4 راه حل تقویت اعتماد به نفس  اعضای خانواده

یکشنبه 25 اردیبهشت 1401 موفقیت
محققان طی تحقیقاتی دریافته اند که روابط خانوادگی نقش اساسی در ساختن اعتماد به نفس دارد.

روش های تقویت عزت نفس

اعتماد به نفس عامل اکتسابی است که از بدو تولد پایه‌های آن در ذهن هر یک از انسانها گذاشته و با مرور زمان این امر گسترده‌تر و عمیق‌تر می‌شود. متأسفانه در بسیاری از خانواده‌های سنتی چون مهمترین مسئله برای والدین حرف‌شنوی و تسلیم بله بودن فرزندان می‌باشد، اغلب با ایجاد محدودیتهای غیرضروری و مشکل آفرین، مانع رشد اعتماد به نفس در کودکانشان شده که همین امر در بزرگسالی باعث عدم خودباوری و اتکای به نفس در ایشان می‌شود.
چگونه برخی افراد از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند ولی برخی افراد با  وجود دارا بودن امکانات زیاد از کمبود اعتماد به نفس رنج می برند ؟

اعتماد به نفس یا خودباوری یکی از شرایط روانی است که شخص در آن بخاطر تجربه‌های قبلی، به توانایی‌ها و استعدادهای خود در موفقیت انجام کارها به‌طور موفقیت‌آمیز اعتماد و باور دارد. خصوصیت دارا بودن اعتمادِ به خویشتن، نقش حیاتی در توسعه و پیشرفت و موفقیت‌های یک فرد ایفا می‌کند.

روابط خانوادگی چیست؟

والدین دوست دارند فرزندانشان را به گونه ای تربیت کنند که در آینده برای داشتن بهترین زندگی، از اعتماد به نفسی کافی برخوردار باشند.

اما چطور؟ به لطف تحقیقات اخیر، درک ما نسبت به اینکه چطور روابط خاص میان اعضای خانواده می تواند مستقیما بر عزت نفس کودکان در بزرگسالی شان تاثیر بگذارد، بیشتر شده است.

اعتماد به نفس در کودکان خیلی زود شروع به رشد می‌کند و والدین در ساخت آن نقشی کلیدی بازی می‌کنند. از آن‌جا که والدین تاثیرگذارترین افراد در زندگی کودک هستند، چیزهایی که می‌گویند یا کارهایی که انجام می‌دهند و حسی که به کودک می‌دهند بر روند فکری او تاثیر می‌گذارد.

براساس اعلام روانشناسان، روش‌های سخت‌گیرانه والدین منجر به کاهش اعتماد به نفس در فرزندانشان می‌شود چرا که این امر باعث عدم قدرت تصمیم‌گیری فرد و در شرایط گوناگون او را به چالش می‌کشد.

 

در حقیقت اعتماد به نفس تقابلی است از این چهار پدیده:

  1. باور
  2. رفتار
  3. احساس
  4. عشق

 

 

در ادامه به روش هایی اشاره می شود که در تقویت عزت نفس اعضای خانواده نقش بسزایی دارد.

۱-زمانی برای تقویت روابط خواهر و برادری

نکته: تمام کارهای شخصی را کنار بگذارید وبازی شبانه با اعضای خانواده خود داشته باشید.

خواهران و برادرانی که زمان های موثر بیشتری را به هم اختصاص می دهند دارای عزت نفس بالایی هستند، در حالیکه آن هایی که زمان بیشتری را به فعالیت های بدون برنامه می گذرانند از عزت نفس پایین تر، مهارت های اجتماعی کمتر و افسردگی بیشتری برخوردار می شوند.

، در شرایطی که تبعیض وجود دارد، اگر روابط میان خواهر و برادر بسیار قوی باشد، این قوی بودن رابطه به کودکان کمک می کند تا با تبعیض مقابله کنند و در چنین شرایطی همچنان عزت نفس بالای خود را حفظ کنند.

۲-فوائد زمان هایی که والدین و کودکان به طور موثری با هم سپری می کنند:

رورش اعتماد به نفس در کودکان مهم‌ترین عامل برای مقابله با چالش‌هایی است که در بزرگسالی با آن رو به رو می‌شوند. اعتماد به نفس یک فرد عمدتاً در دوران کودکی شکل می‌گیرد. کودکان با اعتماد به نفس معمولاً در بزرگسالی بیشتر از زندگی خود لذت می‌برند و کمتر با افسردگی مواجه می‌شوند. کمبود اعتماد به نفس کودک باعث می‌شود بعدا در دوران نوجوانی توانایی ارتباط با همسالان خود را نداشته باشد و یک شخص گوشه‌گیر و منزوی شود.

نکته: زمان خود را به گونه ای برنامه ریزی کنید که در ماه، به همراه هر کدام از کودکانتان یک یا دوبار، دو نفری بیرون بروید تا به این طریق، کودکتان از لحظات شیرینی که با پدر یا مادرش در بیرون از منزل سپری می کند لذت ببرد.

برخلاف باور عمومی، این پروژه نشان می دهد آمار مدت زمانی که کودکان با والدینشان سپری می کنند تا اوایل دوران نوجوانی افزایش یافته است و والدین تا اوایل دوران نوجوانی فرزندشان، زمان هایی را به بودن در کنارشان اختصاص می دهند.

خیلی تعجب برانگیز نیست اگر بگوییم کودکانی که زمان بیشتری را با والدینشان می گذرانند علایق آموزشی شان افزایش می یابد و رفتارهای پر خطر کمتری را از خود نشان می دهند.

 

۳-گذراندن وقت با پدر چه تاثیری بر روی شخصیت فرد می گذارد؟

تحقیقات نشان می دهد نوجوانانی که زمان بیشتری را در گروه های دسته جمعی همراه با پدرشان سپری می کنند نسبت به سایر دوستانشان از مهارت های اجتماعی بهتری برخوردار هستند، از طرفی نوجوانانی که زمان بیشتری را تنها با پدرشان سپری می کنند از عزت نفس بالایی برخوردار خواهند شد.

۴-کودکانتان را به خاطر تلاششان مورد تمجید قرار دهید نه صرفا به خاطر باهوش بودنشان.

کودکانی که به خاطر تلاششان مورد تشویق قرار می گیرند از اشتباهاتشان بهتر درس می گیرند و از عزت نفس بالاتری برخوردار هستند چرا که اعتقاد دارند می توانند خود را بهتر کنند و چیزهای جدید تری یاد بگیرند ولی اگر صرفا به خاطر باهوش بودنشان مورد تمجید قرار بگیرند به این اعتقاد می رسند که به خاطر این هوششان همه چیز را می دانند و دیگر برای یاد گرفتن چیزهای جدید تلاشی نمی کنند.

ایجاد اعتماد به نفس در کودکان

در زیر روش‌هایی را برای کمک به کودک خود در ایجاد اعتماد به نفس سالم می‌خوانید.

  • کودکان دوست بدارید.
  • بر توانایی‌های کودک تمرکز کنید نه نقاط ضعف او.
  • تشویق کودکان به موفقیت خوب است. ولی همیشه موفق نیستیم.
  • یادگیری مهارت های جدید نیروبخش است. ی
  • داشتن قدرت انتخاب حس خوبی است.
  • حل مشکلات و احساس موفقیت.
  • به فرزندتان یاد بدهید خودشان و دیگران را دوست بدارند.
  • بچه‌ها کنجکاو هستند و می‌خواهند چیزهای جدید را امتحان کنند

نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس در کودک

  • به کودکان کم سن تر از خودش زورگویی می‌کند.
  • در مدرسه یا کلاس در کم صحبت می‌کند.
  • در رویارویی با شرایط جدید دچار استرس می‌شود.
  • نیاز زیادی به توجه و تشویق بروز می‌دهد.
  • به سختی احساساتش را بیان می‌کند.
  • کودک خود را ناتوان و حقیر می‌بیند.
  • عدم توانایی در تصمیم‌گیری‌های ساده.
  • ترس کودک از انجام کارهای جدید.
  • دوست دارد شبیه افراد دیگری باشد.
  • کودک به آینده امید وار نیست.

 

ذهن قوی و قدرتمند

روش های مهم برای داشتن ذهن قوی

راه های غلبه بر ناامیدی از آینده

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا