بیماری های گوارشی که باعث چاقی شما می شود

سه‌شنبه 10 تیر 1399 سلامت

مشکلات گوارشی که باعث اضافه  میشود

اضافه وزن اختلالی است که از انباشته شدن چربی ها و سموم در بدن ایجاد می شود ، این اضافه وزن ممکن است به حدی برسد که سلامت فرد را تهدید کند .درست است که علت اصلی چاقی و اضافه وزن مصرف کالری بیشتر از حد نیاز فرد در رژیم غذایی است اما از دلایل دیگر می‌توان به داشتن شیوه زندگی کم تحرک ، تغییرات هورمونی و مشکلات متابولیکی هم اشاره کرد .

آیا می دانید که بیماری های  گوارشی از جمله یبوست می تواند سبب افزایش وزن شما شود ؟ ماندن ضایعات غذایی در بدن باعث کاهش عملکرد متابولیسم بدن می‌شوند

همچنین یکی از دلایلی که باعث می شود خیلی از افراد از اضافه وزن و چاقی رنج ببرند به دلیل عملکرد ضعیف دستگاه گوارش آنها است . وقتی دستگاه گوارش خوب کار نکند بدن در تخریب و شکستن چربی ها و جذب مواد مغذی دچار مشکل می شود .ممکن است مشکل اضافه وزن شما به دلیل اختلالات گوارشی باشد .

در اینجا شما را با ۵ اختلال گوارشی که می‌تواندباعث چاقی واضافه وزن شما شود  آشنا می کنیم .

1:ارتباط ریفلاکس معده با چاقی

ریفلاکس یکی دیگر از مشکلات گوارشی است که باعث سوزش ناراحت کننده در ناحیه مری می شود . علت این سوزش به خاطر برگشت اسید معده به داخل مری میباشد . زمانیکه دریچه بین مری ومعده تضعیف و شل شود این اتفاق می افتد .

اما چه طور ریفلاکس باعث اضافه وزن و چاقی می شود ؟

رابطه بین ریفلاکس معده با افزایش وزن به این صورت است که زمانی که فرد غذا مصرف می‌کند علائم سوزش تا حدودی به صورت موقت آرام تر می شود ولی مشکل اصلی همچنان پابرجاست و بعد از هضم غذا مجدد علائم سوزش شروع می شود ولی فرد برای آرام شدن علائم خود دوباره تمایل به غذا خوردن پیدا می کند .

همین غذا خوردن های اضافی به خاطر تسکین علائم سوزش ، باعث افزایش وزن فرد در آینده خواهد شد پسعلائم ریفلاکس را با خوردن دمنوش های طبیعی و داروهای خانگی که کالری کمی دارند کنترل کنید .

 

 

زخم معده

2:زخم های گوارشی می توانند باعث چاقی شما شوند

ضایعاتی که معمولاً در دیواره معده و یا روده کوچک ظاهر شده و باعث بروز علائمی چون التهاب شکمی و حالت تهوع مداوم در فرد می‌شود . این زخمها معمولا به دلیل تولید بیش از حد اسید معده ایجاد می شوند .
مثل ریفلاکس ، فرد ممکن است با مصرف برخی از غذاها علائمش به صورت موقت بهبود یابد ، بنابراین بیمار تمایل دارد وعده های غذایی بیشتری مصرف کند و اگر این عادت کنترل نشود باعث چاقی میشود

3:ارتباط بین یبوست و اضافه وزن

یبوست یکی از مهمترین مشکلات گوارشی است که بیشترین تاثیر را در افزایش وزن افراد دارد . علت این امر توقف طولانی مدت مواد زائد در روده‌ها می باشد که می تواند بر عملکرد متابولیسم بدن تاثیر منفی گذاشته و بدن را برای تبدیل مواد غذایی به منابع انرژی دچار مشکل کند .

زمانی که مواد و ضایعات ناشی از غذاها در روده بزرگ به مدت طولانی باقی می مانند باعث ایجاد التهاب معده و ایجاد احساس سنگینی در فرد می شوند به همین علت فرد احساس می‌کند تمام تلاشی که برای کاهش وزن انجام داده بی فایده است .پس این نکات را رعایت کنید

●مصرف فیبر‌ها را در برنامه غذایی خود افزایش دهید . به این منظور سعی کنید از انواع سبزیجات تازه و میوه ها و غلات کامل در رژیم غذایی خود استفاده کنید .

●در طول روز ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید .

●به طور منظم ورزش کنید . سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه در طول روز ورزش کنید.

4:تغییرات در فلور طبیعی باکتری ها و چاقی

تغییر در فلور طبیعی باکتری های روده یکی از عوامل موثر در افزایش وزن افراد است . این تغییرات بر روی ریتم متابولیک بدن و جذب و استفاده درست بدن از مواد مغذی موجود در مواد غذایی اختلال ایجاد می‌کند .

این اختلالات ناشی از رشد بیش از حد و یا کاهش میزان میکروارگانیسم ها در روده بزرگ می باشد . در نتیجه این مشکل می تواند منجر به بروز یبوست و افزایش وزن و چاقی فرد شود .

5:ارتباط سندروم روده تحریک پذیر باچاقب

سندروم روده تحریک پذیر یکی دیگر از مشکلات گوارشی است که ممکن است منجر به افزایش وزن شود .  .از علائم این بیماری می‌توان به یبوست ، نفخ معده و دیر هضم شدن برخی از انواع غذاها اشاره کرد .

بنابراین اگر فردی علائم خود را نادیده بگیرد و به دنبال درمان بیماری خود نباشد می‌تواند افزایش وزن را تجربه کرده

  • در صورت وجود علائم متعدد گوارشی در رابطه با این بیماری با پزشک خود مشورت کنید .سعی کنید به رژیم غذایی خود محصولات پروبیوتیک را اضافه کنید .در طول روز از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های محرک پرهیز کن

بیماری سندرم سوء جذب ، عوارض و درمان آن

روابط جنسی

نقش گرم مزاجی و سرد مزاجی در روابط جنسی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا