حساب بانکی معترضان بررسی خواهد شد!
قطع یارانه ها:
هر چند پرداخت یارانه در ایران دارای سابقهای طولانی است،
اما تا سال ۱۳۵۴ و دورانی که قیمت نفت به یک باره افزایش یافت،
عملاً یارانه چندانی برای افزایش رفاه مردم پرداخت نمیشد.
پس از انقلاب اسلامی پرداخت یارانه به صورت غیر مستقیم
و با تزریق به بازار و بخشهای مختلف تولیدی در دستور کار قرار گرفت.
از نیمه دوم سال ۱۳۸۹ و با تصویب مجلس شورای اسلامی
پرداخت یارانهها به صورت نقدی و به حساب هر خانوار با نرخ ۴۵۵۰۰ تومان آغاز شد.
این یارانه همچنان و بدون تغییر مبلغ به حساب سرپرست خانوارهای ایرانی پرداخت میشود.
با این توضیح که در طول سالهای گذشته
بخش زیادی از خانوادههای پر درآمد جامعه از سوی دولت از دریافت یارانه منع شدند.
در لایحه بودجه ۹۷ نیز پرداخت یارانه با مبلغ ۴۵۵۰۰ تومان به حساب سرپرست خانوارهای نیازمند مد نظر قرار گرفته است
و دولت مسئولیت حذف خانوادههای مرفه را از این لیست بر عهده استانداریها قرار داده است.
بر اساس لایحه بودجه ۹۸ دولت اختیار شناسایی افراد پردرآمد و نیز قطع یارانه افراد را به استانداری و فرماندریها واگذار کرد.
دولت یازدهم از همان ابتدای آغاز به کار با اشاره به این استدلال
که توزیع یارانه نقدی نمی تواند زمینه توسعه عدالت باشد
و از سویی نیز منابع مالی کافی برای ایجاد این پرداخت ها را ندارد،
تلاش کرد تا یارانه افراد غیر نیازمند را قطع کرد.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیهای اعلام کرده است
بدلیل اینکه برخی از شهروندان موفق به ارسال درخواست بررسی علت قطع یارانه در سایت یارانه ۱۰ نشده اند،
به منظور ایجاد فرصت برای این دسته از هموطنان اعلام میگردد،
هموطنانی که یارانه آنها قطع شده است تا مدت ۲ ماه پس از قطع یارانه
میتوانند به سایت یارانه ۱۰ مراجعه و درخواست خود را ثبت نمایند.
قطع یارانه و اعتراض مردم
ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۸ دیشب اعلام کرده،
سه شنبه شب یارانه نقدی ۲۰۰ هزار خانوار مشمول بر ۶۰۰ هزار نفر دهک های بالای درآمدی قطع شده است.
بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و آییننامههای مربوطه خانوارهای ایرانی
بر اساس تمامی اطلاعات ثبتی مانند مسافرتهای خارجی، خودروهایی که فرد دارد، نوع شغل، کارفرما بودن و تعداد پرسنل، معاملات انجام شده،
داراییهای مختلف و کلیه اطلاعاتی که روی کد ملی فرد ثبت شده دهکبندی شدهاند.
یعنی از گروههای کم درآمد تا پردرآمد دسته بندی میشوند.
بر اساس مجموعه شاخصهای مختلف،
گروههای پردرآمد شناسایی شده اند و از بین این گروهها
در شهریورماه تنها به میزان همان عدد اعلام شده، یارانه این افراد حذف شده است.
سرپرستان خانوارهایی که یارانه شان حذف شده است به شرح زیر میتوانند درخواست رسیدگی مجدد به منظور برقراری یارانهشان را انجام دهند:
ابتدا به این افراد پیامک زده میشود.
هموطنان عزیز در دریافت پیامک به این نکته توجه داشته باشند.
پیامک حتماً با سربرگ یارانه ارسال خواهد شد (اطلاع رسانی از طریق شماره نادرست است)
و بالای صفحه باید به انگلیسی کلمه یارانه (Yarane) نوشته شده باشد.
افراد بعد از دریافت پیامک میتوانند به پیشخوان خدمات الکترونیک دولت مراجعه کنند.
تاریخ مراجعه هم در پیامک مشخص شده است.
در هنگام مراجعه به دفاتر پیشخوان نیز باید به این نکات توجه شود:
اول: با همان شماره همراهی که به افراد پیامک زده شده باید مراجعه کنند
و همان موبایل و پیامک را باید به پیشخوان دولت ارایٔه دهند.
دوم: در هنگام مراجعه، کارت ملی معتبر، شناسنامه، گذرنامه و گواهینامه
که جزو کارتهای شناسایی معتبر است باید همراه باشد.
سوم: در پیشخوان دولت یک فرم رضایتنامه به افراد داده می شود
مبنی بر اینکه دولت اجازه دارد به کلیه اطلاعات مالی و بانکی آنها دسترسی پیدا کند.
این رضایتنامه را به دقت مطالعه و به پیشخوان تحویل دهند.
از طرف پیشخوان یک کد رهگیری به موبایلی که به نام سرپرست خانوار است، ارسال میشود.
افراد باید کاملاً دقت کنند که تنها سرپرست خانوار یارانهبگیر باید به پیشخوان مراجعه کند
و حتماً با شماره همراهی که به نام خود سرپرست ثبت شده حضور یابند.
بنابراین اگر با موبایل فرددیگری مراجعه کنند برای پیشخوان قابل قبول نیست.
بعد از دریافت کد پیگیری، افراد باید به سامانه www.yarane10.irs مراجعه کنند
که در آن سامانه کد رهگیری و کدملی را وارد کنند.
در صورتی که نسبت به این مورد درخواست بررسی مجدد وجود داشته باشد،
افراد می توانند درخواست خود را در حداقل ۲۰۰ کلمه در همان سامانه درج کنند
و پس از بررسی، نتیجه آن به شماره تماس شان ارسال خواهد شد.
ارسال دیدگاه