استون مارتین والکری قبلا محدودیت طراحی خودرو را تغییر داده است، اما در آینده نسخهای قویتر و مستحکمتر خواهد آمد و برخی تفییرات اساسی در عملکرد خودرو اتفاق میافتد. این نسخه که تنها مدل پیست از ابرخودروی استون مارتین والکری است، با نام والکری AMR پرو شناخته میشود و براساس شبیهسازیهای انجام شده به وسیله تیم فرمول یک ردبول توسعه مییابد. همکاری تیم ردبول باعث میشود که زمان طی مسیر این خودرو قابل مقایسه با خودروهای مسابقهای فرمول یک و LMP1 باشد.
صاحبان نسخه جدید استون مارتین والکری، همچنین قادر به تجربه سرعتی نزدیک به ۴۰۲ کیلومتر بر ساعت، و همچنین شتاب جانبی بیش از ۳.۳ g و شتاب کندشونده هنگام ترمز بیش از ۳.۵ g هستند. ساختن این امکان میتواند ترکیبی از عوامل، یعنی قدرت بیشتر، وزن کمتر و نیروی روبه پایین بیشتر باشد.
بزرگترین تغییر در بدنه والکری خواهد بود؛ تمام سطوح آیرودینامیکی به دنبال افزایش قابل توجه نیروی روبه پایین هستند، و این اصلاحات شامل افزودن اجزای بال بزرگتر در جلو و عقب خودرو، همراه با تجدیدنظر در استراتژیهای کنترل آیرودینامیکی فعال مناسب رانندگی پیست خواهند بود.
این خودروی مخصوص پیست همچنین از چرخهای با قطر کوچکتری (جلو و عقب ۱۸ اینچی) استفاده خواهد کرد تا بتواند با سطح صیقلی مسابقهای میشلین مشابه خودروهای LMP1 خود را تطبیق دهد. با این حال، برای توقف خودرو از ترمزهای کربن سرامیکی استفاده میشود، که شبیه ترمزهایی هستند که خودروهای مسابقات فرمول یک استفاده میکنند.
قدرت و گشتاور بیشتری نیز از پیشرانه ۶.۵ لیتری خورجینی ۱۲ سیلندر کازورث (Cosworth) گرفته میشود، که با استفاده از کنترل انتشار آلایندگی امکانپذیر شده است. خروجی سیستم بازیابی انرژی ریماک (Rimac) در خودرو بدون تغییر باقی خواهد ماند، اما سیستمهای کنترلی برای حضور در مسیر پیست مجدد برنامهریزی میشود.
در نهایت، خودروی استون مارتین والکری از برنامه صرفهجویی وزن بهرهمند خواهد شد. امکانات موجود مانند سیستم تهویه هوا و سیستم سرگرمی و اطلاعاتی بازهم در اختیار قرار داده میشود، در حالی که اجزای موردنیاز با قطعات سبک وزن و مخصوص خودروی مسابقهای جایگزین میشوند. این قطعات شامل پنجرههای پلی کربنات، اجزای تعلیق فیبر کربنی، صندلیهای مسابقهای بدون نیاز به تنظیم و اگزوز با حداقل الزامات کاهش صدا است. البته واضح است که استفاده از این قطعات باعث افزایش صدای خودروی خواهد شد، اما برای خودروی پیست عیب محسوب نمیشود.
آدریان نیوی متخصص آیرودینامیک تیم ردبول که کار طراحی این خودرو را رهبری میکند درباره استون مارتین والکری AMR پرو گفت:
در حالی که نسخه جدید این خودرو با عملکرد فوقالعاده تولید میشود، اما همیشه برای من بسیار مهم است که والکری به عنوان یک خودروی جادهای درست عمل کند و واضح است که به طور طبیعی با برخی محدودیتها همراه باشد. با نسخه مخصوص پیست استون مارتین والکری AMR پرو ما آزادی عمل بیشتری داریم که تحول قابل توجه ایجاد کنیم، که البته چنین امتیازاتی همیشه وجود ندارند.
نمونه اولیه والکری به زودی آزمایش خواهد شد و استون مارتین تنها ۱۷۵ نمونه از آن خواهد ساخت. از این تعداد، ۲۵ دستگاه نسخه والکری AMR پرو خواهند بود. برای اطمینان از اینکه خریداران این خودرو میتوانند بیشترین بهره را از آن ببرند، استون مارتین برنامه مخصوصی اجرا میکند که قابلیت دسترسی به امکاناتی مشابه رانندگان تیم فرمول یک ردبول را برای آنان فراهم میکند. این امکانات شامل کار با شبیهساز خودرو و آموزش حرفهای پیست، همراه با برنامههایی برای بهبود آمادگی جسمانی خریداران میشود.
رونمایی از ظاهر تولیدی خودروی استون مارتین والکری در سال ۲۰۱۸ انجام میشود، در حالی که اولین تحویل خودرو در سال ۲۰۱۹ برای نسخه جادهای و ۲۰۲۰ برای نسخه پیست برنامهریزی شده است. تا آن زمان مرسدس AMG نیز از ابرخودروی خود با نام پروجکت وان رونمایی میکند؛ تنها تفاوت این است که خودروی مرسدس تنها در یک نسخه تولید خواهد شد.
ارسال دیدگاه