باغ جهان نمای شیراز

شنبه 7 خرداد 1401 جاذبه های گردشگری
جاذبه گردشگری باغ جهان نمای شیراز
 باغ جهان نمای شیراز یکی از معروفت ترین جاذبه های گردشگری شهر شیراز است که احتمال ساخت آن متعلق به دوران زندیه است. این باغ در بخش ورودی شهر شیراز واقع شده است که می‌توانید علاوه بر بازدید از آن از دروازه قرآن، هفت تنان، آرامگاه حافظ و… نیز بازدید کنید.

مشخصات کلی باغ هفت تنان شیراز

کاربری :  باغ

دوره ساخت:مظفریان

شماره ثبت:928

تاریخ ثبت ملی : 2 آبان 1351

علت نام گذاری:  در یکی از خیابان‌ های شیراز جوی آبی ساخته شده که تا دیوار باغ پیش می ‌رود. این جوی با فواره‌ های کوچکی تزئین شده که صدای گوشنواز آب را به منظره زیبای درختان اضافه می ‌کند در دورانی که فتحعلی شاه والی فارس بود نام آن تغییر کرد و این باغ جهان نما نامیده شد.

معرفی باغ جهان نمای شیراز

باغ جهان نما یکی از معروف‌ترین باغ‌های قدیمی شیراز است که در گذشته به نام زینت الدنیا شناخته می‌شده است. مورخان و جهانگردان فراوانی در دیدار خود از شهر شعر و فرهنگ شیراز به وجود این باغ و زیبایی مثال زدنی‌اش اشاره کرده‌اند و حتی این باغ را قدیمی‌ترین باغ شیراز نامیده‌اند.

مساحت این باغ چیزی در حدود 3 هکتار است که بخش اصلی آن از گل، بوته‌ها و درختان کهنی است که فضای سبزی را تشکیل داده است. بخش‌های مختلفی نیز چمن کاری شده که زیبایی بصری این باغ را دوچندان کرده‌ است. از گیاهان و درختان موجود در باغ می‌توان به سرو، داوودی، شمشاد، بنفشه و اطلسی اشاره کرد که زیبایی خاصی را با خود به همراه دارند.

جاذبه گردشگری باغ جهان نمای شیراز

جاذبه گردشگری باغ جهان نمای شیراز

باغ جهان نمای شیراز مربوط به چه دوره ای است ؟

این عمارت یک ساختمان دو طبقه 8 ضلعی است که دارای 4 شاه نشین است که احتمال ساخت آن مربوط به دوران زندیه است. اگر امروز به این ساختمان نگاهی بیندازید هیچ گونه تزییناتی روی دیواره‌های آن نمی‌بینید که این از معماری ایرانی بعید به نظر می‌آید و ممکن است که در طی مرور زمان این تزیینات از بین رفته باشد. پنجره‌های عمارت همگی چوبی بوده‌اند که البته پس از مرمت، برخی از آنها با بی‌سلیقگی جای خود را به پنجره‌های آهنی داده‌اند که مناسب معماری این عمارت نیست.

جاذبه گردشگری باغ جهان نمای شیراز

جاذبه گردشگری باغ جهان نمای شیراز

طبق رسم تمامی باغ‌های ایرانی یک جوی زیبا از وسط باغ می‌گذرد که از آب رکن آباد سیراب می‌شود و فواره‌های آن در صورت روشن بودن می‌تواند نسیم خنکی را در داخل باغ به جریان بیندازد و حس بودن در یک مکان فرح بخش و تاریخی را به بازدید کنندگان منتقل کند.

بعد از دوران صفوی تا زمان نادرشاه افشار، این باغ در طی کشمکش‌های مختلف و جنگ‌ها به ویرانه‌ای تبدیل شد و پس از استقرار زندیه این باغ مجدد روی آرامش را به خود دید و آرام آرام با توجه حکومت، بازگشت به دوران با شکوه خود را آغاز کرد. حتی رونق باغ به حدی رسیده بود که در دوران قاجار برای مهمانی‌های حکومتی و یا استقرار میهمانان خارجی از آن استفاده می‌کردند.

جاذبه گردشگری باغ جهان نمای شیراز

جاذبه گردشگری باغ جهان نمای شیراز

ژان شاردن جهان گرد و جواهر ساز معروف فرانسوی که علاقه فراوانی برای سفر به ایران داشته پس از بازدید خود در کتابش که در ایران به نام «سیاحتنامه شاردن» چاپ شده درباره این باغ چنین می‌نویسد:”دروازه شهر به خیابان زیبایی می‌رسد كه بسیار طولانی و کم عرض است.

ویژگی های باغ جهان نمای شیراز

درهای باغ به صورت قرینه از دو طرف مقابل هم قرار گرفته و وضع جالبی به وجود آورده است. در وسط این خیابان حوض مربع شكلی به پهنای یک خیابان است و برای این كه بتوان از دو طرف آن گذشت، سر در باغ‌های دو سو به اندازه سی پا عقب نشسته است.”

جاذبه گردشگری باغ جهان نمای شیراز

جاذبه گردشگری باغ جهان نمای شیرا

 

در حال حاضر از فضای درون عمارت به عنوان یک موزه کوچک برای به نمایش گذاشتن برخی آثار تاریخی ایران قدیم استفاده می شود که قدیمی‌ترین شی آن یک شاهنامه مصو به زبان اردو و مینیاتور بر روی استخوان است. اشیا دیگری مانند یک تفنگ قدیمی، قباله ازدواج، مدال ضرب شده توسط محمدعلی شاه قاجار، همچنین اوراق بهادار دوره قاجار مانند دسته چک و برات وجود دارد.

جاذبه گردشگری باغ جهان نمای شیراز

جاذبه گردشگری باغ جهان نمای شیراز

چطور به باغ جهان نمای شیراز برویم؟

برای رفتن به باغ جهان نما ابتدا باید خود را به شهر شیراز برسانید، در همان بخش ورودی شهر مکان‌های دیدنی و تاریخی فراوانی از جمله دروازه قرآن، هفت تنان، آرامگاه حافظ، خواجوی کرمانی و همین باغ جهان نما قرار دارد که شما به راحتی در بدو ورود به شیراز می‌توانید از آن بازدید کنید. اگر از درون شهر نیز می‌خواهید به باغ جهان نما برسید علاوه بر تاکسی، می‌توانید از خط 7 اتوبوس شهری که به سمت دروازه قرآن می‌رود استفاده کنید.

 

آدرس باغ جهان نما شیراز

استان فارس، ضلع شرقی خیابان حافظ، بالاتر از میدان حافظیه

مسجد وکیل شیراز

مسجد وکیل شیراز

باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا شیراز

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا