بیماری حاد تنفسی

یکی از مهمترین دلایل بروز این بیماری ، استعمال سیگار است.
قرار گرفتن  طولانی مدت در معرض مواد محرک شیمیایی و سایر عوامل خطرناک خارجی مانند گازهای سمی نیز می تواند منجر به COP شود.

بیماری COPD یا انسداد مزمن ریوی

نحوه تشخیص بیماری COPD یا انسداد مزمن ریوی

تشخیص  این بیماری معمولاً با تصویربرداری ، آزمایش خون و همچنین LFT (تست عملکرد ریه) انجام می شود.

درمان بیماری COPD یا انسداد مزمن ریوی

 باید به خاطر داشته باشید ، اگر COPD درمان نشود ، می تواند منجر به بیماری های شدید قلبی و همچنین بدتر شدن عفونت های تنفسی در بیماران شود. درمان های خاصی وجود دارد که می تواند به کاهش علائم این بیماری کمک کند و احتمال بروز عوارض را کاهش می دهد که به نوبه خود به طور کلی باعث بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به COPD می شود.داروهایی که به آرامش عضلات راه هوایی مانند برونکودیلاتلاتورها کمک می کند ، به طور کلی برای بیمارانی که از این بیماری رنج می برند ، تجویز می شود. داروهای برونکودیلاتور معمولاً استنشاق می شوند.گلوکوکورتیکواستروئیدها نیز به دلیل کاهش التهاب در مجاری هوایی در بعضی مواقع برای بیماران تجویز می شوند. سایر موارد از این اکسیژن درمانی نیز به همراه واکسن پنوموکوکی و یک بار مصرف سالانه از واکسن  آنفولانزا به بیماران توصیه می شود.در بیمارانی که دارو جواب گو نباشد پزشک تصمیم به جراحی در موارد شدید COPD می کند  ،جراحی مانند bellectomy بیشتر در بیماران مبتلا به COPD انجام می شود که بیماری به نام آمفیزم ایجاد شود و این باعث می شود کیسه های هوایی بیمار به طور کامل از بین برود.

راهکار مفید برای چاق شدن

راهکار مفید برای چاق شدن

لیفت گردن

لیفت گردن

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا