آیا شتر لاما کرونا را شکست می دهد

چهارشنبه 1 مرداد 1399 سلامت
امید محققان به ساختن واکسن کرونا با کمک شتر لاما

امید محققان به ساختن واکسن کرونا با کمک شتر لاما

محققان علم پزشکی امیدوارند بتوانند از آنتی بادی که در بدن شتر لاما وجود دارد در تولید واکسن کرونا بهره ببردند . تحقیقات انجام شده در این زمینه و  نتایج حاصله  نشان می دهد که نانوبادی‌های موجود در خون شتر لاما، پیشرفت ویروس کرونا را در بیماران  آلوده به این ویروس متوقف می‌کند.
شتر لاما از حیواناتی است که در علم پزشکی از آن برای کمک به درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. پژوهش‌های جدید که نتایج آن در مجله نیچر از معتبرترین مجلات علمی دنیا منتشر شده است، نشان داده است آنتی بادی موجود در بدن شتر لاما به کنترل ویروس کرونا کمک می‌کند و محققان امیدوارند بتوانند تا پایان سال جاری از آن برای درمان مبتلایان به کرونا ویروس استفاده کنند.

استفاده از آنتی بادی های خون  شتر لاما در تحقیقات پزشکی

از گذشته تا کنون از حیوانات در تحقیقات پزشکی استفاده می‌شده است، زیرا همچنان انسان‌ها نیاز به مدل‌های حیوانی دارند تا بتوانند بیماری را روی آن‌ها پیاده کرده و نتایج دارویی را روی آن‌ها آزمایش کنند و شتر لاما نیز همانند موش، میمون، دلفین، گوسفند و … از گروه جانورانی است که به دلیل دارا بودن شباهت‌هایی با ژنوم انسان در پزشکی از آن استفاده می‌شود. ویژگی‌های آنتی بادی به خصوص نانوبادی‌ها در خون شتر‌های لاما برای مبارزه با بیماری‌ها اولین بار در سال ۱۹۸۹ در دانشگاه بروکسل کشف شد. محققان قبلا در مورد تاثیر آنتی بادی‌های موجود در لاما‌ها بر روی بیماران HIV تحقیقاتی انجام داده اند، همچنین برای بیماران مبتلا به آلزایمر، سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندرم شدید تنفسی استفاده شده که بسیار موثر بوده است.
در ماه‌های اخیر نیز با شیوع ویروس کرونا تحقیقات روی این جانور توسط گروهی از محقققان بلژیکی بار دیگر انجام شد.


شتر لاما و کمک به درمان بیماری کرونا

طی تحقیقی که توسط گروهی از پزشکان بلژیکی صورت گرفته  است به یک شتر لامای ماده با نام وینتر، پروتئینی که در سطح ویروس کرونا  وجود دارد  تزریق شد و این حیوان با تولید آنتی بادی به آن واکنش نشان داد. آنتی بادی ترشح یافته در بدن لاما کوچک‌تر و موثرتر از آنتی بادی ترشح یافته در بدن انسان‌ها بود و با دو نقش حفاظتی و خنثی کردن ویروس کرونا به آن واکنش نشان داد.

محققان این پروژه معتقدند شتر لاما دو نوع آنتی‌بادی در برابر کووید ۱۹ تولید می‌کند که یکی شبیه آنتی‌بادی بدن انسان است، اما آنتی‌بادی دیگر بسیار کوچکتر است و نانو بادی نامیده می‌شود. نانوبادی‌ها می‌توانند در مقابل ویروس جدید کرونا موثرتر عمل کنند و مانع چسبیدن ویروس کرونا به گیرنده در سطح سلول‌های انسانی شوند.
این محققان بیان کردند دستکاری آنتی بادی‌های شتر لاما بسیار آسان است و می‌توانند به آنتی بادی‌های انسان متصل یا ترکیب شوند، بنابراین هدف آن‌ها استفاده از خون لاما برای کمک به درمان بیماران کرونایی است.

درد گردن و شانه

علت گردن درد و راه های درمان آن

گیاهان دارویی

این شایعه است ریحان بنفش سرطانزا نیست

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا