بیماری کبد چرب/مراحل، تشخیص و درمان

یکشنبه 22 خرداد 1401 سلامت
بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب:تجمع چربی در کبد است، به طوری که چربی بیش از 5 تا 6 درصد از بافت طبیعی کبد شما را تشکیل می دهد.

تجمع چربی در داخل کبد می تواند باعث التهاب، نکروز سلولی، تشکیل بافت اسکار و در نهایت بیماری کبدی مرحله نهایی (یعنی سیروز) شود.

علت اصلی بروز کبد چرب ناشناخته است، ولی تعدادی از اختلالات بالینی معین به عنوان علل زمینه‌ای شناخته شده‌اند. هفتاد درصد بیماران مبتلا به کبد چرب چاق هستند

بیماران مبتلا به چاقی، فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری کبد چرب هستند.

 

بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب

 

NAFLD در چهار مرحله اصلی توسعه می یابد:

-(گرید ۱)کبد چرب ساده (استئاتوز): عمدتاً یک مرحله خوش خیم است که با تجمع چربی در داخل سلول‌های کبد مشخص می‌شود که معمولاً به طور تصادفی در سایر آزمایش‌های معمول خون یا تصویربرداری مشاهده می‌شود.

-(گرید 2)استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH): یک مرحله نسبتا جدی است که در آن کبد چرب شما شروع به ملتهب می کند. این التهاب معمولاً با مرگ سلول های سالم کبد و ایجاد اسکار همراه است.

-(گرید3)فیبروز: پس از چند سال NASH رخ می دهد، به خصوص اگر درمان نشود. التهاب مداوم منجر به تشکیل بافت اسکار بیشتر در اطراف کبد و همچنین در داخل رگ های خونی اطراف می شود که جریان خون را در داخل کبد محدود می کند. اما حتی با وجود این آسیب، کبد موفق به عملکرد طبیعی می شود.

-(گرید 4)سیروز :پیشرفته ترین و شدیدترین مرحله است که پس از سالها التهاب کبد ایجاد می شود. التهاب طولانی مدت باعث کوچک شدن و چروک شدن کبد می شود و در عین حال اسکار و توده نیز ایجاد می شود. در این مرحله، آسیب کبدی غیرقابل برگشت است، که تا حد زیادی توانایی اندام را برای عملکرد صحیح مختل می کند. در واقع، کبد شما حتی ممکن است از کار بیفتد یا سرطانی شود.

 

بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب

بهترین برنامه درمانی برای بیماری کبد چرب چیست؟

1-بیماران مبتلا به کبد چرب باید به طور کامل از مصرف الکل خودداری کنند، به خصوص نوشیدنی های سنگین، که بیشتر از ۱۴ نوشیدنی در هفته یا بیشتر از ۴ نوشیدنی در روز برای مردان و بیش از ۷ نوشیدنی در هفته یا بیشتر از ۳ نوشیدنی در روز برای زنان تعریف می شود. بیماران مبتلا به کبد چرب می توانند از ایمن سازی در برابر هپاتیت A و B بهره مند شوند.

2-مدیریت اولیه با هدف بهبود رژیم غذایی، ورزش و کاهش وزن است. افراد مبتلا به دیابت باید کنترل قند خون را بهینه کنند. کسانی که سطح کلسترول بالایی دارند ممکن است از داروهایی مانند استاتین ها سود ببرند. کاهش وزن می تواند منجر به کاهش آنزیم های کبدی و سطح انسولین سرم شود.

3-تغییر در رژیم غذایی و رژیم ورزشی باید حداقل به مدت 6 ماه اجرا شود. برخی از بیماران ممکن است از صحبت با متخصص تغذیه سود ببرند. اصلاح رژیم غذایی شامل کاهش وعده های غذایی است. خوردن میوه و سبزیجات؛ مصرف غذاهای پخته، آب پز و بخارپز، افزایش مصرف پروتئین و کاهش مصرف کربوهیدرات.

4-به سراغ گوشت های بدون چربی مانند مرغ و ماهی بروید و از گوشت قرمز پرهیز کنید. غذاهای قندی، چرب و سرخ شده باید حذف شوند. ثابت شده است که دو تا سه فنجان قهوه در روز برای سلامت کبد مفید است.

5-سی دقیقه ورزش روزانه پنج بار در هفته توصیه می شود. کاهش 7 تا 10 درصد وزن بدن در 6 ماه توصیه می شود.  پس از شش ماه، اگر اصلاحات سبک زندگی فوق مفید نبود، می توان جراحی چاقی را در نظر گرفت. برای کسانی که NASH و بالاتر از مرحله فیبروز دارند، می توان داروها را تجویز کرد.

6-ویتامین E  روزانه را می توان در افراد بدون دیابت استفاده کرد. در صورت وجود سابقه قوی شخصی یا خانوادگی سرطان پروستات نباید از آن استفاده کرد. در بیماران دیابتی اغلب از متفورمین استفاده می شود. با این حال، این روند طولانی مدت بیماری کبد چرب را بهبود نمی بخشد. در چنین بیمارانی می توان از پیوگلیتازون و سماگلوتاید استفاده کرد.

7-اگر کبد چرب دارید، هر 3 تا 6 ماه یکبار سطح آنزیم های کبدی خود را چک کنید. نتایج باید با تغییر در رژیم غذایی و کاهش وزن مرتبط باشد. اگر آنزیم های کبدی بهبود نیافته و بیمار وزن کم کرده است، باید به دنبال دلایل دیگر بیماری کبدی بود.

بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب

تفاوت بین بیماری کبد چرب الکلی و غیر الکلی

یک نوشیدنی الکلی استاندارد هر نوع الکلی است که حاوی حدود 14 گرم الکل خالص باشد. (12) این مربوط به 12 اونس آبجو معمولی حاوی 5٪ الکل، 5 اونس شراب حاوی 12٪ الکل، و 1.5 اونس مشروبات الکلی مقطر حاوی 40٪ الکل است.

مصرف بیش از حد الکل به عنوان میانگین مصرف بیش از 21 نوشیدنی با اندازه معمولی در هفته در مردان یا کمتر از 14 نوشیدنی متوسط ​​در هفته در زنان تعریف می شود.

اگر حداقل 2 سال است که این الگوی نوشیدن را داشته اید و علائمی از رسوبات چربی یا آسیب بافتی در داخل کبد را نشان می دهید، به طور کلی به آن بیماری کبد چرب الکلی گفته می شود.

با این حال، اگر سونوگرافی شما علائم کبد چرب بدون مصرف زیاد الکل و سایر علل بالقوه بیماری کبد را نشان دهد، به آن NAFLD می گویند.

نکات مهم در مورد بیماری کبد چرب

کبد چرب درمان نشده یا بد درمان شده می تواند به مرحله نهایی بیماری کبدی پیشرفت کند.

کبد چرب به طور کلی بدون اینکه علائمی از خود نشان دهد ایجاد می شود.

تشخیص بیماری کبد چرب غیرالکلی زمانی انجام می شود که مصرف قابل توجه الکل و سایر علل بیماری کبدی کنار گذاشته شود و شواهدی از کبد چرب در سونوگرافی وجود داشته باشد.

مدیریت اولیه با هدف بهبود رژیم غذایی، ورزش و کاهش وزن است.

بیماران مبتلا به کبد چرب باید به طور کامل از مصرف الکل خودداری کنند.

 

علائم کبد چرب

علائم کبد چرب

گیاه دارویی برای درمان کبد چرب

معمولاً استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب بسیار مفید می‌باشد. طبق تحقیقات اخیر ۱۵ گیاه دارویی شناسایی شده‌است که برای پاکسازی و درمان کبد چرب می‌توان مورد استفاده قرار داد. این گیاه دارویی عبارتند از:

زنجبیلزردچوبه – قارچ – کاهو – زنبق – جلبک دریایی – کلم بروکلی – کلم بروکسل – آووکادو – نارگیل – ریشه گیاه بابا آدم – چای سبز – گیاه خار مریم – اکیناسه – کاسنی – برینگراج – بومی آملا
در بین گیاهان نام برده، گیاه خار مریم یا ماریتیغال، از دوران یونان باستان جهت بهبود ناراحتی‌های کبد و صفرا شناخته شده‌است.

سلولیت

چگونه از شر سلولیت خلاص شوید

سلامت پوست

سلامت پوست/8روش صحیح شستن صورت

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا