بهترین و معروف ترین غذاهای ژاپن

یکشنبه 25 مهر 1400 آشپزی

ژاپن کشوری است مملو از مردمانی با فرهنگ های جالب و گوناگون، که گاهی ما را حیرت زده می کنند. یکی از فرهنگ های بسیار جالب و خاص آن ها روش و آداب و رسوم خاص غذاها و نوع طبخ عجیب و غریبشان می باشد که در سراسر دنیا زبانزد است. چندی پیش به ژاپن سفر کردیم و با تحقیق و بررسی فراوان تعدادی غذای لذیذ و پرطرفدار این کشور را برگزیدیم تا به شما عزیزان معرفی کنیم و باهم کمی بیشتر با غذاهای خاص آنان آشنا شویم و غذاهای مورد علاقه و باب طبعمان را میان دریایی از خوراکی ها پیدا کنیم.

طبیعتا سلایق با هم فرق می کنند و نمی توان گفت چه غدایی خوب و چه غذایی بد است اما حتما میان این همه خوراک لذیذ، غذایی هم پیدا می شود که شما هم دوست داشته باشید. در سفر بهترین و معروف ترین غذاهای ژاپن چند غذای معروف ژاپنی آشنا شدیم.

آشنایی با آداب غذایی ژاپن

همانطور که ژاپنی ها در ساخت و اختراع لوازم تکنولوژی خاص وسواس زیادی دارند، در غذا پختن و خوردن آن هم وسواس ویژه ای به خرج می دهند و غذاهایی با طعم و بویی عجیب تولید می کنند.آداب غذا خوردن آن ها بسیار کهن است و  بسیاری از آداب اجدادشان را رعایت می کنند، آن ها قبل از غذا خوردن دعا می کنند و بعد شروع به خوردن می نمایند و در پایان هم عبارتی را به کار می برند که به معنای سپاس گذاری از میزبان است.

اگر با یک ژاپنی هم سفره هستید بدانید که باید کاملا ظرفتان را تمیز کنید، در غیر این صورت به دور از ادب و نزاکت رفتار کرده اید و باید حواستان هم باشد که با دهان باز غذا نخورید با صحبت نکنید.

وقتی که غذا در کاسه سرو می شود باید کاسه را نزدیک دهان برده و به آرامی از آن بخورید طوری که صدایی ایجاد نکند. برای خوردن غذاهای جامد هم باید از چوب های ژاپنی استفاده کنید که البته در حال حاضر و با گذشت زمان قاشق هم در بسیاری از رستوران ها پیدا می شود.

موادی که بیشتر در غذاهای آن ها استفاده می شود برنج، لوبیا سبز، ماهی و میگو می باشد که قدمتی چند هزار ساله در وعده های غذایی ژاپن داشته است. در آخر هم خوب است بدانید که اگر قصد توهین و جسارت به فردی را در ژاپن دارید می توانید در حال راه رفتن غذا میل کنید که این کار یک بی احترامی بزرگ محسوب می شود.

 اوکونومیاکی | Okonomiyaki

کلمه ی اوکونومیاکی به معنای نان شیرین و پهن می باشد، اما در واقع مواد اصلی این غذا گوشت خوک، هشت پا، میگو و چربی است که رویشان پنیر فراوان ریخته می شود و خوراکی بسیار چاق کننده اما لذیذی است.

اغلب این غذا را در یک ماهی تابه ی بزرگ درست می کنند و گوشت و پنیر را لایه لایه روی هم قرار می دهند و می پزند. شما می توانید انواع موادی دیگری که دوست دارید را هم به این مخلوط اضافه کنید و هیچ مانعی وجود ندارد اما باید گوشت و پنیر را حتما داشته باشد.

یک غذای دیگر به نام مونجایاکی گلوپی ( Monjayaki gloopy ) هم وجود دارد که همین غذا است اما آب گوشت دارد.


 میسو | miso

به جرات می توان گفت که غذاهای ژاپن بدون میسو کامل نیست و با نبودش یک جای کار می لنگد.


میسو لوبیای پخته و خمیر شده است که هم به صورت جدا خورده می شود و هم در شور و ترشیجات استفاده می شود. از میسو یک سوپ هم درست می کنند با نام سوپ میسو که طعمی شیرین دارد

این سوپ با بعضی سبزیجات و گاهی لوبیا سبز هم مخلوط می شود.


 تاکو رایس | Taco rice

تاکو رایس یا برنج تاکو ترکیبی از فرهنگ غذایی آمریکا و ژاپن است. در این برنج گوشت، پنیر و کاهو هم اضافه می شود، نتیجه ای که از پخت این غذا حاصل می شود باور نکردنی است؛ طعم و مزه ی دلچسب یک غذای ژاپنی ناب را می توان از این خوراک لذیذ حس کرد.

بهترین تاکو رایس را می توانید در اوکیاناوا نوش جان کنید، البته در تمامی نقاط ژاپن این غذا را می توانید تهیه و نوش جان نمایید.

 


 نبه | Nabe

نبه غذایی است که اکثر اوقات به صورت دسته جمعی خورده می شود، در ظرفی بزرگ سرو می شود و ترکیبی از مواد جویدنی مانند کرفس و خیار و موادی چسبناک مثل ماهی خام است. از دیگر مواد اصلی آن هم سویا می باشد.


این خوراک کمی آب دار است اما می توان طعم و مزه های گوناگون را در آن احساس کرد. به این غذا می توان موادی اختیاری مثل تربچه، رشته، تخم مرغ آب پز، گوشت گاو و حتی سوسیس اضافه کرد.

می توان گفت نبه نوعی سوپ دریایی است که به دلیل داشتن گوشت، ماهی و تخم مرغ کالری بالایی هم دارد، آن قدر که به ورزشکاران پیشنهاد می شود استفاده کنند.


 تاماگویاکی | Tamagoyaki

این غذا با نام داشیماکی تاماگو ( Dashimaki tamago ) هم شناخته می شود. تخم مرغ ماده ی اصلی این غذا می باشد. شاید بتوان تاماگویاکی را نوعی املت ژاپنی دانست. در این غذا تخم مرغ پهن می شود و به صورت رول در می آید و میانش با پنیر پر می شود. تاماگویاکی طعمی جالب دارد و بسیار نرم و دوست داشتنی است.


رستوران های سوشی اغلب این غذا را هم دارند، تنها غذای رستوران های سوشی که ماهی در آن به کار نمی رود تاماگویاکی می باشد. رول های تخم مرغ با نظم به صورت مستطیلی برش داده و سرو می شوند.


تای یاکی | Taiyaki

این غذا بیشتر شبیه به شیرینی است اما به دلیل استفاده ی گوشت در آن در این قسمت معرفی می شود. تای یاکی یکی از #شرینی های سنتی ژاپن است که شکل عجیب و خیره کننده ای دارد؛ این غذا به شکل ماهی درست می شود.


خمیر به شکل ماهی در می آید و داخلش با مواد گوناگون پر می شود، مواد داخل تای یاکی لوبیای داغ، خامه و گاهی اوقات گوشت و پنیر می باشد. این ماهی فانتزی قدمت زیادی ندارد و شاید صد سال باشد که جا افتاده است.

 


 کابایاکی | Kabayaki

کابایاکی کباب ژاپنی است که از ماهی و یا مارماهی درست می شود و طعمی تلخ و در عین حال شیرین دارد، این غذا که با برنج سرو می شود یک وعده ی کامل است.

این غذا در تابستان زیاد محبوب نیست اما در فصل زمستان با طعم خاص و بوی دودی اش همه را دیوانه می کند. کباب کابایاکی از کهن ترین غذاهای ژاپن است که در رستوران های بسیار قدیمی ژاپن هم پیدا می شود.


 اوچازوکی | Ochazuke

اوچازوکی سوپی است که کاملا روح ژاپن در آن احساس می شود. ماده ی اصلی این غذا برنج سفید است و چای سبز با قطعاتی از ماهی خام.

بیشتر در این سوپ از ماهی قزل آلا استفاده می شود و برای خوش طعم تر کردنش آلو هم به آن اضافه می کنند تا رنگ و بویی خاص تر پیدا کند، این سوپ با تن ماهی و سس سویا سرو می شود و برای زمان بیماری بسیار مفید می باشد.


 خوراک زبان | Beef tongue

این غذا همان طور که از نامش مشخص است برشی نازک از گوشت زبان گاو می باشد، باید عطر و طعم گوشت زبان حس شود و زیاد پخته نشود و کمی نیاز به جویدن داشته باشد. این خوراک کمی چرب و روغنی هم هست.

یک آشپز فرانسوی با الهام از این غذا خورشی خلق کرده که بسیار شبیه به سلیقه ی ژاپنی ها می باشد و از همان خورش، غذاهای دیگری را هم الهام گرفتند و کار به جایی رسید که امروزه در ژاپن رستوران هایی وجود دارند که فقط سوپ و خورش هایی طبخ می کنند که در آن ها زبان و دم گاو به کار می رود.

 


 سوبا | Soba

سوبا نام یک نوع رشته ی سیاهِ گندمیِ نازک است. این رشته ها از زمان های دور در وعده ی غذایی ژاپن جای داشته اند، این غذا به دلیل ازدیاد کاشت گندم در مناطق کوهستانی و کوه پایه ای بیشتر در مناطق  کوهستانی ژاپن استفاده می شود.

سوبا شبه آبگوشت است و در آن سس سویا و بامبو هم می ریزند تا خوش طعم تر شود. اگر از طرفداران سوپ رشته فرنگی هستید حتما از این غذا هم خوشتان خواهد آمد.

 


 کاراگه | Karaage

کاراگه غذایی است که شباهت زیادی به مرغ سوخاری دارد. در این خوراک مرغ ها با سس سویا و نمک طعم دار می شوند سپس در نشاسته غلتانیده و در روغن سرخ می شوند.

این غذا در مناطق مختلف با روش های گوناگون درست می شوند برای مثال در میازاکی با سس تارتار سرو می شود و در ناگویا با سس شیرین و تند.


 کایسکی ریوری | Kaiseki Ryori

این غذا به دلیل آن که در ظرف هایی ویژه سرو می شود شهره است؛ گویا ضیافتی بزرگ در پیش است.

کایسکی خودش یک بشقاب غذا نیست بلکه چندین غذا باهم است و یک نام دارد؛ سوپ، ساشیمی، یک ظرف کباب و یک ظرف غذاهای پخته شده.

ظاهر این غذا بسیار اشتها برانگیز است. غذاهای مختلف که در یک وعده جمع شده اند و باروش های سرخ کردن، پختن و آب پز کردن تهیه شده اند، اغلب در یک وعده کایسکی ریوری حتما برنج، سوپ میسو، ترشی و میوه جات وجود دارد.

اگر این غذا را انتخاب کنید فرهنگ غذایی ژاپن را در کنار هم می بینید اما باید توجه هم داشته باشید که کایسکی از غذاهای گران قیمت این کشور است.


 گیدون | Gyudon

بشقابی پر از برنج و بیف در ژاپن گیدون نامیده می شود که در تمام جهان هم شهره است. در گیدون از گوشت گاو استفاده می گردد.

باید توجه داشته باشید که طعم این غذا بنابر این که برنج آن چگونه پخته شده است متفاوت می باشد و یا این که گوشت گاوی که در آن استفاده می شود تازه باشد و چگونه درست شده باشد.

ژاپنی ها توصیه می کنند برای خوش طعم تر کردن غذا گوشت ها را در تخم مرغ زده شده بغلتانید.


 کانی | Kani

کانی به معنای خرچنگ است و یکی از محبوب ترین خوراک ها در سراسر جهان می باشد، اما خرچنگ در ژاپن با همه جا فرق دارد.

ابتدا خوب خرچنگ ها طعم دار می شوند و در نهایت کمی مزه ی تلخ دارند. برترین نوع خرچنگ، خرچنگ قرمز است که در همه جای دنیا طرفدار دارد، در آخر خرچنگ ها با سبزیجات، کاهو و هویچ تزیین شده و بر سر میز آورده می شوند.

اغلب رستوران های ژاپن خرچنگ که با نام کانی و یا کرب شناخته می شود را دارند.


 یاکیزاکانا | Yakizakana

یاکیزاکانا یک غذای سنتی ژاپن است و در واقع یک ماهی کبابی کامل می باشد. این ماهی با پوست و فلس هایش کبابی می شود.

ماهی هایی مانند اسب ماهی، خال خالی، سابا و آزاد به صورت یاکیزاکانا کبابی می شوند. این غذایی است بسیار کهن و می توانید در هرجای ژاپن که اراده کنید آن را نوش جان نمایید. یاکیزاکانا حتی در مسافرخانه های ژاپن هم سرو می شود.

این غذا هم به عنوان یک غذای اصلی و هم به عنوان صبحانه مصرف می گردد. در بعضی مناطق قبل از کباب کردن ماهی آن را در خمیر میسو خوب می غلتانند و بعد کباب می کنند که طعمی خاص می گیرد.

 

طرز تهیه تارت پنیر با سبزیجات

طرز تهیه بستنی انبه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا