بن سلمان با کنار زدن این اشخاص به قدرت رسید

یکشنبه 1 تیر 1399 گوناگون
بن سلمان با کنار زدن این اشخاص به قدرت رسید

در کشور عربستان ، نظام سیاسی قبیله‌گرا با محوریت آل سعود  به عنوان شیوه حکومت یا رفتار سیاسی- اجتماعی به جای انتخاب  افراد دارای تخصص و توانایی و مورد اعتماد مردم یا نظام برآمده از انتخابات دموکراتیک، بر قدرت نزدیکان و خویشاوندان تکیه می‌شود . با توجه به ساختار پادشاهی و نبودن خبری از حزب سیاسی و انتخابات در حیات سیاسی عربستان، خاندان سلطنتی هسته مرکزی نظام حکومتی – سیاسی را شکل می‌دهند. از نظر جریان‌شناسی قدرت سه جناح عمده در نظام پادشاهی عربستان در صدد قبضه کردن قدرتند. افزون بر این سه جریان عمده، پاره‌ای جناح‌های فرعی نیز در عرصه قدرت وجود دارند.

جناح سدیری‌ها از با نفوذترین شاخه‌های اصلی خاندان آل سعود است.همچنین از دیگر قبیله های با نفوذ عربستان  قبیله السدیری است که  از طریق یکی از رهبران خود به نام «احمد بن محمد السدیری» با خاندان حاکم ارتباط برقرار کرد و جناح «شمّری» یا ملک «عبدالله» ازدیگرجناح‌های مشهور به شمار می‌رود.

عبور «بن سلمان» از 5 عضو خاندان حاکم در صف قدرت

با مرگ ملک عبدالله و قدرت‌یابی ملک سلمان از جریان سدیری وی برای تضعیف جریان شمّری دست به تغییراتی زد. برکناری افرادی چون «مشعل بن عبدالله» از استانداری مکه، «بندر بن سلطان» از شورای عالی امنیت ملی، «فیصل بن بندر» از امارت منطقه القصیم، «ترکی بن عبدالله» از استانداری ریاض و برکناری ولیعهد «مقرن بن عبدالعزیز» و همچنین برکناری «سعود الفیصل» از وزارت امور خارجه از این موارد است.

 یک روزنامه عربی اسامی پنج نفری را که در صف قدرت بر «محمد بن سلمان» مقدم بوده‌اند را  منتشر کرد. بر اساس نظام سلطنتی عربستان سعودی، قدرت در این کشور را یکی از فرزندان موسس آل‌سعود «عبدالعزیز بن عبدالرحمن الفیصل» یا فرزندان فرزندان وی بر عهده می‌گیرند.

روزنامه «عربی ۲۱» در گزارشی در همین زمینه نوشت، اما ولیعهد کنونی عربستان سعودی «محمد بن سلمان» پنج شخصیتی را که از وی به قدرت نزدیکتر بوده‌اند، پشت سر گذاشت و در ژوئن ۲۰۱۷ ولیعهد شد آنهم پس از آنکه هیأت بیعت، «محمد بن نایف» ولی‌عهد وقت یعنی پسرعموی وی که منصب وزیر کشور را نیز بر عهده داشت، برکنار کرد.

این پنج نفر که در واقع عموهای بن‌سلمانند، به شرح زیر هستند:

شاهزاده «ممدوح بن عبدالعزیز». فرزند موسس آل‌سعود از خانم «نوف بنت نواف بن النوری الشعلان» که در سال ۱۹۴۱ متولد و به عنوان امیر منطقه تبوک منصوب شد. وی بعدا رئیس مرکز پژوهش‌های استراتژیک شد و بعد استعفا داد. او به دفاع از هیأت امیر به معروف و نهی از منکر و دعوت به سلفیت و نقد اخوان مشهور است.

شاهزاده «عبدالله بن عبدالعزیز» فرزند موسس آل‌سعود از خانم «هیا بنت سعد السدیری» که در سال ۱۹۳۸ متولد و به عنوان امیر منطقه «الجوف» منصوب شد. وی بعدها سمت‌های دیگری مانند مشاور «عبدالله بن عبدالعزیز» شاه سابق سعودی و مشاور «سلمان بن عبدالعزیز» شاه فعلی به دست آورد.

شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز» که در سال ۱۹۳۹ متولد شد و کوچکترین فرزند موسس سعودی از خانم «حصه بنت احمد السدیری» و برادر شاه فعلی سعودی است. وی منصب وزارت کشور را تا ۲۰۱۲ بر عهده داشت.

شاهزاده «مشهور بن عبدالعزیز» فرزند موسس آل‌سعود از خانم نوف بنت نواف النوری الشعلان که در سال ۱۹۴۱ متولد شد و برای تکمیل تحصیلات به انگیس رفت. وی پس از تکمیل تحصیلات به عربستان سعودی بازگشت اما کار سیاسی انجام نمی‌دهد.

شاهزاده «مقرن بن عبدالعزیز» فرزند موسس آل‌سعود که در ۱۹۴۲ متولد شد و کوچکترین پسر زنده از وی است و برادر تنی ندارد. در سال ۲۰۱۵ منصب ولایت‌عهدی را تنها سه ماه بر عهده داشت و خودش درخواست استعفا کرد.

تنها ماندن آمریکا در تحریم علیه چین

تنها ماندن آمریکا در تحریم علیه چین

چین واردات گوشت از آمریکا را به حالت تعلیق در آورد

برای جلوگیری از شیوع کرونا چین واردات گوشت از آمریکا را تعلیق کرد

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا