به بچه گربه ها در هر سنی چه غذایی بدهیم؟

چهارشنبه 22 تیر 1401 بازار

نیازهای تغذیه ای بچه گربه ها بسیار متفاوت‌تر از گربه های بالغ است. این بدان معناست که آنها باید با غذاهایی که مخصوصا برای آنها طراحی شده است تغذیه شوند. بیشتر اوقات، یک گربه مادر از روز تولد بچه گربه تا بازه 4 تا 6 هفتگی به او شیر میدهد تا رشد کند. اما گاهی اوقات ممکن است شما مجبور باشید تا از یک گربه یتیم و بی مادر مراقبت کنید. در چنین شرایطی باید اصول تغذیه بچه گربه های تازه متولد شده و یتیم را بدانید تا به خوبی از آنها مراقبت کنید تا به سن بلوغ برسند. در این مطلب درباره این موضوع که به بچه گربه ها در هر بازه سنی چه غذایی بدهیم صحبت میکنیم.

دو بچه گربه در حال غذا خوردن

نوع و میزان غذا بچه گربه در هر بازه سنی متفاوت است و باید با توجه به سن آنها و وضعیت سلامتی شان انتخاب شود. پس اگر برای شما سوال وجود دارد که به بچه گربه چه غذایی بدهید، باید این موضوع را در نظر داشته باشید که بچه گربه شما چند وقت از تولدش گذشته است. آیا تازه متولد شده، آیا هنوز شیر میخورد؟ یا اینکه در مرحله ای است که میتواند غذای خشک بخورد. در ادامه این مطلب به شما می‌گوییم که مقدار غذای بچه گربه چقدر است و در هر سنی بهترین غذا برای آنها چیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره غذای بچه گربه و نحوه تغذیه آنها، می‌توانید مطلب به بچه گربه چه غذایی بدهیم را بخوانید.

مقدار غذا برای بچه گربه ها چقدر است؟

مقدار غذای بچه گربه بستگی به وزنش دارد. قانون کلی این است که بچه گربه‌ها باید هر روز به ازای هر ۳۰ گرم وزن بدن‌شان حدود ۸ میلی لیتر شیر بخورند، البته در چندین وعده. بچه گربه‌های نوزاد تا یک هفتگی باید هر دو سه ساعت یک بار غذا بخورند و بعد از آن باید هر ۴ تا ۶ ساعت به آنها غذا بدیم.

بچه گربه‌هایی که کوچیک‌تر یا ضعیف‌ترن ممکنه تو هر وعده غذای کمتری بخورن و لازم باشه که تعداد وعده‌ها رو بالاتر بیرین تا به اون فرمول ۸ میلی‌لیتر به ازای هر ۳۰ گرم برسین. شیر خوردن بیش از حد می‌تونه باعث اسهال بشه. شکم بچه گربه‌ای که خوب غذا خورده باید گرد باشه، اما سفت و ورم کرده نباشه.

تغذیه بچه گربه تازه متولد شده

در شرایط ایده آل، مادر بچه گربه ها برای چند هفته اول از آنها پرستاری می کند. مواد مغذی موجود در شیر او به بچه گربه های تازه متولد شده کمک می کند تا سیستم ایمنی بدنشان شکل بگیرد. این بازه از زندگی بچه گربه ها مهم است زیرا از بروز بیماری در آنها جلوگیری میکند.
در صورتی که یک بچه گربه خیابانی و یتیم دارید که از شیر مادر محروم است، باید با بطری شیر آنها را تغذیه کنید. بچه گربه های تازه متولد شده تا سن 4 هفته باید با شیر جایگزین شیر بچه گربه (چه تجاری یا خانگی) تغذیه شوند.

کارلین استرندل، موسس Smitten with Kittens، می گوید:
برای غذا دادن به نوزاد فقط به دو چیز نیاز دارید: یک عدد بطری بچه گربه با نوک پستان و شیر جایگرین برای بچه گربه.

بچه گربه در حال خوردن شیر با شیشه شیر

زمان شیر دادن به بچه گربه تازه متولد شده

زمان غذا دادن به یک بچه گربه تازه متولد شده به تعداد دفعات نیاز آنها به غذا بستگی دارد. بچه گربه های زیر 2 هفته باید حداقل هر 2 ساعت غذا بخورند. شاید فکر کنید این مقدار غذا برای بچه گربه زیاد است، اما اینگونه نیست. نگران تغذیه بیش از حد نوزاد نباشید زیرا زمانی که یک بچه گربه سیر شود، دیگر غذا نمی خورد.
یک بچه گربه تازه متولد شده وقتی سیر شود سرش را برمی گرداند.
بچه گربه هایی که 2 تا 4 هفته سن دارند باید هر 3 تا 4 ساعت یکبار با شیشه شیر تغذیه شوند.

تغذیه بچه گربه های بین 4 تا 5 هفته

طبق گفته سایت dailypaws بچه گربه ها از حدود 4 هفتگی اغلب آماده خوردن غذای جامد هستند. در این زمان می‌توانید غذای خشک به بچه گربه بدهید. این کار را میتوان در ابتدا با مخلوط کردن غذای خشک با کمی شیر مخصوص بچه گربه انجام دهید. ممکن است ترکیبی که درست کرده اید، غذای مورد علاقه بچه گربه شما نباشد و از غذا استقبال نکند، اما با تکرار و صبر این موضوع برطرف میشود.
در این بازه، کماکان به دادن شیر جایگزین ادامه دهید تا مطمئن شوید که بچه گربه وزن خود را حفظ کرده و تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کند. با وزن کردن هر روز بچه گربه میتوانید مطمئن شوید که افزایش وزن و رشد او ادامه دار بوده است.
زمانی که بچه گربه به سن 4 هفتگی رسید، حتما یک کاسه کم عمق آب شیرین و تمیز در اختیار او قرار بدهید.

تغذیه بچه گربه های 6 تا 8 هفتگی

رژیم غذایی بچه گربه در بازه 6 تا 8 هفتگی باید از شیر به غذای جامد و خشک تبدیل شود، در این زمان فقط باید غذای مخصوص بچه گربه ها را به او داد. ایده خوبی است که غذای خشک و کنسرو شده را با هم مخلوط کنید تا حیوان خانگی شما هر دو را در سنین پایین تجربه کند. با این کار از بدغذا شدن گربه خود در سنین بالاتر جلوگیری می‌کنید و احتمال پذیرش سریع‌تر غذاهای جدید را بیشتر می‌کنید.
شما باید به یک بچه گربه در این سن 3 تا 4 بار در روز، بسته به اشتهای او، غذا بدهید. همچنین مهم است که یک کاسه آب شیرین و کم عمق را همیشه در دسترس داشته باشید تا آب مورد نیاز بدن گربه تامین شود.

بچه گربه در حال خوردن غذای تجاری

رژيم غذایی بچه گربه از 8 هفتگی تا 6 ماهگی

بین 8 هفته تا 6 ماهگی، 3 تا 4 بار در روز به بچه گربه خود غذا دهید. فقط غذای مخصوص بچه گربه ها را که روی آن برچسب “کامل و متعادل” نوشته شده است را به گربه بدهید. تا زمانی که بچه گربه شما به 6 ماهگی می رسد، می توانید وعده های غذایی خود را تا یک سالگی به دو بار در روز کاهش دهید.

غذا دادن به یک بچه گربه خیابانی

در فصل بهار و پاییز احتمال پیدا کردن یک بچه گربه خیابانی، ولگرد و یتیم زیاد می‌شود. بچه گربه های ولگرد مانند بچه گربه‌های خانگی به وعده های غذایی نیاز دارند. پس بهتر است قبل از هر کاری فورا آنها را نزد دامپزشک ببرید تا آنها را معاینه کنند. از دامپزشک بخواهید تا سن بچه گربه و وضعیت سلامت آنها را بررسی کند.

پس از مشخص شدن سن حدودی بچه گربه و سالم بودن آن، می‌توانید غذای مناسبی که در بالا به آنها اشاره کردیم را به بچه گربه خیابانی و یتیم بدهید.

معاینه بچه گربه توسط دامپزشک

نکات مهم تغذیه ای

  • وقتی صحبت از غذای بچه گربه می شود، کیفیت اهمیت دارد. فقط مواد غذایی را انتخاب کنید که مطمئن هستید بالانس شده و مقوی است. حتما محصولاتی که بر روی آنها عبارت «complete and balanced» نوشته شده است را خریداری کنید و به گربه بدهید.
  • از در دسترس گذاشتن غذا در تمام طول روز برای بچه گربه خودداری کنید، زیرا در این صورت نمی‌توانید تخمین دقیقی از میزان غذای بچه گربه در طول روز و یا در هر وعده غذایی داشته باشید.
  • اگر بچه گربه ای بالای 8 هفته را از پناهگاه حیوانات یا به هر نحوی به سرپرستی گرفته‌اید، بدانید که قبلا چه می خورده و برای جلوگیری از ناراحتی معده و مشکلات تغذیه ای، برای مدت کوتاهی همان رژیم را دنبال کنید. البته به شرطی که رژیم غذایی درستی باشد، این مورد را می توانید با مشورت و راهنمایی دامپزشک پیگیری کنید.
  • بعد از یک سالگی، بچه گربه ها به رشد خوبی رسیده اند و آماده دریافت غذای گربه بالغ هستند. در این زمان می‌توانید به مرور رژيم غذایی قبلی را تغییر دهید و به جای غذای تجاری مخصوص بچه گربه، از غذای گربه بالغ استفاده کنید.

منبع: پت پرس petpors.com

طرز تهیه آش شله قلمکار با گوشت، آش دوغ ساده، آش جو مجلسی

زنان محدودیت شغلی ندارند !!

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا