انواع قرص اسهال

شنبه 16 بهمن 1400 سلامت
انواع قرص اسهال

انواع قرص اسهال

 اسهال از مشکلات گوارشی قابل درمان است که هم درمان خانگی و هم درمان دارویی دارد. قرص لوپرامید و قرص دیفنوکسیلات انواع قرص اسهال هستند که به سرعت روند بهبودی این بیماری کمک می‌کنند.

اسهال از مشکلات گوارشی بسیار شایع مخصوصا در میان کودکان می‌باشد. این عارضه می‌تواند در اثر تغذیه نادرست، عفونت، ویروس و یا مسافرت ایجاد شود. معمولا زمانی که با این مشکل مواجه می‌شویم به اولین گزینه‌ای که فکر می‌کنیم داروهای رفع اسهال است که اکثرا به صورت قرص دردسترس هستند. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین قرص‌های ضداسهال پرداخته و با عوارض هر کدام از آن‌ها آشنا می‌شویماسهال وضعیتی است که در آن فرد بیمار دست کم سه بار در روز دفع مدفوع روان یا مایع دارد. این حالت می‌تواند چند روز به طول بینجامد که درنهایت موجب کم آبی بدن می‌شود. عمده‌ترین دلیل اسهال را می‌توان عفونت روده دانست که آن هم به نوبه خود به دلیل ورود آلودگی به بدن است. این آلودگی‌ها می‌توانند از طریق غذا یا آبی حاصل شوند که آلوده به مدفوع شده‌اند یا مستقیماً از فردی منتقل شوند که به این بیماری آلوده شده است.

 

  • اسهال آبکی کوتاه مدت
  • اسهال خونی کوتاه مدت (کمتر از دوهفته)
  • اسهال پایدار (بیشتر از دوهفته)

اگرچه تغییر در رژیم غذایی اولین قدم در درمان اسهال است اما به منظور تسریع در روند بهبودی داروهای مختلفی به منظور درمان اسهال تولید شده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به قرص ضد اسهال لوپرامید، قرص دیفوکسیلات، دی سیکلومین، قرص بیسموت ساب سیترات و… اشاره کرد. علاوه بر درمان‌های دارویی موجود برخی از روش‌های خانگی هم وجود دارند که تا حدی می‌توانند به رفع این بیماری کمک کنند. چنانچه علاقه‌مند هستید با این درمان‌های خانگی آشنا شوید به لینک زیر بروید.

 برخی از انواع قرص اسهال

قرص ضد اسهال لوپرامید

انواع قرص اسهال

انواع قرص اسهال

قرص لوپرامید (Loperamide) یکی از داروهای ضد اسهال است که در صورت مصرف ممکن است عوارضی مثل سرگیجه، خواب‌آلودگی و تهوع به دنبال داشته باشد. توجه داشته باشید که این دارو برای اسهال‌های ناشی از عفونت توصیه نمی‌شود زیرا دفع میکروب‌ها را از روده به تأخیر می‌اندازد. اسهال مزمن اغلب ظرف 10 روز به درمان با این دارو جواب می‌دهد چنانچه در طی این مدت بهبودی حاصل نشد بعید است ادامه درمان موثر باشد. در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید تا داروی دیگری تجویز کند.عوارض کلی قرص لوپرامید شامل خواب‌آلودگی، سرگیجه، خستگی، تهوع، استفراغ، خشکی دهان، ناراحتی معده و یبوست، حساسیت، نفخ، درد شکم یا تب می‌باشد.درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.


قرص دیفنوکسیلات


انواع قرص اسهال

انواع قرص اسهال

قرص دیفنوکسیلات (Diphenoxylate) دارویی برای درمان اسهال و بیماری‌های التهاب روده می‌باشد. تاری دید یا خشکی پوست از عوارض دیفنوکسیلات است. این دارو با کاهش دادن حرکات روده زمان عبور غذا از روده‌ها و جذب آب اضافی را افزایش می‌دهد و در نتیجه سبب کاهش میزان اسهال می‌شود. توجه داشته باشید که دیفنوکسیلات دارویی است برای رفع علایم اسهال و به هیچ وجه علت زمینه‌ای اسهال را درمان نمی‌کند. مصرف طولانی مدت دارو ممكن است موجب بروز تحمل و استفاده مقادیر زیاد آن موجب وابستگی به دارو شود.عوارض کلی قرص دیفنوکسیلات شامل تاری دید، مشکل در دفع ادرار، خشکی پوست، خشکی دهان، تب، سرگیجه، خواب‌آلودگی، گرگرفتگی، خارش، مشکلات تنفسی، تشنج، مشکلات عصبی، ناتوانی جنسی و التهاب لوزه‌المعده می‌باشد.درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.


قرص دی سیکلومین


انواع قرص اسهال

انواع قرص اسهال

قرص دی سیکلومین (Dicyclomine) برای رفع مشکلات گوارشی مثل کولیت و سندروم روده تحریک‌پذیر تجویز می‌شود.تپش قلب و بی‌خوابی از عوارض این دارو اس. این دارو در برخی از موارد برای سرطان روده و یا درمان کمکی در اسهال و سندرم روده تحریک پذیر هم تجویز می‌شود. برای به حداقل رساندن عوارض جانبی و کنترل آن‌ها در حد مطلوب ، پیشنهاد می‌شود بعد از مصرف دی سیکلومین حتما مایعات کافی را به بدن برسانید و در حد امکان آن را با غذا میل کنید. این دارو برای افراد سالخورده و همچنین افراد با سابقه تشنج منع مصرف دارد.عوارض کلی قرص دی سیکلومین شامل تپش قلب، بی‌خوابی، سرگیجه، خستگی، تاری دید، یبوست و اتساع شکم می‌باشد.درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.


قرص بیسموت ساب سیترات


انواع قرص اسهال

انواع قرص اسهال

قرص بیسموت ساب سیترات (Bismuth Subcitrate) برای مشکلات گوارشی نظیر عفونت یا زخم معده مصرف می‌شود.استفراغ از عوارض قرص بیسموت ساب سیترات است.این دارو برای درمان زخم معده و روده و نیز اسهال مسافرتی استفاده می‌شوند. مقدار مصرف این دارو برای هر بیمار باید طبق نظر پزشک تعیین گردد اما به طور کلی برای بزرگسالان دو قرص دو بار در روز و یا یک قرص چهار بار در روز مصرف می‌شود.عوارض کلی قرص بیسموت ساب سیترات شامل سیاهی زبان، تیرگی مدفوع و حالت تهوع یا استفراغ می‌باشد.درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.


قرص بلادونا پی بی


انواع قرص اسهال

انواع قرص اسهال

قرص بلادونا پی بی (Belladonna PB) به منظور درمان مشکلات گوارشی تجویز می‌شود.یبوست،خواب آلودگی و خشکی دهان از عوارض قرص بلادونا پی بی می‌باشد. اسهال ویروسی و درد شکمی از مواردی است که برای درمان آن می‌توان این دارو را مصرف کرد. توجه داشته باشید که این دارو ممکن است ایجاد اعتیاد کند. بنابراین، ‌مصرف آن باید با احتیاط همراه باشد.عوارض کلی قرص بلادونا پی بی شامل یبوست، خواب‌آلودگی، تاری دید، خشکی دهان، علائم عصبی، مشکلات اداری، سردرد، تشنج، افت فشار خون، پرفشاری خون و تنفس تند می‌باشد.درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.


قرص هیوسین


انواع قرص اسهال

انواع قرص اسهال

قرص هیوسین (HYOSCINE) برای مواردی مثل گرفتگی‌های روده و دردهای شکمی تجویز می‌شود. یبوست، خشکی دهان و حالت تهوع از عوارض مصرف قرص هیوسین است.  این دارو انقباض و گرفتگی‌های عضلات جداره روده را رفع می‌کند و مستقیما روی دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارد. به علاوه یکی از روش‌های کمکی درمان اسهال استفاده از داروی هیوسین می‌باشد. توجه داشته باشید که استفاده طولانی مدت از دارو به مقدار زیاد می‌تواند منجر به دیابت، شكنندگی استخوان‌ها و نازک شدن پوست و تاخیر در رشد كودكان بشود. در صورت مصرف این دارو به صورت فرم خوراکی و به مدت طولانی کنترل فشار خون ضروری می‌باشد. لازم به ذکر است که اگر این دارو را مصرف می‌كنید باید نمک كمتر بخورید همچنین لازم است مكمل‌های پتاسیم مصرف شود.عوارض کلی قرص هیوسین شامل یبوست، خشکی دهان، اختلال در ادرار کردن، حالت تهوع، خارش، تورم دست یا پا، مشکلات تنفسی، افزایش نبض، سرگیجه، اسهال، مشکلات بینایی و چشم درد می‌باشد.درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

 

 

مشاجره کودکان

علل چاقی در کودکان و نوجوانان

علل چاقی در کودکان و نوجوانان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا