آیا مسواک برقی از مسواک معمولی بهتر است؟

یکشنبه 22 خرداد 1401 بازار

اهمیت بهداشت مناسب دهان و دندان را نه تنها برای سلامت دندان‌ ها بلکه برای سلامت عمومی بدن نمی‌ توان نادیده گرفت. در واقع بیماری‌ های لثه، عامل خطر مهمی برای بسیاری از بیماری‌ های خطرناک، ازجمله بیماری‌ های قلبی و دیابت هستند. از دوران کودکی می‌ آموزیم که استفاده‌ مرتب از مسواک بهترین راه برای حفظ سلامت دندان‌ ها و لثه‌ هایمان است. امروزه شرایط فرق می‌ کند و بسیاری از فروشگاه‌ های ارائه کننده‌ محصولات بهداشت دهان و دندان انواع مختلفی از مسواک‌ها را دارند که شامل انواع دستی (معمولی) و برقی است.

نکات کلی برای انتخاب مسواک

هر مسواکی که انتخاب می‌ کنید، خواه دستی باشد یا برقی، باید ویژگی‌هایی داشته باشد. اگر نمی‌ توانید ویژگی‌ های مسواکی را در داروخانه بررسی کنید، می‌ توانید جزئیات مربوط به ویژگی‌ های مسواک‌ ها را در فروشگاه‌ های اینترنتی بیابید.

اندازه

سری مسواک باید طوری باشد که بتوانید به تمام سطوح دندان‌هایتان دسترسی داشته باشید. برای اکثر بزرگسالان مسواکی با سری که عرضی حدود 1سانت (نیم اینچ) و طولی حدود 2.5سانت (1اینچ) دارد راحت و مناسب است. اگرچه مسواک‌ هایی با سری‌ های بزرگتر هم وجود دارند اما حرکت دادن آنها در دهان برای دسترسی به جاهای دور از دسترس، مانند کناره‌ ها و پشت دندان‌ های آسیاب (مولر) دشوار است. مسواک باید دسته‌ ای با طول مناسب داشته باشد تا بتوانید آن را به آسانی نگه دارید.

انواع فرچه‌ ها

اگر برای خرید مسواک دستی یا سری مسواک برقی به داروخانه بروید، می‌ توانید مسواکی با فرچه‌ی نایلونی نرم، کمی زبر یا خیلی زبر انتخاب کنید. برای بسیاری از افراد مسواک‌های دارای فرچه‌ نرم بهترین و ایمن‌ترین گزینه است. بسته به شدت مسواک زدن شما و قدرت دندان‌ هایتان، مسواک‌های دارای فرچه‌ کمی زبر یا خیلی زبر می‌توانند به لثه‌ هایتان، سطح ریشه و مینای دندان آسیب بزنند. برای محافظت بیشتر دندان در زمان مسواک زدن، باید مسواکی بخرید که سر فرچه‌های آن گرد است.

توصیه‌ متخصصین

برای اطمینان از اینکه مسواکی که می‌خرید از لحاظ مؤثر بودن برای تمیزی و ایمنی کنترل کیفی شده، از دندان‌پزشکتان کمک بخواهید. یا مسواک دستی یا مسواک برقی بخرید که برچسب تأیید دارند. این برچسب در مسواک‌های دستی نشان می‌دهد که: نوک فرچه‌ی مسواک ایمن است، در زمان مسواک زدن عادی فرچه‌های مسواک کنده نمی‌شوند، دسته‌ی آن مقاوم است و مسواک باعث کاهش ایجاد پلاک و بیماری‌های لثه خواهد شد.

مسواک‌ های برقی که این برچسب را دارند علاوه بر این شرایط باید در آزمایشگاه‌ های جداگانه تحت آزمایشات ایمنی قرار گیرند و طی آزمایشات بالینی مشخص شود که مسواک برای بافت نرم دهان و سخت‌افزارهای دندانی که ممکن است در دهان فرد باشند، مناسب است.

مسواک: مسواک دستی بهتر است یا مسواک برقی؟

تا زمانی که دندان‌هایتان را مرتب و با روش درست مسواک می‌ زنید، خواه از مسواک معمولی استفاده کنید و خواه از مسواک برقی، می‌توانید تشکیل پلاک را کاهش دهید و لثه‌هایتان را سالم نگه دارید. در اینجا نکاتی ذکر شده که باید در زمان انتخاب مسواک خوب در نظر داشته باشید:

قیمت

اگرچه مسواک‌ های برقی مقرون به صرفه‌ای در بازار وجود دارند اما اکثراً مسواک‌های برقی گران‌ تر از مسواک‌های دستی هستند. علاوه بر هزینه‌ اولیه‌ خرید مسواک برقی، باید سری‌های قابل تعویض آن را همانند تعویض مسواک دستی، تعویض کنید. البته اگر استفاده از مسواک برقی باعث کمک به تمیزی بیشتر دندان‌هایتان شود، هزینه‌ی آن با کاهش هزینه‌های دندان‌پزشکی قابل جبران خواهد بود.

محبوبیت

در این مورد، بهترین مسواک مسواکی است که بیشتر و بهتر می‌توانید استفاده کنید. برخی افراد ویبره‌ی (لرزش) مسواک برقی را نمی‌پسندند. برخی هم مسواک برقی می‌خرند که استفاده از آن برای تمیز کردن تمام سطوح دندان آسان‌تر است. برخی از مسواک‌ها، مانند مسواک‌های اورال‌بی (Oral-B) برای از بین بردن پلاک و تمیز کردن مؤثر دندان ساخته شده‌اند. این مسواک‌ ها برای افرادی که مشکلات حرکتی، مانند آرتروز دردناک دارند بسیار مناسب هستند. اگر از مسواکتان راضی باشید، احتمالاً به همان اندازه‌ ای که توصیه می‌ شود (2دقیقه) مسواک خواهید زد. برخی از مسواک‌های برقی تایمر دارند تا زمان کافی برای مسواک زدن را به شما اطلاع دهند.

تأثیر

تحقیقات علمی بسیاری برای بررسی اینکه مسواک برقی در از بین بردن پلاک و کاهش بیماری‌های لثه مؤثرتر است یا مسواک دستی، انجام شده است. بررسی حدود 30 تحقیق درباره‌ مقایسه‌ی مسواک برقی و مسواک معمولی نشان داده که در کل تفاوت زیادی در توانایی از بین بردن پلاک و پیشگیری از بیماری‌های لثه در مسواک‌های برقی و دستی وجود ندارد؛ اما شواهد نشان می‌دهند که برخی از انواع مسواک‌ های برقی که مسواک نوسانی و چرخشی نامیده می‌ شوند، مؤثرتر از مسواک معمولی هستند. همچنین برای از بین بردن هرچه بهتر پلاک های دندانی و البته پیشگیری از بیماریهای لثه استفاده از واترجت جهت تمیز کردن فضای بین دندانی نیز در کنار مسواک برقی توصیه شده است.

ایمنی

اگرچه همه‌ مسواک‌ هایی که دارای برچسب تأیید سازمان بهداشت هستند از نظر ایمنی بررسی شده‌ اند، اما ممکن است افرادی باشند که برخی از مسواک‌ ها برایشان ایمن‌تر و مناسب‌تر هستند. اگر با فشار زیاد مسواک می‌زنید، که باعث آسیب به لثه‌ها و دندان‌هایتان خواهد شد، مسواک برقی کمکتان خواهد کرد تا دندان‌ها و لثه‌هایتان را ملایم‌تر مسواک بزنید و در عین حال آن‌ها را تمیز هم کنید.

3دلیل برای خرید مسواک برقی

در ادامه به بررسی مهم ترین دلایل خرید مسواک برقی با توجه به مزایای آن که در مقاله‌ای درباره اهمیت خرید و استفاده از مسواک برقی در سایت سپیدفمیلی آمده است می پردازیم:

مسواک برقی دندان‌ها را کامل‌تر تمیز می‌کند.

در زمینه‌ی توانایی تمیز کردن، مسواک برقی بسیار بهتر از مسواک دستی است. چرخش برس مسواک برقی پلاک‌ ها را بهتر از بین می‌ برد. همچنین این مسواک‌ها قسمت‌ های دور از دسترس، که شامل پشت دندان‌های آسیاب (مولر) و خط لثه است را نیز آسان‌تر و کامل‌تر تمیز می‌ کنند.

مسواک برقی باعث جلوگیری از مسواک زدن با فشار زیاد می‌ شود.

برخی افراد آنقدر می‌خواهند دندان‌هایشان را تمیز نگه دارند و مراقب سلامت دهان و دندانشان باشند که با فشار زیاد مسواک می‌زنند و این کار می‌تواند باعث آسیب به لثه و تحلیل رفتن آن شود. مسواک زدن با فشار زیاد باعث از بین رفتن مینای دندان نیز خواهد شد که منجر به حساسیت دندان و مشکلات دیگر می‌شود. چون مسواک برقی خودش کار مسواک زدن را انجام می‌ دهد، خطر مسواک زدن با فشار زیاد وجود نخواهد داشت.

مسواک برقی باعث مراقبتی خواهد شد که مورد پسند همه‌ کاربران جهان است.

افرادی که مشکل جسمانی دارند که باعث محدودیت استفاده از دستانشان می‌شود، حتماً باید از مسواک برقی استفاده کنند. دسته‌های قطور این مسواک‌ها برای افرادی که نمی‌توانند دسته‌های باریک مسواک‌های معمولی را نگه دارند، مناسب هستند. همچنین نیازمند توانایی‌های حرکتی خاصی نیستند، چون خودشان همه‌ی کار مسواک زدن را برای شما انجام خواهند داد.

کنتاکتور هیوندای سری HGC

پروستات و بیماری های شایع در مردان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا