11 دلیل که چرا همیشه احساس خستگی می کنید

سه‌شنبه 13 دی 1401 سلامت
احساس خستگی

دلایل  احساس خستگی

احساس خستگی پس از فعالیت ذهنی یا جسمی کاملا طبیعی است و با چند ساعت استراحت یا خواب به راحتی برطرف می شود.
دلایل پزشکی در مورد اینکه چرا ممکن است همیشه احساس خستگی کنید

با این حال، برخی از افراد به دلیل تغذیه نامناسب، عدم آمادگی جسمانی و فعالیت یا عادات ناسالم مانند سیگار کشیدن، راحت تر از دیگران انرژی خود را تمام می کنند. این نوع بی حالی را می توان با اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی برطرف کرد.

اما اگر تغذیه سالم، ورزش منظم و خواب مناسب نتواند خستگی را از بین ببرد، می تواند نشانه ای از یک مشکل پزشکی زمینه ای باشد که باید توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ارزیابی شود.

 دلایل  احساس خستگی و خستگی


دلایل  احساس خستگی و خستگی

1. دیابت می تواند دلیلی باشد که همیشه احساس خستگی می کنید

دیابت می تواند در مواقعی که قند خون شما بیش از حد بالا می رود (اغلب در موارد درمان نشده) یا خیلی پایین (هنگام مصرف دارو) احساس خستگی غیرمنطقی در شما ایجاد کند و این احساس حتی پس از تحت کنترل قرار دادن آن ممکن است ادامه یابد.

افت قند خون می تواند منجر به غش شود، به همین دلیل است که به افراد دیابتی توصیه می شود همیشه یک کیسه گلوکز، قند یا شکلات شیری همراه خود داشته باشند.
دیابت از نظر بالینی با کمبود انسولین در بدن ظاهر می شود. انسولین هورمونی است که توسط پانکراس ترشح می شود و برای انتقال صحیح گلوکز از جریان خون به سلول ها لازم است. این گلوکز در داخل سلول ها ذخیره می شود تا بعداً به عنوان انرژی مورد استفاده قرار گیرد.

انسولین پایین مانع جذب گلوکز توسط سلول ها می شود که باعث می شود بدن شما انرژی کمتری داشته باشد.

2. کم خونی می تواند دلیلی باشد که همیشه احساس خستگی می کنید

کم خونی یک بیماری بسیار شایع است که با کمبود گلبول های قرمز (RBC) در بدن مشخص می شود. معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که آهن کافی دریافت نمی‌کنید، آهنی که برای ساختن پروتئینی به نام هموگلوبین لازم است، که به خون شما رنگ قرمز می‌دهد.

هموگلوبین جزء ضروری گلبول های قرمز است و وظیفه حمل اکسیژن به تمام اندام های حیاتی شما را بر عهده دارد تا آنها را به درستی کار کند. تعداد کم گلبول های قرمز منجر به اکسیژن رسانی ناکافی در سراسر بدن می شود که آن را ضعیف و بی حال می کند.

کم خونی به دلیل از دست دادن خون در دوران قاعدگی و زایمان در بین زنان بسیار بیشتر از مردان است. مادرانی که حداقل یک سال بین بارداری های متوالی فاصله نداشته باشند، ناخواسته دچار کم خونی می شوند.

بدن برای ساخت گلبول های قرمز به ویتامین B12 نیاز دارد و کمبود این ماده مغذی همچنین می تواند منجر به نوع خاصی از کم خونی به نام کم خونی خطرناک شود. علائم اصلی این بیماری رنگ پریدگی پوست، تپش قلب و تنگی نفس به دلیل کمبود خون اکسیژن دار در بدن است.

 

3. افسردگی می تواند دلیلی باشد که همیشه احساس خستگی می کنید

افسردگی یک اختلال خلقی است که باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم فیزیکی و عاطفی می شود. این شما را مایوس، بی انگیزه، بی علاقه به چیزهایی می کند که زمانی به شما لذت می دادند، تحریک پذیر و خسته می شوید.

سطوح پایین انرژی به عنوان یکی از علائم اصلی افسردگی، همراه با خلق و خوی غمگین مداوم و عدم علاقه به مدت بیش از 8 هفته در نظر گرفته می شود.

این وضعیت بر برخی از انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز مانند دوپامین تأثیر منفی می‌گذارد که شما را هوشیار نگه می‌دارد و بدن شما را به سمت رفتارهای پاداش‌دهنده سوق می‌دهد. بنابراین، افسردگی توانایی شما برای لذت جویی را به خطر می اندازد و سطح انرژی شما را کاهش می دهد.

سایر اختلالات استرس مانند اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) نیز مانند افسردگی باعث خستگی می شوند.

 

 دلایل  احساس خستگی و خستگی


دلایل  احساس خستگی و خستگی

4. اختلالات تیروئید می تواند دلیلی باشد که همیشه احساس خستگی می کنید

عدم تنظیم هورمون تیروئید می تواند منجر به کاهش سطح انرژی شود

کم کاری تیروئید یک اختلال غدد درون ریز شایع است که با کم کاری غده تیروئید مشخص می شود که قادر به ترشح مقادیر کافی از هورمون های تیروئید برای رفع نیازهای بدن نیست. این هورمون ها برای انواع عملکردهای مهم فیزیولوژیکی از جمله متابولیسم یا تبدیل غذا به انرژی ضروری هستند.

کمبود هورمون های تیروئید متابولیسم شما را کند می کند که منجر به کاهش سطح انرژی می شود.

علاوه بر این، فعالیت مغز استخوان را که مسئول ساخت گلبول‌های قرمز است که خون اکسیژن‌دار را در سراسر بدن حمل می‌کنند، متوقف می‌کند. تعداد کم RBC منجر به کم خونی می شود که با خستگی مداوم مشخص می شود.

پرکاری غده تیروئید نیز می تواند باعث ایجاد این مشکل شود، اما کمتر رایج است.

 

5. مشکل قلبی می تواند دلیلی باشد که همیشه احساس خستگی می کنید

اگر اغلب بدون هیچ دلیل واضحی احساس خستگی و کمبود انرژی می کنید، می تواند نشانه ای از بیماری قلبی باشد. مشکلات قلبی عروقی مانند معیوب بودن دریچه های قلب یا اختلال عملکرد بطن چپ می تواند پمپاژ صحیح خون تازه را برای قلب شما دشوار کند.

خون اکسیژن و مواد مغذی را به ماهیچه‌ها و بافت‌های مختلف بدن می‌برد تا آن را فعال و عملکردی نگه دارد. اما مشکلات قلبی عرضه خون اکسیژن دار را در سراسر بدن محدود می کند.

در نتیجه، حتی کمی فعالیت بدنی باعث می شود بخارتان تمام شود. بعلاوه، فشار اضافی بر قلب ضعیف شده برای پمپاژ خون باعث ایجاد احساس خستگی مداوم می شود.

 

6. فشار خون بالا می تواند باعث شود همیشه احساس خستگی کنید

فشار خون بالا به عنوان یک قاتل خاموش در نظر گرفته می شود زیرا به طور کلی علائم قابل مشاهده ای را نشان نمی دهد، اما می تواند باعث شود که به دلیل کمبود خواب،  سبکی سر، ضعف و نفس نفس زدن به شدت احساس خستگی کنید.

همچنین ممکن است راه را برای انواع بیماری های قلبی که منجر به خستگی مداوم می شود هموار کند.  اینها شامل بیماری عروق کرونر، بیماری شریان محیطی، نارسایی قلبی و بزرگ شدن قلب است.

 

 دلایل  احساس خستگی و خستگی


دلایل  احساس خستگی و خستگی

7. آپنه خواب یا وقفه تنفسی می تواند باعث شود همیشه احساس خستگی کنید

آپنه خواب باعث وقفه های کوتاه اما مکرر در تنفس در طول خواب می شود که بدن شما را از خواب عمیق باز می دارد.

این به این دلیل اتفاق می افتد که ماهیچه های دهان و گلو در هنگام چرت زدن شل می شوند و در نتیجه راه هوایی فوقانی را مسدود می کنند. با قطع شدن اکسیژن، مغز شما وارد حالت پانیک می شود و بدن شما را بیدار می کند تا تنفس را از سر بگیرد.

آپنه خواب بیشتر افراد چاق که دارای بافت نرم بیش از حد در راه هوایی فوقانی هستند و افراد مسن که عضلات تنفسی آنها به مرور زمان ضعیف شده است را تحت تاثیر قرار می دهد.

ناتوانی در داشتن خواب با کیفیت به طور منظم به دلیل این وضعیت می تواند به طور جدی شما را خسته کند. بدن شما برای ترمیم و تجدید قوا به خواب مناسب نیاز دارد، اما آپنه خواب مانع از آن می شود و باعث می شود در طول روز حتی بدون هیچ گونه تلاشی احساس خستگی کنید.

8. سندرم خستگی مزمن می تواند منجر به احساس خستگی مداوم شود

سندرم خستگی مزمن، یا آنسفالومیلیت میالژیک، یک بیماری ایدیوپاتیک است که باعث می‌شود همیشه و بدون هیچ دلیل قابل تشخیصی احساس خستگی شدید کنید. این نوع خستگی دائمی با استراحت از بین نمی رود و با فعالیت بدنی یا ذهنی تشدید می شود.

این اختلال افراد را در تمام سنین، نژادها و گروه های اجتماعی-اقتصادی تحت تاثیر قرار می دهد، اما مشخص شده است که شیوع آن در بین زنان سه تا چهار برابر بیشتر از مردان است.

 

9. تب غده ای می تواند باعث شود همیشه احساس خستگی کنید

تب غده ای که به آن مونونوکلئوز عفونی یا “مونو” نیز گفته می شود، یک عفونت ویروسی است که تا حد زیادی در بزرگسالان جوان شایع است. معمولا باعث تب بالا، تورم غدد در گردن، گلودرد و خستگی شدید می شود.

برخی از بیماران حتی ممکن است کاهش گلبول های قرمز را تجربه کنند که باعث کم خونی می شود که بر خستگی بیشتر می افزاید.

 

 دلایل  احساس خستگی و خستگی


دلایل  احساس خستگی و خستگی

10. ام اس می تواند باعث شود همیشه احساس خستگی کنید

ام اس نیز ممکن است دلیل خستگی و خستگی مداوم باشد

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خودایمنی مزمن است که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد.

در این شرایط، سیستم ایمنی بدن به غلاف میلین، که یک لایه محافظ است که اعصاب مغز و نخاع را احاطه کرده است، حمله می‌کند. میلین فیبرهای عصبی را برای تسهیل انتقال سریع و کارآمد تکانه های الکتریکی عایق می کند.

تحلیل رفتن این غشای چربی باعث ایجاد یک سری علائم ناتوان کننده از جمله خستگی شدید می شود که توسط اکثر بیماران مبتلا به ام اس گزارش می شود.

 

11. بیماری کبد و بیماری کلیوی می تواند باعث شود همیشه احساس خستگی کنید

خستگی مداوم یکی از علائم اصلی بیماری های کبدی است که می تواند به طور قابل توجهی بهره وری و کیفیت زندگی بیمار را مختل کند. می توان آن را به تغییرات خاصی در انتقال عصبی در مغز نسبت داد.

نارسایی حاد کلیه و نارسایی مزمن کلیه نیز می تواند منجر به خستگی شدید شود.

 

 دلایل  احساس خستگی و خستگی


دلایل  احساس خستگی و خستگی

نکات مراقبت از خود به گفته کارشناسان

در اینجا مواردی وجود دارد که می تواند به غلبه بر خستگی کمک کند:

1. فعال بمانید

ورزش منظم به افزایش سطح انرژی برای غلبه بر خستگی مزمن کمک می کند.

باید آهسته با پیاده روی های کوتاه 15 دقیقه ای یا سایر فعالیت های سبک وزن شروع کنید و سپس به تدریج شدت و مدت ورزش را افزایش دهید. هدف نهایی این است که هفته ای 2 ساعت و 30 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط داشته باشید.

2. وزن سالم را حفظ کنید

اضافه وزن فشار اضافی بر بدن و همچنین قلب شما وارد می کند و باعث کاهش انرژی و خستگی مداوم می شود. بنابراین، مهم است که پوندهای اضافی را از طریق تغذیه سالم و ورزش کاهش دهید تا احساس انرژی بیشتری داشته باشید.

3. خوب بخوابید

بدن شما برای استراحت و تجدید قوا به خواب نیاز دارد، در غیر این صورت کاملاً فرسوده خواهد شد. طبق گفته کالج سلطنتی روانپزشکان، فرد باید 7 تا 8 ساعت در شب بخوابد تا در بهترین حالت سلامتی خود را حفظ کند.

4. برای گفتار درمانی بروید

برای رفع خستگی مزمن به دنبال مشاوره درمانی باشید

برای رفع خستگی مزمن ناشی از استرس، افسردگی و اضطراب، به دنبال مشاوره یا درمان رفتاری شناختی (CBT) باشید.

5. هیدراته بمانید

خستگی بی دلیل گاهی اوقات می تواند نتیجه کم آبی خفیف باشد. بنابراین، حفظ مصرف مایعات مناسب در طول روز مهم است. هر زمان که بدون دلیل احساس خستگی کردید، قبل از امتحان کردن چیز دیگری، یک لیوان آب بنوشید تا ببینید آیا وضعیت شما بهبود می یابد یا خیر.

 

 دلایل  احساس خستگی و خستگی


دلایل  احساس خستگی و خستگی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر با وجود استراحت مناسب و مراقبت از خود، برای دو هفته یا بیشتر احساس خستگی می‌کنید، وقت آن است که برای تشخیص درست به پزشک مراجعه کنید.

اگر خستگی شما با هر یک از علائم زیر همراه باشد، به مراقبت اورژانسی نیاز است:

افکار خودآزاری یا خودکشی
نگران این باشید که ممکن است به شخص دیگری آسیب برسانید
درد قفسه سینه
سردرد شدید
تنگی نفس
ضربان قلب نامنظم یا تند
سبکی سر یا غش کردن
درد شدید در ناحیه شکم، لگن یا کمر
خونریزی از رکتوم
استفراغ یا سرفه خون

کلمه پایانی

شرایط پزشکی ذکر شده در این مقاله برخی از علل اصلی خستگی غیرقابل توضیح و مداوم هستند، اما تنها آنها نیستند. انرژی کم و خستگی می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. تنها زمانی که علت اصلی مشکل را بدانید می توانید آن را به درستی درمان کنید.

تغییرات سالم رژیم غذایی و سبک زندگی که به طور معمول برای افزایش سطح انرژی توصیه می شود، ممکن است برای حل مشکلات اساسی سلامتی که در واقع شما را خسته می کند، کارساز نباشد.

 

آبجو

8مزایای آبجو/آیا مصرف آبجو فوایدی برای سلامتی دارد؟

جوز هندی

جوز هندی/10 دلیل برای اینکه جوز هندی برای سلامتی شما مفید است

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا