بازگشت اعتماد بنفس با چند راه حل ساده

چهارشنبه 24 فروردین 1401 روانشناسی
بازگشت اعتماد بنفس با چند راه حل ساده

بازگشت اعتماد بنفس با چند راه حل ساده

 

همه ما در سر یک سری افکاری داریم که ممکن است برایمان آزار دهنده باشد و باعث شود فکر کنیم به اندازه کافی خوب نیستیم . علت های مختلفی وجود دارد که این احساس برای ما پیش بیاید مثل ماهیت ژنتیکی، تجربیات زندگی و پیام‌ های رسانه ‌ای و .. در این مطلب سعی میکنیم روش هایی برای بدست اوردن اعتماد بنفس را بخوانیم

 

علت اصلی را کشف کنید

ابتدا باید به دنبال علتی بگردید که بخاطر آن اعتماد بنفستان را از دست داده اید! این کار نه تنها اعتماد به نفس را باز می گرداند، بلکه آن را تقویت هم خواهد کرد؛

مثلا ببینید:
آیا خودتان را با افرادی که در رسانه های اجتماعی هستند مقایسه می کنید؟ و آیا انجام این کار اعتماد به نفس تان را افزایش می دهد یا برعکس.
آیا انتظارات غیر واقعی از خودتان دارید و حس می کنید باید انسان کاملی باشید و این کمبود ها باعث از دست دادن اعتماد به نفس تان هستند؟
آیا بالا رفتن سن تان را احساس می کنید؟ معمولا ورود به هر برهه از زندگی به خاطر کسب تجربیات جدید و نیاز به یادگیری چیز های جدید منجر به از دست دادن اعتماد به نفس می شود.
آیا اطرافیان تان به شما بی احترامی می کنند؛ طوری که شما و اعتماد به نفس تان را له کنند.

بازگشت اعتماد بنفس با چند راه حل ساده

بازگشت اعتماد بنفس با چند راه حل ساده

 

یادتان باشد که چه کسی هستید

یک کاغذبردارید و سالهایی که زندگی کرده اید و کارهایی که انجام داده اید بنویسید شما می توانید از هر سنی شروع کنید و روی 5 یا 10 سالی زندگی فردی یا اجتماعی تان تمرکز کنید. مهم نیست که چطور این کار را انجام می دهید؛ فقط مهم است که وقتی این کار را می کنید، با خودتان رو راست باشید.

انسان ها بیشتر تجربه های منفی خود را به یاد میاورند. اما شما خودتان را مجبور به نوشتن تمام کار هایی در گذشته بکنید که باعث شده به اینجایی که الان هستید، برسید. هیچ لحظه ای بی اهمیت نیست. همه کارهای تان را یادداشت کنید و در پایان باید یک ذهنیت خوب در مورد خودتان به وجود بیاورید.

با مرور زندگیتان متوجه میشوید چقرد قوی هستید. مطمئنا هیچ کاری بدون اشتباه نیست، مهم پیشرفتی است که در نهایت داشته اید. حتی اگر خوب به شکست ها دقت کنید؛ می بینید که آن ها پلی بوده اند برای رسیدن به موفقیتی که الان دارید؛ پس شکست هایی که باعث از دست دادن اعتماد به نفس شده اند را خیلی جدی نخواهید گرفت.

در مرحله بعدی می توانید یک پست کوچک در رسانه ‌های اجتماعی بنویسید و با یک پیام متنی از سایر افراد زندگی ‌تان بخواهید دو یا سه ویژگی که وقتی در مورد شما فکر می‌ کنند به ذهن شان می ‌آید را به اشتراک بگذارند. خجالت نکشید؛ قول می دهم جواب ها به طرز مثبتی شگفت زده تان کند.

ژست یک آدم موفق را بگیرید

تحقیقات نشان داده است هرطور رفتار کنید ذهن نسبت به آن فکر میکند ، پس کافی است طوری رفتار کنید که انگار تا به حال شکست نخورده اید و انسان موفقی هستید به عبارت ساده، صاف بایستید، چانه را به سمت بالا متمایل کنید و نفس عمیق بکشید. این حالت را برای چند دقیقه نگه دارید. این یکی از ژست های افراد قدرتمند است.

فرد موفق

فقط “نه” بگویید و تمام!

وقتی اعتماد بنفستان کم میشود یعنی قدرتتان را از دست داده اید و توانایی نه گفتن ندارید. یکی از سریع ‌ترین راه‌ ها برای پس گرفتن قدرت، گفتن یک کلمه دو حرفی است یعنی، “نه”.

اولین قدم آن است که کاری که باعث کاهش اعتماد بنفستان شده است را پیدا کنید و سپس به آن نه بگویید و از انجام آن خودداری کنید !مثلا اگر گشتن در رسانه های اجتماعی به روان تان آسیب می زند، به آن “نه” بگویید

اما اگر به این نتیجه رسیده باشید که از دست دادن اعتماد به نفس شما مستقیما با افزایش سن تان مرتبط است، چه؟ در این حالت به کار هایی که فکر می کنید از پسشان بر نمی آیید یا دیگر نمی توانید به خوبی قبل انجام دهید، “نه” بگویید. انرژی تان را روی چیز هایی که می‌دانید و مهارت هایی که دارید بگذارید.

از دست رفتن اعتماد بنفس امری طبیعی است که برای هرکسی در برهه زمانی های مختلف اتفاق افتاده است تنها چیزی که باید به آن دقت کنید اینست که منشا تمام تحقیر ها خودتان هستید و تنها کسی که نجات تان می دهد؛ باز هم خودتان خواهید بود.

 

افسردگی

علائم و نشانه های افسردگی

ناراضی بودن از خود

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا