بیماری ژیاردیازیس چیست؟ عوارض وعلایم آن چیست؟

یکشنبه 7 بهمن 1397 سلامت
بیماری ژیاردیازیس چیست؟ عوارض وعلایم آن چیست؟

ژیاردیازیس عفونتی روده ایست که از طریق آب و غذای آلوده و مدفوع و رابطه جنسی ناسالم به انسان منتقل می شود.

ژیاردیازیس یک عفونت است که بر روده کوچک، ناشی از انگل میکروسکوپی به نام ژیاردیا است. “ژیاردیازیس” از طریق تماس با افراد مبتلا با خوردن غذا یا آشامیدنی آلوده و آب آلوده منتقل می شود.ژیاردیازیس

ژیاردیازیس

عفونت ژیاردیازیس یک عفونت روده ای است که با گرفتگی عضلات شکم، نفخ شکم، حالت تهوع و اسهال آبکی مشخص می شود.

عفونت ژیاردیازیس ناشی از یک انگل میکروسکوپی است که در سراسر جهان، به ویژه در مناطقی با بهداشت ضعیف و آب نامناسب یافت می شود.

عفونت های ژیاردیازیس معمولاً در عرض چند هفته مشخص می شوند. اما ممکن است مدت زیادی پس از رفتن این انگل ها، مشکلات روده ای داشته باشید.

داروها به طور کلی در برابر انگل های ژیاردیازیس موثر هستند، اما همه به آن ها پاسخ نمی دهند. پیش گیری بهترین دفاع برای شما است.

علایم ژیاردیازیس:

برخی افراد مبتلا به عفونت ژیاردیازیس هرگز علایم یا نشانه هایی را نشان نمی دهند، اما این انگل را حمل می کنند و می توانند از طریق مدفوع آن را به دیگران منتقل کنند.

برای آن هایی که بیمار می شوند، علایم و نشانه ها معمولاً یک تا سه هفته پس از گرفتن انگل ظاهر می شوند و ممکن است شامل این موارد باشد:

اسهال، گاهی اسهال بدبویی که ممکن است نرم و چرب باشد

  • خستگی
  • گرفتگی عضلات و نفخ شکم
  • گاز معده
  • حالت تهوع
  • کاهش وزن

نشانه ها و علائم عفونت ژیاردیازیس ممکن است2تا6 هفته طول بکشد، اما در برخی از افراد بیشتر یا کمتر می شوند.

دل درد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد:

اگر مدفوع شل دارید، به پزشک خود مراجعه کنید، و همینطور برای نفخ شکم و حالت تهوع بیش از یک هفته، و یا کم آبی دقت کنید که به پزشک خود بگویید اگر در معرض خطر ابتلا به عفونت ژیاردیازیس قرار دارید یعنی،شما از یک کودکی مراقبت می کنید که به تازگی به یک منطقه بومی و مسری این بیماری سفر کرده، یا آب یک دریاچه یا جوی آب را بلعیده اید.

علل بیماری ژیاردیازیس:

انگل ژیاردیازیس در روده انسان ها و حیوانات زندگی می کنند. قبل از این که انگل های میکروسکوپی در طی مدفوع گذر کند، در پوسته ای سخت به نام کیست پوشانده می شوند که به آن ها اجازه می دهد تا بیرون از روده ها زنده بمانند.

زمانی که به داخل بدن میزبان وارد می شود، کیست منحل می شود و انگل آزاد می کند.

عفونت زمانی رخ می دهد که شما به طور تصادفی کیست انگل را جذب کنید. می تواند با بلعیدن آب آلوده، با خوردن غذای آلوده و یا از طریق تماس فرد به فرد این انتقال رخ دهد.

علت ژیاردیازیس

ژیاردیازیس به چه علتی بوجود می آید؟

نوشیدن آب آلوده:

انگل های زیادی در دریاچه ها، استخرها، رودخانه ها و نهرهای سراسر جهان و همچنین در منابع آب شهری، چاه ها، استخرهای شنا، پارک های آبی و چشمه های آب معدنی یافت می شوند.

آب های زمینی و سطحی می تواند آلوده به آب های کشاورزی، فاضلاب و یا مدفوع حیوانات باشند. افراد مبتلا به اسهال ممکن است به طور تصادفی استخرها و چشمه های آب معدنی را آلوده کنند.

آب آلوده

خوردن غذاهای آلوده:

انگل های ژیاردیازیس می توانند از طریق غذا منتقل شوند یا به دلیل نشستن دست ها به طور کامل و یا به دلیل که محصولات خامی که با آب آلوده آبیاری یا شسته می شوند.

از آنجا که پختن غذا این انگل را می کشد، غذا یک منبع رایج در سطح پایین تری از آب برای انتقالات، به خصوص در کشورهای صنعتی است.

ارتباط افراد باهم:

اگر دستان شما آلوده به مدفوع باشد – مثلا والدینی که در حال تعویض پوشک بچه خود هستند، در معرض خطر قرار دارند.

به این ترتیب، کودکان پوشکی در مراکز مراقبت از کودکان، که شیوع آن به طور فزاینده ای رایج است، در معرض خطر نیز هستند. انگل ژیاردیازیس نیز می تواند از طریق رابطه جنسی مقعدی منتقل شود.

ژیاردیازیس در کودکان

عوامل خطر عفونت ژیاردیازیس:

انگل ژیاردیازیس یک انگل روده ای بسیار شایع است. هر چند که هر کسی می تواند انگل های ژیاردیازیس را بگیرد، اما برخی از افراد به طور ویژه ای در معرض خطر قرار دارند:

کودکان:

عفونت ژیاردیازیس در کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان است. کودکان بیشتر در تماس با مدفوع خود قرار می گیرند، به خصوص اگر پوشک داشته باشند، در حال آموزش توالت باشند و یا زمان خود را در مرکز مراقبت از کودکان سپری کنند.

افرادی که با کودکان کوچک زندگی یا کار می کنند در معرض خطر ابتلا به عفونت ژیاردیازیس قرار دارند.

ژیاردیازیس کودکان

ژیاردیازیس

افرادی که دسترسی به آب آشامیدنی سالم ندارند:

گیاردیا در هر جایی که بهداشت ناکافی وجود دارد یا آب آشامیدنی سالم برای نوشیدن وجود ندارد، شایع است.

اگر به مکان هایی سفر می کنید که ژیاردیازیس شایع است شما در خطر هستید، پس باید در مورد چیزی که می خورید و می نوشید دقت کنید. خطر در مناطق روستایی یا بیابانی بیشتر است.

افرادی که رابطه جنسی مقعدی دارند:

رابطه جنسی مقعدی بدون استفاده از کاندوم، شما را در خطر ابتلا به عفونت ژیاردیازیس و همچنین عفونت های مقاربتی قرار می دهد.

رابطه مقعدی

مشکلات ژیاردیازیس:

عفونت ژیاردیازیس در کشورهای صنعتی دیگر مرگبار نیست، اما می تواند باعث بروز علائم ماندگار و مشکلات جدی بویژه در کودکان و نوزادان شود. شایع ترین مشکلات عبارتند از:

کم آبی بدن:

اغلب در نتیجه اسهال شدید، کم آبی زمانی رخ می دهد که بدن به اندازه کافی آب نداشته باشد تا عملکرد نرمال خود را انجام دهد.

نارسایی در رشد:

اسهال مزمن ناشی از عفونت ژیاردیازیس می تواند منجر به سو تغذیه و آسیب رساندن به رشد فیزیکی و ذهنی شود.

عدم تحمل لاکتوز:

بسیاری از افراد مبتلا به عفونت ژیاردیازیس حساسیت به لاکتوز دارند – عدم توانایی هضم درست قند شیر. این مشکل ممکن است مدت ها بعد از پاک سازی عفونت باقی بماند.

حساسیت به لاکتوز

پیش گیری از ژیاردیازیس:

هیچ دارو یا واکسنی نمی تواند از عفونت گیاردیا جلوگیری کند.اما اقدامات احتیاطی می تواند راهی طولانی برای کاهش احتمال آلوده شدن یا گسترش عفونت به دیگران باشد.

دست هایتان را بشورید:

این ساده ترین و بهترین راه برای جلوگیری از بسیاری از انواع عفونت ها است. بعد از استفاده از دستشویی و یا تعویض پوشک و قبل از خوردن و یا آماده سازی غذا، دست هایتان را بشویید.

زمانی که صابون و آب موجود نیست، ضد عفونی کننده هایی بر پایه الکل یک گزینه مناسب هستند با این حال، ضد عفونی کننده ها بر پایه الکل در از بین بردن کیست ژیاردیازیس که در محیط زنده است، موثر نیستند.

شستن دست ها

راه مبتلا نشدن به عفونت ژیاردیازیس چیست؟

آب های تصفیه نشده ننوشید:

از نوشیدن آب تصفیه نشده از چاه های کم عمق، دریاچه ها، رودخانه ها، چشمه ها و جویبارها اجتناب کنید، مگر اینکه آن را فیلتر کرده یا حداقل 10 دقیقه در 158 فارنهایت (70 درجه سانتیگراد) بجوشانید.

دهانتان را بسته نگه دارید:

سعی کنید آب را هنگام شنا در استخرها، دریاچه ها یا نهرها نخورید.

آب استخر

از آب بطری استفاده کنید:

زمانی که به بخش هایی از دنیا سفر می کنید که تامین آب به احتمال زیاد نامناسب است، نوشیدن و مسواک زدنتان را با بطری های آب انجام دهید.

از یخ استفاده نکنید و از میوه ها و سبزیجات خام اجتناب کنید، حتی آن هایی که خودتان پوست کندید.

رابطه جنسی امن داشته باشید:

اگر در رابطه جنسی مقعدی دارید، از کاندوم استفاده کنید. از رابطه جنسی دهانی و مقعدی خودداری کنید مگر اینکه به طور کامل از آن محافظت کنید.

منبع:نمناک

هرگزبعد از ورزش این مواد غذایی را نخورید

هرگزبعد از ورزش این مواد غذایی را نخورید

بهترین ورزش‌ها برای کاهش وزن

۳ تا از بهترین ورزش ها برای کاهش وزن

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا