استون هنج انگلستان

پنج‌شنبه 19 اسفند 1400 جاذبه های گردشگری
استون هنج انگلستان

استون هنج انگلستان

شاید به جرات بتوان گفت این سازه سنگی عظیم و مرموز یکی از معروف ترین بناهای تاریخی در کل دنیا است که در کشور انگلستان و در شهرستان ویلتشایر واقع شده است. این بنا شامل چند قطعه سنگ به صورت ایستاده می باشد و قدمت آن به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد.

در طول ۱۴۰۰ سال چندین بار مرمت و بازسازی شده است. نظریات فراوانی در ارتباط با این بنا وجود دارد اما هنوز هیچ کس هدف از ساخت آن را متوجه نشده و این قضیه باعث شده که همچنان این بنا یکی از پر رمز و رازترین مکان ها روی زمین باشد.

استون هنج انگلستان

استون هنج انگلستان

استون هنج  انگلستان سازه عظیم سنگی و بسیار قدیمی

 یادمانی پیش از تاریخی یادگار عصر برنز و دوران نوسنگی است و ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد قدمت آن تخمین زده شده است،یادمانی پیشاتاریخی در دشت سالزبری ویلتشر در جنوب انگلستان است. این اثر، بازماندهٔ دوران نوسنگی و عصر برنز است و شامل حلقه‌ای از سنگ‌افراشت‌های سارسِنی است که به دور مجموعه‌ای نعل‌اسبی، مرکب از پنج سه‌سنگ سارسِنیِ برش‌خورده، قرار گرفته‌اند.

استون‌هنج نمونه‌ای از گونه‌ای سازه و ساختار معماریِ باستانیِ متعلق به دوران نوسنگی و عصر برنز است که در فارسی به آن گرداسنگ (برابر فارسی فرهنگستان برای عبارت انگلیسی stone circle) می‌گویند.این سازه از سنگهایی ‏عظیم الجثه ای تشکیل شده که با نظمی خاص کنار هم چیده شده اند و یک دایره را تشکیل داده اند.

استون هنج هم همانند بسیاری دیگر ‏از بناهای بزرگ هنور برای دنیای امروز یک معماست. هنوز هم محققان نمی دانند این سنگ های بزرگ که هر یک از آنها حدود پنجاه تن وزن داشتند چگونه حرکت داده شده اند. ‏‏و روی هم چیده شده است .

 

استون هنج انگلستان

استون هنج انگلستان

استون هنج سمبل نمادین بریتانیا می باشد و این میراث عجیب و پیشاتاریخی که در ویلت‌شایر انگلستان واقع شده، مکانی معنوی و دارای قدرت الهام‌بخش به شمار می‌آید. این حلقه‌ی سنگی همچنین یک شاهکار مهندسی است که مطمئنا با تلاش صدها نفر و البته با ساده‌ترین ابزار و فناوری‌ها ساخته شده است.

بسیاری از باستان شناسان بر این باورند که این حلقه بزرگ سنگی در استون هنج برای نظارت و همچنین به عنوان معبدی برای ‏ستایش کردن به کار می‌رفته‌است برخی دیگر نیز این بنای ماقبل تاریخی را یک رصدخانه و تقویم پیچیده می دانند. ‏روی سنگ‌افراشت‌ها سنگ‌هایی افقی جای داشت که با اتصال کام و زبانه به یکدیگر محکم شده بود و در ارتفاع شش‌متری تشکیل حلقه‌ای پیوسته داده بود.

میان سنگ‌های سارسِن، مجموعه‌هایی از سنگ‌های کبود قرار دارد که تنها در تپه‌های پرسلی ولز (در ۲۵۰ کیلومتری غرب استون‌هنج) یافت می‌شود. سنگ‌های استون‌هنج در ساختاری خاکی جای دارند که دربرگیرندهٔ شیاری دایره‌ای به قطر حدوداً صدمتر و حلقه گودال‌هایی نسبتاً هم‌مرکز است.

هرم شیشه ای لوور

هرم شیشه ای لوور

جاذبه های توریستی و دیدنی شهر کوالالامپور

جاذبه های توریستی و دیدنی شهر کوالالامپور

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا