بیماری سرخک شایع در میان کودکان چیست؟

چهارشنبه 17 فروردین 1401 سلامت

بیماری سرخک شایع در میان کودکان چیست؟

 

نوعی بیماری بسیار واگیر دار به نام سرخک که ، یک نوع عفونت تنفسی است و باعث ایجاد دانه ای قرمزی بر روی پوست میشود و علائمی شبیه آنفولانزا دارد . سرخک سالانه میلیون ها نفر را در سراسر جهان درگیر می کند.
این بیماری ک نام دیگر آن سرخچه می باشد یک نوع ویروس است و تا کنون هیچ نوع درمان خاصی برای آن نیامده است و باید دوره اش طی شود تا فرد بهبودی پیدا کند . فدر بیمار باید مایعات بنوشد و استراحت کند و خود را قرنطینه کرده تا عفونت را منتقل نکند !

 

اولین علائم عفونت سرخک معمولا شامل:

  • سرفه شدید
  • عطسه
  • آبریزش بینی
  • تب بالا
  • قرمزی واضح چشم هاست.
  • سرخک و لکه های داخل دهان کودکان

کودکان همچنین ممکن است قبل از شروع بثورات، لکه های کوپلیک (لکه های قرمز کوچک با مرکزیت آبی یا سفید) در داخل دهان داشته باشند.

علامت پوستی سرخک

دانه هایی با رنگ قرمز یا قهوه ای مایل به قرمز روی صافی پیشانی به وجود می آیند و در بقیه قسمت های صورت هم به سمت پایین گردن و از بالاتنه به بازو و پاها منتقل می شوند. تب و بثورات بعد از چند روز به آرامی از بین خواهند رفت. این دانه ها بعد از 3 الی 5 روز از بروز علائم ، ظاهر می شوند

 

بیماری سرخک از کجا میاد؟

این بیماری بسیار مسری است به طوری 9 نفر از هر 10 نفری که واکسینه نشده اند در نزدیک فرد بیمار قرار بگیرند مبتلا میشوند!

سرخک زمانی منتقل میشود که در معرض تنفس دیگری قرار بگیرد و یا با میاع آلوده به ویروس تماس پیدا کند. این سرایت میتوان توسط عطسه یا سرفه فرد مبتلا به سرخک اتفاق بیفتد. فرد در معرض ویروس قرار گرفته بعد از هفت الی چهارده روز علائم میدهد

انتقال دادن این بیماری از 4 روز قبل از بروز بثورات تا 4 روز بعد آن ممکن است. فردی که دچار تب، آبریزش بینی و سرفه است میزان انتقال دهی بیشتری را به دیگران دارد.. کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مخصوصا افراد مبتلا به بیماری هایی مثل ایدز، ممکن است که ویروس سرخک را تا زمان بهبودی انتقال دهند.

 

هیچ درمان دارویی خاصی برای سرخک وجود ندارد. برای کمک به کنترل علائم:

  1. مایعات فراوان نوشیده شود
  2. استراحت دائم برای فرد بیمار الزامی است
  3. اگر تب باعث ناراحتی کودک تان می شود، یک داروی غیر آسپرینی مثل استامینوفن یا ایبوپروفن به او بدهید. هیچ وقت به کودک مبتلا به بیماری ویروسی آسپرین ندهید، زیرا این ماده با سندرم ری در ارتباط است.

کودکان مبتلا به سرخک باید تحت نظر پزشک باشند. در برخی موارد، سرخک می تواند منجر به مشکلات دیگری شود که برخی از آن ها عبارتند از:

عفونت های گوش
خروسک
اسهال
پنومونی
آنسفالیت (تحریک و تورم مغز)
کودکان مبتلا به سرخک باید به مدت 4 روز بعد از ظاهر شدن بثورات از دیگران دور نگه داشته شوند. برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، این کار باید تا زمانی که بهبودی کامل پیدا کرده و همه علائم از بین بروند، ادامه یابد.

 

بیماری سرخک چقدر طول می کشد؟

سرخک می تواند تا چند هفته طول بکشد. بهبود آن بستگی به مقاومت و استراحت فرد دارد.

پیشگیری از ابتلا به بیماری سرخک
بهترین راه برای محافظت از فرزندان تان؛ این است که مطمئن شوید در برابر سرخک واکسینه شده اند. برای اکثر کودکان، محافظت از سرخک بخشی از واکسن سرخک – اوریون – سرخجه (MMR) یا واکسن سرخک – اوریون – سرخجه – آبله مرغان (MMRV) که در سن 12 تا 15 ماهگی و دوباره در سن 4 تا 6 سالگی تجویز می شود، امکان‌پذیر است.

این واکسن را می توان به نوزادان 6 ماهه در صورتی که به خارج از کشور سفر کنند، تزریق کرد. با پزشک تان صحبت کنید تا ببینید چه زمانی به واکسن نیاز است.

 

چرا واکسیناسیون مهم است؟

زیرا این بیماری در اثر واکسینه نشدن افراد در جهان افزایش می یابد. همه کسانی که باید واکسینه شوند باید به موقع آن را دریافت کنند تا افرادی که به دلیل سیستم ایمنی ضعیفی که دارند نمی توانند واکسن بزنندبا واکسینه شدن سایر افراد در امانند.

 

بیشترین خطر در طول شیوع سرخک متوجه افراد زیر است:

  • نوزادانی که برای تزریق واکسن به سن کافی نرسیده اند.
  • زنان باردار
  • افرادی که تغذیه ضعیف یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • پزشکان می توانند آنتی بادی های سرخک (به نام گلوبولین ایمنی) را به افراد در معرض خطر ابتلا به سرخک تزریق کنند. زمانی این واکسن در تاثیرگذارترین حالت است که تا 6 روز بعد از سرایت زده شود. این آنتی بادی ها می توانند از سرخک پیشگیری کرده یا علائم را کم‌تر کنند.

واکسن سرخک همچنین می تواند به محافظت از افراد واکسینه نشده بعد از ابتلا به سرخک البته صورتی که در عرض 3 روز اول زده شود، کمک کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
اگر فکر می کنید که کودک تان سرخک دارد، یا حتی تحت شرایط زیر در اطراف فرد مبتلا است، فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • نوزاد است.
    دارو هایی مصرف می کند که سیستم ایمنی را تضعیف می کند.
    مبتلا به سل، سرطان یا بیماری است که سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می دهد.
سرطان‌

زوایای پیدا و پنهان سرطان‌های ارثی

نقش و اهمیت خواب در قبولی کنکور

نقش و اهمیت خواب در قبولی کنکور

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا