بررسی فنی و مشخصات خودروی زانتیا

پنج‌شنبه 4 مرداد 1397 دسته‌بندی نشده
بررسی فنی و مشخصات خودروی زانتیا
سیتروئن زانتیا نام خودرو خانوادگی است که طراحی و تولید آن توسط شرکت سیتروئن انجام شده است. اولین خودرو از این مدل در فرانسه در سال 1993 تولید و تولید آن در 2001 متوقف شده است. بر اساس آمار شرکت سیتروئن تا سال 1998 1٫8 میلیون دستگاه از این خودرو به فروش رفته است.پس از توقف تولید این خودرو، شرکت سایپا تا سپتامبر 2010 اقدام به تولید و عرضه این خودرو در ایران نموده است.
زانتیابررسی خودرو

سیتروئن زانتیا در ایران

سیترون زانتیا به دلیل داشتن سرعت بالا و همچنین شتاب و سواری نرم در ایران استقبال خوبی از آن شد.
زانتیا زمانی و یا حتی الان هم ماشین اصلی قاچاقچیان است و جز ماشین های است که از سوی راهنمایی و رانندگی حکم تیر گرفت.

خودرو

  • نام خودرو سیتروئن زانتیا SX2000
  • کشور سازنده فرانسه
  • سال (طراحی) 1380

مشخصات / مدل زانتیا SX2000 زانتیا 1800

موتور 4 سیلندر 4 سیلندر
حداکثر قدرت 135 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه 112 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 161 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه 155 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه
حجم موتور 1998 سی سی 1761 سی سی
تعداد سوپاپ 16 16
جعبه دنده 6 دنده و سنکرونیزه 5 سرعته دستی
شتاب 0 تا 100 9.5 ثانیه 11.9 ثانیه
حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت 194 کیلومتر در ساعت
وزن خالص 1320 کیلوگرم
1264 کیلوگرم
فاصله بین دو محور 2740 میلیمتر 2740 میلیمتر
ابعاد و نوع چرخ ها جلو و عقب 18 R 15 R

مصرف سوخت

مشخصات / مدل زانتیا SX2000 زانتیا 1800
داخل شهر – Lit/100km 11.2Lit/100km
خارج شهر – Lit/100km 6.5Lit/100km
ترکیبی 9 Lit/90km 8.2Lit/100km
حدآلایندگی Euro 2 Euro 2

ظرفیت ها

باک بنزین 65 لیتر
سرنشین 5 نفر
سیستم ترمز
ترمز جلو دیسکی تهویه شونده
ترمز عقب دیسکی

ابعاد خودرو

عرض ( 1755 ) mm
طول ( 4524 ) mm
ارتفاع ( 1400 ) mm

امکانات ایمنی و آپشن های خودرو

کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم ترمز ضد قفل ABS
سیستم اتوماتیک قطع کننده سوخت هنگام حادثه
سیستم ضد سرقت خودرو
قفل ایمنی مخصوص کودک
مجهز به ضربه گیر در درب های جلو و عقب
کمربند های ایمنی سرنشین مجهز به سیستم هوشمند در مقابل ضربات دارای سیستم جمع کننده انفجاری
قفل مرکزی
سیستم ترمز با تقویت هیدرولیکی
تهویه مطبوع با قابلیت تنظیم دستی و اتوماتیک
نمایشگر دیجیتالی دمای خارج خودرو، ساعت ، تاریخ و کیلومتر شمار
مجهز به رادیو به همراه CD Player + شش بلندگو
زیر آرنجی و صندلی های تاشوی عقب
صندلی های جلو قابل تنظیم ( ارتفاع و گودی کمر )
آینه های جانبی برقی تاشونده به همراه گرمکن
پرده آفتابگیر شیشه عقب
شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب
همچنین بخوانید : بررسی خودروهای روز دنیا و مقایسه با رقبا
برف پاک کن هوشمند ( حساس به سرعت ریزش باران )
گرمکن و برف پاک کن و شیشه شوی شیشه عقب
چراغ مه شکن جلو
سنسور باران
قابلیت تنظیم ارتفاع خودرو بر اساس توزیع بار و وزن خودرو
آفتابگیرهای مجهز به آینه
سیستم کنترل تبخیر سوخت و سیستم ضد سرقت آلایندگی بخار کارتل
سیستم عیب EORD
مجهز به چراغ زیر پایی خودکار در هنگام ورود به خودرو
نمایشگر میزان سائیدگی لنتهای ترمز

معایب زانتیا

مشکل در سیستم تعلیق و کمک ها

مشکل اصلی و مهم این خودرو سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی آن است که علاوه بر متمایز کردن این خودرو نسبت به همکلاس های خود، می تواند تبدیل به پاشنه آشیل این پیرمرد فرانسوی شود. این سیستم که با گوی کار کرده و قابلیت حرکت خودرو با سه چرخ را نیز فراهم می کند، بسیار حساس و شکننده است. این گوی که با گاز نیتروژن و روغن هیدرولیک کار می کند وظیفه سنگین و مهمی در خودرو دارد و مراقبت فراوانی نیز می خواهد؛ بنابراین اگر قصد خرید این محصول را دارید، از چک کردن این گوی ها غافل نشوید؛ تعمیر و تعویض آن نیز، باید توسط یک مکانیک کار بلد انجام شود! پس مصیبت خاص خود را دارد.

بدنه ضعیف

مشکل دوم بدنه فوق العاده ضعیف و ناکارآمد زانتیاست. این خودرو علاوه بر زیبایی و جادار بودنش، بسیار ضعیف بوده و حتی در تست تصادفات از 5 امتیاز تنها 1.5 نمره را به خود اختصاص داده است که برای همچنین خودرویی ضعف بسیار بالایی محسوب می شود و در مقایسه با خودرویی همچون 206 که از دید مردم ضعیف بوده و حتی بدنه آن را حلبی می نامند، بسیار ضعیف تر است؛ بنابراین حتی در صورت عمل کردن صحیح ایربگ ها در تصادفات رو در رو یا همان شاخ به شاخ، احتمال صدمه دیدن سرنشینان بسیار زیاد است.

نقطه کور و کاهش میدان دید

با توجه به طراحی این خودرو، میدان دید راننده بخصوص در عقب بسیار پایین است. علاوه بر این موضوع، با توجه به فایبر گلاس بودن صندوق عقب امکان به وجود آمدن صدمه جدی به خودرو بسیار بالاست.

طراحی قدیمی

همان طور که گفته شد این خودرو و طراحی آن تقریبا مربوط به بیست سال پیش است! پس اگر بر روی صندلی نشستید، امکان دارد که در همان نگاه اول پس از دیدن ظاهر فوق العاده قدیمی داشبورد، کنسول و … ناامید شوید. بنابراین در سال 2015، انتخاب خودرویی با طراحی سال 1993 اصلا منطقی به نظر نمی رسد!

استهلاک و مصرف بالای خودرو

این خودرو فرانسوی است و همانند تمام هم وطنانش دارای استهلاک زیادی است؛ اما تمامی تحلیلگران بالاتفاق معتقدند که استهلاک این خودرو نسبت به پژو و رنو بسیار بیشتر است. به همین دلیل با بروز مشکلاتی چون ایراد در سیستم هیدرولیک، پمپ بنزین، جلوبندی و… باید هزینه زیادی را برای تعمیر آن در نظر بگیرید!
زانتیا با دو مدل موتور وارد بازار کشور شد. موتور 1800 و 2000 سی سی همراه با 16 سوپاپ! این دو موتور هر کدام در مصرف بنزین یکی از اساتید بازار خودرو محسوب می شوند. مصرف خودرو در شهر چیزی نزدیک به 13 لیتر در صد کیلومتر بوده و این میزان در جاده به 9 لیتر می رسد! پس یا همیشه باید یک 4 لیتری بنزین همراه خود داشته باشید یا دائم چشم تان به آمپر بنزین باشد.
قیمت قطعات یدکی سیتروئن زانتیا
در بخش بدنه، قطعات مربوطه قیمت بالایی داشته و در صورت صدمه هزینه های بالایی را به مالک تحمیل خواهند کرد؛ برای مثال آینه جانبی و پروژکتور جلو هر کدام حدود 100 هزار تومان، ست لنت های ترمز جلو و عقب بسته به کیفیت بین 80 الی 200 هزار تومان، زه در عقب حدود 50 هزار تومان و دیسک و صفحه که مصرف نسبتا زیادی هم دارد حدود 450 هزار تومان قیمت دارند.
همچنین درب سمت راننده به قیمت یک میلیون و سیصد هزار تومان توسط یکی از دوستان خریداری شده است. در کنار قیمت زیاد قطعات در مقایسه با رقبا، بعضا باید سختی های تهیه و همچنین استفاده از قطعات چینی به جای قطعات اصلی را نیز پذیرفت.
البته به گفته مالکین با سابقه، خوش رفتاری با زانتیا و سرویس های دوره ای اصولی و مناسب باعث کاهش چشمگیر در هزینه های نگهداری شده و از ایرادات شایع تا حد زیادی جلوگیری می کند.
منبع:نمناک
]چند تصویر ساخت کوسن با کاموا

]چند تصویر ساخت کوسن با کاموا

دستور تهیه شیرینی کلمپه شیرینی سنتی کرمانی‌ها

دستور تهیه شیرینی کلمپه شیرینی سنتی کرمانی‌ها

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا
logo-samandehi