درمان ریزش مو با استفاده از دارو‌های موضعی

یکشنبه 22 مهر 1397 سلامت
استفاده از دارو‌های موضعی برای درمان ریزش مو

داروی ماینوکسیدیل، اسانس‌های روغنی و لیزر درمانی می‌توانند به درمان ریزش مو در زنان کمک کنند. همچنین، تغذیه سالم، مصرف آهن، روی و مدیریت استرس نیز به کاهش ریزش مو کمک می‌کنند.

ماینوکسیدیل، یک داروی بدون نسخه است که به صورت مایع وجود دارد. این دارو، فولیکول‌های مو را تحریک کرده و می‌تواند در طی ۶ ماه، باعث رشد مجدد مو‌ها شود. همچنین، در این مدت می‌توانید از اسپری پر پشت کننده مو برای حجیم کردن ظاهر مو‌های خود استفاده کنید.

ماساژ پوست سر را فراموش نکنید

ماساژ تاثیر زیادی برای درمان ریزش مو در زنان دارد. ماساژ سر را بهتر است در حمام و پس از استفاده از شامپو یا نرم کننده انجام دهید. ماساژ پوست سر می‌تواند به بهبود گردش خون و تحریک رشد مو کمک کند. نوک انگشتان را بر روی سر قرار داده و به آرامی و با حرکات دایره‌ای شکل، آن‌ها را حرکت دهید. این کار، به کاهش استرس و بهبود رشد مو کمک خواهد کرد.

استفاده از اسانس‌های روغنی برای درمان ریزش مو

اسانس‌های روغنی مزایای طبیعی بیشماری دارند. روغن‌هایی مانند بذر هویج، سرو، اسطوخودوس و رزماری دارای خواص بازسازی کننده، تسکین دهنده و تعدیل کننده هستند که می‌توانند به بهبود وضعیت پوست سر و رشد مو کمک کنند. بهتر است در زمان ماساژ سر، چند قطره از اسانس‌های روغنی را نیز استفاده کنید. این کار، روشی عالی برای افزایش اثربخشی ماساژ و بهره مندی از مزایای روغن است.

درمان ریزش مو در زنان

استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

درمان با پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) شامل سه مرحله است: گرفتن خون، پردازش و فرآوری خون و سپس تزریق خون به پوست سر. این روش درمان نسبتا جدید است و تحقیقات زیادی بر روی اثربخشی آن صورت نگرفته است. برخی از مطالعات نشان داده اند که استفاده از این روش می‌تواند حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد، باعث رشد مجدد مو شود. درمان PRP شامل چندین جلسه در طی یک دوره ۴ تا ۶ هفته‌ای است که هر چهار تا شش ماه انجام می‌شود. خطرات احتمالی این روش عبارتند از: آسیب به عروق خونی یا عصب، عفونت، ایجاد زخم یا تصلب و سفت شدگی در نقاط تزریق.

استفاده از شامپو کتوکونازول

شامپو کتوکونازول اثرگذارترین درمان ریزش مو در زنان است. این شامپوی دارویی در اکثر داروخانه‌های ایران موجود است. زنان مبتلا به آلوپسی آندروژنیک (طاسی با الگوی مردانه) می‌توانند از شامپو کتوکونازول ۲ درصد استفاده کنند. این شامپو ضد قارچ است و ممکن است به کاهش تولید تستوسترون و دیگر آندروژن‌هایی که باعث ریزش مو می‌شوند، کمک کند. اثربخشی شامپو کتوکونازول ۲ درصد بیشتر از نوع ۱ درصدی است. هیچ گونه عوارض جانبی قابل توجهی در ارتباط با استفاده از این شامپو گزارش نشده است.

درمان ریزش مو در زنان

نور و لیزر درمانی

استفاده از نور و لیزر درمانی ممکن است باعث رشد مو در افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک و طاسی با الگوی مردانه شود. لیزر درمانی ممکن است باعث ضخیم‌تر شدن مو‌های موجود نیز بشود. شما می‌توانید دو تا سه بار در هفته از لیزر درمانی استفاده کنید. احتمالا چند هفته تا چند ماه طول خواهد کشید تا نتایج آن را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که لیزر درمانی هنوز روشی ناشناخته است، ولی در حال حاضر هیچ عوارض جانبی در ارتباط با آن گزارش نشده است.

۵ عادت سالم برای درمان ریزش مو در زنان

برای سلامت مو و پوست سر خود می‌توانید از برخی روش‌ها در خانه استفاده کنید. این روش‌ها به ویژه زمانی تاثیرگذار هستند که ریزش مو به علت استفاده از لوازم آرایشی و کمبود مواد غذایی ایجاد شده باشد.

۱. روش آرایش موی خود را تغییر دهید

مو‌های خود را محکم مانند بافته، گوجه‌ای و دم اسبی نبندید. مو‌ها را به آرامی شسته یا برس بزنید. از شانه‌های دندانه پهن استفاده کنید. از اتوی مو، فر کردن مو، دکلره کردن مو و دیگر فرآیند‌های شیمیایی اجتناب کنید.

۲. مراقب تغذیه خود باشید

به نوع و مقدار غذای خود توجه کنید. مصرف غذا‌هایی که غنی از ویتامین و مواد معدنی هستند، به بهبود و تقویت رشد مو کمک می‌کنند. اگر فکر می‌کنید دچار کمبود برخی از ویتامین‌ها هستید، به پزشک مراجعه کنید.

۳. مصرف آهن و روی

محققان معتقدند که کمبود آهن و روی ممکن است منجر به ریزش مو شوند. مصرف مکمل‌های مناسب می‌توانند به بهبود برخی از بیماری‌ها مانند آلوپسی آرئاتا کمک کنند. با آزمایش خون می‌توان سطح این ویتامین‌ها را بررسی کرد. به عنوان مثال، زنانی که سطح آهن آن‌ها کمتر از ۷۰ نانوگرم در میلی لیتر است، دچار کمبود آهن هستند. توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد یا غیر ضروری مکمل‌ها می‌تواند خطرناک باشد.

درمان ریزش مو در زنان

۴. طب سوزنی را امتحان کنید

طب سوزنی نوعی طب چینی بوده که هزاران سال است مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی محققان معتقدند که طب سوزنی ممکن است به بیماری آلوپسی آرئاتا کمک کند. بدین صورت که سوزن‌های وارد شده به پوست سر می‌توانند به تحریک فولیکول‌های مو و بهبود رشد مجدد مو کمک کنند. هرچند، در این زمینه باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

۵. مدیریت استرس

در حالی که شوک و ضربه روحی به طور ناگهانی و غیر منتظره روی می‌دهد، اما ممکن است بتوانید استرس‌های روزانه خود را با انجام ورزش‌هایی مانند یوگا و یا تکنیک‌های ذهنی مانند مدیتیشن، مدیریت کنید. برخی از محققان معتقدند که چند حرکت ساده یوگا و مدیتیشن ممکن است به تنظیم قند خون، افزایش گردش خون و بهبود رشد مجدد مو‌ها کمک کنند.
منبع:ستاره
مزایای نوشیدن آب برای لاغری

زمان دقیق نوشیدن آب برای لاغری چه زمانی است؟

بوی بد پا 

15 درمان سریع خانگی و گیاهی برای رفع بوی بد پا 

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا