شاهکار مرسدس بنز AMG GT C، یکی از بهترین خودروهای اسپرت دنیا است که در کنار ظاهر مجلل و پرزرق و برق، عملکردی عالی در پیست دارد.
تاکنون نسخههای متفاوتی از مرسدس بنز AMG GT عرضه شده است و مشتریها از سادهترین نسخه (GT) تا قویترین مدل (GT R)، بین ۴ گزینه مختلف حق انتخاب دارند. نسخه میانرده یا GT C رودستر بین پرچمدار و ضعیفترین مدل این مجموعه قرار میگیرد و به لحاظ قدرت و زیبایی حرفهای زیادی برای گفتن دارد. با این حال، بعضی از معیارهای یک خودروی GT خوب در آن دیده نمیشود. در ادامه این رودستر را از نقاط نظر مختلف بررسی میکنیم.
طراحی بدنه
شاید بهترین کلمه برای توصیف شکل و شمایل مرسدس بنز AMG GT C رودستر، «هجومی» باشد. ظاهر کشیده و زیبای این خودرو حتی از فواصل زیاد هم جلب توجه میکند و سقف متحرک آن (که در سرعتهای بالاتر از ۵۰ کیلومتربرساعت در زمانی معادل ۱۱ ثانیه بسته میشود) به خصوص هنگامی که بسته است، زیبایی رودستر را دوچندان میکند. با این حال نمیتوان گفت که GT C رودستر خوشروترین خودروی این بازهی قیمتی است.
به نوعی مرسدس بنز AMG GT C شبیه به کاریکاتور یک ابرخودرو با دماغهی بلند، پشت کوتاه و ضخیم و چرخهای بیش از حد بزرگ است. لوگوی مرسدس بنز در وسط پنجرهی مشبک پانامریکانا نسبت به اجزای براق جلو مثل سپر و چراغها بسیار درشت به نظر میرسد. البته به قول معروف، زیبایی در نگاه بیننده است و شخصی که تصمیم دارد، رقمی بیش از ۱۵۰ هزار دلار برای این خودرو هزینه کند؛ بدون شک نگرش مثبتی دربارهی آن خواهد داشت.
عملکرد و فرمانپذیری
مرسدس بنز AMG GT C رودستر مانند یک موشک آماده شلیک است و کافی است در هر کدام از ۵ حالت سواری مختلف، پدال گاز را تا آخر فشار دهید تا قدرت ۵۵۰ اسب بخار از دل پیشرانهی ۴.۰ لیتری بیتوربوشارژ V8 آزاد شود. در حالت اسپرت پلاس، شتاب برتری دیده میشود و سیستم تعلیق عملکرد محکمتری دارد. به کمک پدالهای تعویض دندهی روی فرمان میتوان جعبهدندهی ۷ سرعتهی دوئل کلاج این خودرو را کنترل کرد و جالب است بدانید که این مورد به اندازهی سیستم تعویضدندهی پورشه PDK تندوتیز عمل میکند. به این ترتیب رودستر مرسدس بنز در زمانی برابر با ۳.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسد.
شاهکار مرسدس بنز در پیچها هم عملکرد خونسردی دارد و به لطف فرمانپذیری چرخهای عقب، تغییر مسیری تندوتیز حاصل میکند که ممکن است در رانندگی روزمره کمی اضطراباور باشد. چرخهای حجیم عقب (سایز 305/30ZR-20) بازخوردی مستقیم از جاده ارائه میدهند و از استحکام انتقال قدرت زیاد خودرو و چسبندگی لازم به سطح جاده اطمینان حاصل میکنند. این امر حتی در سریع و تیزترین پیچها هم بازر است.
فضای داخلی و امکانات رفاهی
اگرچه سرعت بالا و فرمانپذیری دقیق مرسدس بنز AMG GT C رودستر از مشخصههای مهم آن به شمار میرود؛ این خودرو برای رانندگی روزمره چندان مناسب نیست. حالت سواری Comfort یا راحت آن عملکرد ناپایداری دارد. چراکه شاسی سفت و سخت و چرخهای بزرگ در کنار لاستیکهایی با حاشیه کم نسبت به رینگ، عبور از مسیرهای پردستانداز را دشوار میکنند. همچنین سقف متحرک حتی زمانی هم که بسته است، سروصدای زیادی به وجود میآورد.
صفحات شماره و دکمههای زیادی در کابین این خودرو و حتی زیر دریچههای ورودی هوا دیده میشوند. دسترسی به سیستم گرم و خنکسازی رودستر مرسدس بنز از پوزیشن راننده دشوار است. خوشبختانه، مشکلات طراحی این قسمت با کاربرد چرم باکیفیت و عناصری از فیبرکربن جبران شده است و نوار باریک مشکی پیانویی بین اجزای باشکوه این بخش تمایز ایجاد میکند.
صندلیهای اسپرتی ریکارو متناسب با طرح بدن انعطاف میپذیرند؛ اما چندان راحت نیستند. جنس چرم ناپا در کنار دوخت تکههای الماس ظاهری مجلل و گرانقیمت به وجود آورده است و البته صندلیها در دستانداز کمی سرنشینان را اذیت میکنند.
فناوری و امکانات ارتباطی
نبود برنامههای اپل کارپلی و اندروید اتو برای خودرویی با این قیمت تعجبآور است و برای مرسدس بنز AMG GT C امتیاز منفی به دنبال دارد. سیستم اطلاعاتی و سرگرمی مرسدس بنز کاماند به همراه قابلیت ناوبری، رادیوی ماهوارهای و برنامههای اضافی و صفحات پویا، ظاهری کاربرپسند دارد و استفادهی آسانی را رقم میزند. کنترل از راه دور این نمایشگر ۸.۴ اینچی به همراه یک صفحهی لمسی مجزا حین رانندگی هم آسان و امکانپذیر است.
تجهیزات ایمنی
امکانات ایمنی استاندارد زیادی در رودستر مرسدس بنز دیده میشوند. سیستم هشدار پیشگیری از برخورد همراه ترمز، خودکار، دستیار نقطه کور، دستیار حرکت بین خطوط، حسگرهای پارک خودرو، نوربالای خودکار و یک دوربین با زاویهی دید وسیع به منظور پارک خودرو بدون هیچ هزینهی اضافی در دسترس هستند. البته سیستم هشدار نقطه کور بیش از حد حساس است و زمانی که راننده به کنارههای جاده نزدیک میشود، به صورت بصری و صوتی اخطار میدهد. ترمز خودکار در جاده عملکرد خوبی دارد؛ اما در برخی موارد مثل پارک خودرو هشدار غیرضروری میدهد.
قیمت
رودستر مرسدس بنز در بازهی قیمتی ۱۵۹ هزار دلار رقبایی مثل آئودی R8 اسپایدر (۱۷۷ هزار دلار)، مکلارن 570S اسپایدر (۲۰۸ هزار دلار) و جگوار F-تایپ SVR کروک (۱۲۲ هزار دلار) دارد. این در حالی است که گزینههای سفارشی هزینهی خودرو را تا حد زیادی افزایش میدهند. لوکسترین نسخهی این مدل به همراه گزینههای دلخواهی مثل بدنهی آبی متالیک برلیان (۷۲۰ دلار)، پکیج فیبر کربن کابین (۳ هزار دلار) و همینطور سیستم ترمز سرامیکی AMG با هزینهی ۹ هزار دلار عرضه میشوند.
منبع : زومیت
ارسال دیدگاه