اولین خودروی تسلا مدل 3 با شماره سریال ۱ تولید شد – فناوری

دوشنبه 19 تیر 1396 فناوری

اولین نمونه از خودروی الکتریکی تسلا 3 پس از ماه‌ها انتظار از خط تولید شرکت تسلا خارج شد. این خودرو با شماره سریال ۱ متعلق به ایلان ماسک است.

بالاخره انتظارها پایان یافت و اولین خودروی الکتریکی مدل ۳ تسلا با ارزش تقریبی ۳۵ هزار دلار تولید شد. اولین خودروی مدل 3 شرکت تسلا با شماره سریال ۱، روز جمعه و پس از ۶ ماه گمانه‌زنی و انتظار از خط تولید این شرکت خارج شد. این خودرو به ایلان ماسک موسس شرکت تسلا تعلق داشته، کسی که روز شنبه در حساب توئیتر خود تصاویری از این خودرو را برای اولین بار منتشر کرد.

tesla model 3

اولین تسلا مدل 3 با شماره سریال ۱ و رنگ مشکی متعلق به ایلان ماسک است

تسلا در حال حاضر بیش از ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه جهت ساخت و توسعه مدل 3 جمع‌آوری کرده و با روند رو به رشدی که در حال طی کردن است به نظر می‌رسد دربحث جذب سرمایه و ارزش هر سهم این شرکت، تا پایان سال بتواند خود را رقیبی جدی برای خودروسازان برجسته آلمانی یعنی مرسدس بنز و بی‌ام‌و در بازار آمریکا معرفی کند. تسلا تا تبدیل شدن به بزرگترین خودروساز الکتریکی جهان تنها یک گام فاصله دارد و آن هم ایجاد زیرساخت قوی در جهت تولید با تیراژ بالا، خدمات پس از فروش گسترده  و در عین حال حفظ کیفیت خودرو است.

برنامه فروش

در آغاز کار طبیعتا سرعت تولید این خودرو پایین خواهد بود. تسلا برنامه‌ریزی کرده است تا در روز رونمایی رسمی مدل 3 در ۶ شهریورماه، ۳۰ عدد خودرو را تحویل مشتریان دهد. بر اساس توئیت‌های ایلان ماسک، تسلا برنامه افزایش تولید روزانه متوسط ۳ خودرو در ماه آگوست را در دستور کار خود قرار داده است. تیراژ مدل 3 برای ماه سپتامبر ۱۵۰۰ دستگاه در نظر گرفته شده که طبق برنامه‌ریز‌ی‌های این شرکت تا پایان سال، تولید این خودرو به ۲۰ هزار دستگاه در ماه خواهد رسید. بدین ترتیب تسلا در برنامه‌ای ضربتی در کمتر از ۶ ماه تولید خودروی الکتریکی خود را بیش از ۲ برابر کرده و تا پایان سال آینده میلادی این رقم به بیش از ۵ برابر افزایش خواهد یافت.  

اگر تسلا بتواند تمام اهدافی را که ماسک در سر می‌پروراند محقق کند، تنها در سال آینده میلادی تعداد خودروهای برقی که توسط این شرکت تولید خواهد شد بیشتر از کل تعداد خودروهای الکتریکی تولید شده در سال ۲۰۱۶ توسط تمامی شرکت‌های خودروسازی فعال در این حوزه خواهد بود. هدف ایلان ماسک برای سال ۲۰۱۸ از میدان خارج کردن خودروهای بی‌ام‌و سری 3 و مرسدس بنز کلاس C به عنوان پرفروش‌ترین خودروهای لوکس کوچک در بازار خودروی آمریکا است.

tesla model 3

تسلا طبق سنت همیشگی، اولین خودروی جدیدی که از خط تولید خارج می‌شود را به اولین فردی تحویل خواهد داد که تمام مبلغ خودرو را یک جا پرداخت کرده است و این شخص کسی نیست جز ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا. وی پیش از این نیز اولین خودروی تولیدی تسلا رودستر و مدل X را نیز تصاحب کرده است البته این سنت در مورد مدل S صادق نیست چراکه اولین خودروی مدل S به استیو ژوروتسن، یکی از مدیران ارشد تسلا تعلق دارد. وی در سال ۲۰۱۰ به خبرنگاران گفته بود:

پیش از جلسه هیات مدیره دست چک خودم را درآوردم و چکی در وجه شرکت به مبلغ مورد نظر صادر کردم. در جلسه این چک را به هیات مدیره تحویل دادم تا افتخار تصاحب اولین خودروی سدان تسلا را از آن خود کنم.

نکته جالب توجه آن است که امتیاز اولین خودروی مدل 3 در آغاز متعلق به آیرا ایرنپریس یکی از اعضای هیات مدیره تسلا بود که وی به مناسبت تولد ۴۶ سالگی ایلان ماسک این امتیاز را در ۶ شهریور سال گذشته به مدیرعامل تسلا هدیه کرد.

مقاله‌هاي مرتبط:

به هر ترتیب تولید رسمی مدل 3 تسلا آغاز شده است. اولین سری این خودرو در ایالت کالیفرنیا به مشتریان تحویل خواهد شد و پس از آن قسمت‌های شرقی ایالات متحده آمریکا این خودروی الکتریکی برجسته را در اختیار خواهند داشت. اولویت تحویل این خودرو به کارکنان تسلا و دیگر شرکت متعلق به ایلان ماسک یعنی اسپیس ایکس خواهد بود و پس از آن دیگر شهروندان آمریکا که از ۱۵ ماه پیش در صف انتظار خرید این خودرو هستند، جدیدترین محوصل تسلا را دریافت خواهند کرد. به نقل از وبسایت رسمی تسلا، افرادی که امروز این خودروی برجسته الکتریکی را سفارش دهند باید تا اواسط سال آینده میلادی جهت تحویل گرفتن خودروی خود صبوری کنند.

tesla model 3

تسلا با تجربه‌ای که از عرضه مدل X بدست آورده است اینبار خیلی آهسته و پیوسته روند تولید و عرضه مدل 3 را دنبال می‌کند. در دوره عرضه مدل X و به خاطر عجله برای ورود این خودرو به بازار، تسلا دچار اشتباهات فاحش و باور نکردنی در ساخت خودرو شد. از مهترین موارد نقص فنی مدل X می‌توان به نصب قطعات بدنه خودرو به صورت نامتوازن، اختلالات نرم‌افزاری، مشکل در ساختار بدنه درها و طراحی صندلی و مشکل در کمربند ایمنی خودرو اشاره کرد که موجب فراخوان گسترده این خودرو در سرتاسر آمریکا شد.لازم به ذکر است تمامی این ایرادات در سری‌های بعدی مدل X‌ مرتفع شد و در حال حاضر به عنوان چهارمین خودروی لوکس شاسی بلند پرفروش در آمریکا به شمار می‌آید.

اولین سری تولیدات مدل 3 به کارمندان تسلا تحویل خواهد شد

تقاضا برای مدل 3 در میان کارمندان تسلا به شدت بالا بوده است، چراکه بسیاری از ۳۰ هزار نیروی شاغل در تسلا توان خرید مدل‌های گران‌قیمت S و X را ندارند. ایلان ماسک نیز با استفاده بهینه از این فضا اعلام کرده است که چندین هزار دستگاه از سری اول مدل 3 به کارکنان این شرکت که پیش از این در طرح پیش فروش ثبت نام کردند اختصاص خواهد یافت. مزیت دیگری که این اقدام برای تسلا خواهد داشت آن است که ایرادات خودرو که معمولا در سری‌های اول خودرو دیده می‌شوند به سرعت به شرکت منتقل شده تا در تولیدات بعدی به سرعت مرتفع شوند.

ویژگی‌های مدل 3

طی ماه‌ّهای گذشته ماسک همواره تلاش کرده است تا انتظارات از این خودرو را تا حد ممکن پایین آورد. اما مدلی که روز جمعه از خط تولید تسلا خارج شد تفاوت چندانی با نمونه اولیه که در فروردین سال گذشته رونمایی شد، ندارد. بر روی داشبورد خودرو صفحه کیلومتر همراه با نشانگر سرعت خودرو، دور موتور و … دیده نمی‌شود. تمامی اطلاعات خودرو به صورت دیجیتال و از طریق صفحه نمایش لمسی ۱۵ اینجی در دسترس خواهد بود. همچنین نسخه‌های مجهز به پیشرانه دوگانه و سیستم چهارچرخ متحرک پس از ۶ تا ۹ ماه بر روی مدل 3 به کار گرفته خواهد شد.

tesla model 3چرخ‌های ایرودینامیکی جدید تسلا مدل 3

چرخ‌های آیرودینامیکی مدل 3 بهبود ۴ درصدی شتاب خودرو را به دنبال دارد

چرخ‌های مدل ۳ از قابلیت آیرودینامیکی جدیدی بهره می‌برند که پیش از این توسط تسلا حق اختراع آن ثبت شده است. در سال ۲۰۱۳ تسلا این سیستم جدید را برای مدل S مطرح کرد اما پس از عدم استقبال خریداران استفاده از آن به تعویق افتاد. اما حالا تسلا ادعا می‌کند با ساختار جدید چرخ‌ها،‌ محصول جدید این شرکت ۳ تا ۴ درصد شتاب بهتری خواهد داشت.

نسخه خودرران مدل 3

مهرماه گذشته و پس از فشار ماسک مبنی بر ارتقا سخت‌افزاری مدل 3 در کوتاه‌ترین زمان ممکن جهت مجهز شدن به سیستم خودران، خط تولید این خودرو به سرعت ارتقا یافت و امکان نصب ۸ دوربین جانبی، ۱۲ سنسور فراصوتی، رادار جلو و یک کامپیوتر بسیار قدرتمند بر روی این خودرو در راستای عرضه نسخه خودران این مدل فراهم شده است. سال گذشته ایلان ماسک اعلام کرد تا پایان سال ۲۰۱۷ اولین نسخه خودران این خودرو عرضه خواهد شد و قادر خواهد بود بدون مشکل در مناطق بین شهری تردد کند. در طول ۹ ماه گذشته بسیاری از خریداران این خودرو بابت قابلیت سیستم خودران مبلغ ۳۰۰۰ هزار دلار اضافه پرداخت کرده‌اند اما هنوز از سیستم نرم‌افزاری این طرح رونمایی نشده است.

مشخصات فنی

هنوز اطلاعات دقیقی از مشخصات فنی و قیمت این خودرو در دست نیست. انتظار می‌رود در مراسم رونمایی مدل 3 در تاریخ ۶ شهریور اطلاعات دقیق آن توسط تسلا برای اولین بار به صورت رسمی اعلام شود. اما تا آن زمان و بر اساس شنیده‌ها این خودرو احتمالا دارای ویژگی‌های زیر خواهد بود:

  • مدل 3 در کمتر از ۵.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. بدین ترتیب این خودرو از بی‌ام‌و سری 3 و مرسدس بنز کلاس C که به عنوان خودروهای رقیب و پیشتاز تسلا به شمار می‌آیند سریع‌تر خواهد بود.
  • این خودرو با یک بار شارژ کامل قادر خواهد بود حداقل ۳۴۵ کیلومتر را طی کند.
  • تمامی مدل‌های 3 به سخت افزار رانندگی خودران مجهز خواهند بود.
  • صندوق عقب این خودرو دارای ظرفیت ۴۰۰ لیتر بوده و صندلی‌های عقب نیز قابلیت جمع شدن و افزایش این میزان ججم را دارا هستند. در مقایسه با دیگر خودروهای هم رده خود این فضا قابل توجه است اما از نصف فضای صندوق مدل S هم کمتر است.
  • بدنه خودرو از ترکیب آلومینیوم سبک و استیل ارزان قیمت ساخته شده است.
  • صفحه نمایش لمسی ۱۵ اینچ کنترل تمامی قسمت‌های خودرو از جهت‌یابی تا سرعت خودرو را برعهده خواهد داشت.
  • سیستم قوای محرکه محور عقب به عنوان حالت پیش فرض برای این خودرو در نظر گرفته شده است. هرچند که پس از مدتی سیستم چهارچرخ متحرک همراه با پیشرانه دوگانه قابل سفارش خواهد بود.
  • سقف خودرو، مجموعه‌ای از شیشه‌های ضد اشعه فرا بنفش بوده که به صورت یکپارچه از جلو تا پشت خودرو کشیده شده‌اند تا به سرنشینان کمتر مسقف بودن خودرو را یادآوری کند.

tesla model 3

ایستگاه‌ّهای شارژ سریع تسلا نیز تا پایان سال با رسیدن به عدد ۱۰ هزار، به بیش از ۲ برابر افزایش خواهد یافت. این درحالی است که با افزایش تعداد ایستگاه‌ّای شارژ عادی از ۹ هزار عدد به ۱۵ هزار، شاهد افزایش ۶۰ درصدی خدمات شارژدهی تسلا خواهیم بود.


منبع : زومیت

راه حل هایی برای اجتناب از به تاخیر انداختن وظایف - فناوری

حقایق جالب در مورد سوچی؛ روسیه - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا